Första maj

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Första maj

Inlägg av loop » 18 maj 2023, 23:56

a81 skrev:
17 maj 2023, 21:01
loop skrev:
15 maj 2023, 17:01
a81 skrev:
15 maj 2023, 15:45
Ett problem för V är väl att bostadsmarknaden är ålderssegregerad snarare än klassegregerad. Jag tänker att en 25-åring som har svårt att hitta bostad kanske samtidigt vill att farmor och farfar i 80-årsåldern ska kunna bo kvar i villan och inte få chockhöjd fastighetsskatt.

Vi hade kunnat tömma Sveriges villaområden på 30-, 40- och 50-talister och skapa flyttkedjor som gör det lättare för yngre att få bättre/större bostad, men det skulle vara politiskt självmord för det parti som föreslår det.
Extremt mycket lättare. Boplikt och bort med RUT och ROT. Så kommer det frigöras bostäder.
https://no.wikipedia.org/wiki/Boplikt
Men boplikt skulle väl främst lätta på trycket i områden med rika sommargäster som Stockholms skärgård, Västkusten, Gotland, etc.

Jag tänker att huvudproblemet på svensk bostadsmarknad är att det finns för få relativt billiga villor. Vi skulle behöva bygga mer "lågbudget-villamattor" som på 1970-talet, alltså typ: https://digitaltmuseum.se/021019262039/ ... ember-1972

Problemet är väl att lågbudgetvillor för vänstern är för mycket för "rika" människor som kör för mycket bil, etc., samtidigt som lågbudgetvillor för högern är för Svensson-aktigt. Men jag tror att vi måste ge fler människor chansen att förverkliga villadrömmen och göra det i rimligt låg ålder, så att våra födelsetal inte sjunker ännu mer och för att de relativt få barn som föds ska få chansen att bo i hus medan de än barn. Dessutom skulle lägre trösklar in i villalivet troligen gynna integrationen i Sverige.
De flesta vänsterfolk jag känner över 35 har radhus eller hus.

Poängen med boplikt är att folk måste välja. Man kan inte ha ett gäng hus för permanentboende. Utan det är hytte, fritidshus som är enklare(Som jag antar att man får ha flera av), och man inte får bo permanent i och hus för permanentboende(Som då måste vara bebott). Det är mängder med hus som är avsedda för permanentboende som idag används som fritidshus, eller står och förfaller. Det sista mycket pga att dom är inköpta för att komma över marken. Sen är det ett antal tusen pga arvstvister också. Med boplikt så skulle dessa bli tillgängliga.

Men du har helt rätt. De flesta tänker inte på de ca 350 000 småhus som byggdes under miljonprogramet.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Första maj

Inlägg av loop » 19 maj 2023, 00:01

masase skrev:
18 maj 2023, 20:22
Det grundläggande problemet är att även en liten villa i en villamatta kräver en ganska rejäl tomt (svårt under 600 kvadrat om det skall finnas lite trädgård). Om man skall bygga nya områden så behöver någon betala för vägar, vatten, avlopp och elutbyggnad och det kostar helt enkelt en hel del. Med en villamatta så blir det inte speciellt många tomter som behöver dela på rejäla infrastrukturkostnader.

I Göteborg så finns det oerhört goda möjligheter till förtätningar men då pratar vi fortfarande som regel om lägenhetshus för att kunna få ekonomi i satsningen.
För ca 10år sedan kollade jag upp detta. Då var prefabricerade parhus och liknande det absolut billigaste att bygga. Ca hälften av hyreshus per kvadratmeter. Sen tillkom andra fördelar. Färre regler om tillgänglighet(Hissar mm) och oftast sålt innan man började bygga. Och extremt mycket kortare byggtid.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Första maj

Inlägg av koroshiya » 19 maj 2023, 13:59

a81 skrev:
18 maj 2023, 23:31
koroshiya skrev:
18 maj 2023, 00:27
Villamattor tror jag inte på. Vad jag ser är förtätning överallt. Det smälls upp lägenheter för tusentals där jag bor.

Men de nya lägenheterna är inte billiga. De kan nog vara nästan dubbelt så dyra per meter.

Hur som helst, här i Göteborg har det sedan länge handlat om förtätning. Man smäller opp nya hus lite varstans. Där jag bodde under tonåren har ett helt kvarter byggts, och där jag bor nu finns nya lägenheter för tusentals.
Jo, men det är väl det som är lite av problemet. De flesta svenskar vill bo i villa (eller åtminstone något villaliknande). De senaste 20-30 årens lägenhetsvurm bland våra politiker börjar verkligen skapa problem nu, exempelvis i form av sjunkande födelsetal när villaköp blir alltmer ouppnåligt för yngre par.

Sedan kan det vara ett delvis annat läge i riktigt stora städer som Göteborg, att det finns en stadskärna som verkligen lockar. Viss förtätning tror jag också har varit bra i våra storstäder, men jag tror att få barnfamiljer vill bo i en trea på fjärde våningen i något intetsägande 2000-talshus i någon medelstor svensk stad. Det är liksom miljonprogrammet 2.0...
Så är det här. Folk som har barn flyttar om de kan. Jag hörde en invandrarkvinna tala om det med en handlare, och det är lätt att förstå hur man skulle tänka. Risken att barnen hamnar i ett gäng är väl inte så stor, men man vill förstås minimera riskerna. Sedan handlar det också om språket och annat, där de som kan tänka och har möjlighet vill att barnen går i bra skolor och växer upp i en miljö där de lär sig en traditionell dialekt. I min erfarenhet underlättar det mycket för chansen till studier och jobb.

Frölundagymnasiet fick de lägga ned. Det var ett av Göteborgs största. Med det fria skolvalet sökte sig eleverna till äldre gymnasium i centrum.

Hur som helst trivs jag personligen och har inte varit utsatt för något, men polisen är ganska aktiv. En knarkande granne har fått besök av polisen några gånger. En gång slängde han ut en pistol, och delar studsade in på min uteplats. Det var lite roligt att se en vovve jobba med att hitta dem. Polisen hade också en jävulens stark strålkastare på en drönare.

Om de nya husen skulle jag säga att de ser mycket bättre ut på utsidan. Det är inte längre några stalinproportioner och man har brutit upp formerna med lite olika knep.

Skriv svar