Luciafirande

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Luciafirande

Inlägg av koroshiya » 28 januari 2023, 20:18

Göteborgs första Lucia kröntes 1935, år 38 och 39 hade de ingen, men sedan dess har de haft en, även om GP har slutat att hålla i firandet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgs_Lucia

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11952
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Luciafirande

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 mars 2023, 17:32

Ja, tiderna förändras och det beror väl också på att skolorna har slutat med luciafirandet. Har fått den uppfattningen att det är vänsterfolk inom skolan som tycker att Lucia skadar samhället och är opassande för vissa folkgrupper. Själv bryr jag mig inte om skolan nuförtiden.

Jag röstade på en tjej som jobbade på ICA inte så långt ifrån min bostad och det är drygt tio år sedan hon jobbade där. Hon var på ICA under fyra-fem år och blev lite tjenis med henne, hon började sedan på Ticket och nu bor hon i Stockholmsområdet. Har inte röstat på Lucia sedan dess och bryr inte om det.

Stefan

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Luciafirande

Inlägg av Davian » 10 mars 2023, 08:43

Det var SD som stoppade ett luciafirande så sent som 2022, inte någon vänster. Det börjar bli lite larvigt att folk slentrianskyller saker på nån allmän ”vänstern” när det finns så mycket mer konkreta exempel i närtid där vi till och med har namn på den som gjort handlingen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Luciafirande

Inlägg av Hans » 10 mars 2023, 09:31

SD stoppade? Förvånande. Men strunt samma, du kan väl PM'a mig svaret annars får vi väl en politisk diskussion här.

Jag har också minnen (vaga) av fyllefesterna från slutet av 70-talet.

Men det mest udda minnet av firandet är från mitten av 80-talet i det militära. Mina kollegor, som var lite ovanliga, ordnade ett firande för beväringen. Jag vill minnas att min gode vän var lucia med snödräkt och hjälm på huvudet med ett ljus fäst på toppen. Jag var nog tärna med snödräkt och glitter i håret och plutonchefen tomte. Tomten hade köpt riktig glögg på systemet och fått matsalspersonalen att värma upp den och hälla den i isoleringskärl. Beväringen blev rätt så förvånade på morgonen när vi kom ut och istället för den vanliga avlämningen så fick de höra (dåliga) luciasånger. Sedan lussebullar, pepparkakor och glögg. Verksamheten under dagen innehöll inget med vapen eller fordon inblandat.

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Luciafirande

Inlägg av Davian » 10 mars 2023, 10:28

Varför skulle det vara förvånande att SD stoppar det?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kE ... nlig-lucia

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 914
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Luciafirande

Inlägg av Mackan L » 10 mars 2023, 11:03

Davian skrev:
10 mars 2023, 10:28
Varför skulle det vara förvånande att SD stoppar det?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kE ... nlig-lucia
Lucia berör... :|

Jag tar med mig att det verkar ha slutat trevligt i alla fall. Tåget drog till körka där man fick stående ovationer.


https://sverigesradio.se/artikel/bollna ... satt-kyrka
Stående ovationer för ickebinär lucia i Bollnäs kyrka
UPPDATERAD 15 DECEMBER 2022
Det blev inget uppträdande för regionfullmäktige. Men inför en fullsatt Bollnäs kyrka fick eleverna genomföra sitt luciatåg. Efteråt hyllades sången av stående ovationer.

Trots att elevkören från Bollnäs folkhögskola blivit inbjudna av politikerna själva att sjunga på regionfullmäktiges sammanträde stoppades luciatåget i sista sekunden av fullmäktiges ordförande Mattias Eriksson Falk (SD). Hans beslut motiverades med att att han ansåg att firandet inte var traditionellt. Beslutet har väckt starka reaktioner och har lett till en namninsamling med 4000 underskrifter som kräver Eriksson Falks avgång samt en anmälan till DO.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Luciafirande

Inlägg av Hans » 10 mars 2023, 11:28

Tack Mackan. Och tack Davian.
Så det var rätt så regionalt det hela.

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Luciafirande

Inlägg av Davian » 10 mars 2023, 11:55

Det var väl ingen betydelse om det var regionalt eller inte? Kulturbegränsningarna som nämns i den här tråden vara ”vänsterns” fel sker konstant. Men det är inte ”vänstern” som driver på dem.

Det är en halmgubbe eller till och med faktoid och många samtal skulle bli bra mycket bättre om man inte av ren slentrian skyllde på något diffust man inte gillar.

Om vi tar luciatågen genom iallafall 90-talet och framåt så har tendensen varit att ”vänstern” (vilka de nu är…) har velat öppna upp dem så fler kan delta och vara med i dem. Vilket nästan undantagslöst får motstånd av den konservativa högern.

Vi har diskussionerna om killar kan vara lucia, om lucia kan vara icke-religiöst och vilka som isåfall kan vara med.

Intressant exempel från förra året igen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... ptradandet


Det förändrade, utökade, lucia-tåget försvaras av ”vänstern” bla här https://www.folkbladet.nu/2022-12-12/ma ... -cylindrar


Och nu har det inte ens gått 6 månader sen de här två händelserna skedde. Där det i båda fallen är högern som försöker stoppa kulturen medan ”vänstern” försöker ha kvar den och/eller utöka den.

Därför blir det väldigt lustigt och larvigt att se det som att det är vänsterfolk som vill stoppa den. För det är bevisligen tvärtom.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Luciafirande

Inlägg av Hans » 10 mars 2023, 12:04

Nu följer jag inte med vad som händer i knugariket så noga. Men en teori är att 'högern' är lite mer för 'gamla hederliga' traditioner och 'vänstern' för lite mer nyskapande. Ni får gärna säga emot mig.

MVH

Hans
Förmodligen enligt de flestas definition 'höger' men ateist och republikan (svensk).

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Luciafirande

Inlägg av Markus Holst » 10 mars 2023, 12:23

Högern i detta fall är nog SD & cie som vill att man skall fira alla traditioner som man gjort i tusen år och blir väldigt upprörda om någon får en annan idé. Därför blev det ett ramaskri när en reklamaffisch visade en mörk pojke med luciakrona.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Luciafirande

Inlägg av Hans » 10 mars 2023, 12:36

Luciafirandet i Sverige är väl knappast tusen år gammalt.

Men jag tror att du har rätt.

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Luciafirande

Inlägg av Davian » 10 mars 2023, 12:40

Hans skrev:
10 mars 2023, 12:04
Nu följer jag inte med vad som händer i knugariket så noga. Men en teori är att 'högern' är lite mer för 'gamla hederliga' traditioner och 'vänstern' för lite mer nyskapande. Ni får gärna säga emot mig.

MVH

Hans
Förmodligen enligt de flestas definition 'höger' men ateist och republikan (svensk).
Ja så är det absolut. Vilket är en annan sak som gör argumentet ”vänstern vill förbjuda kulturyttring X” så lustigt för det är nästan aldrig på det viset.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Luciafirande

Inlägg av Markus Holst » 10 mars 2023, 12:41

Nej det är det inte men de där gökarna brukar hävda sådant. Jag hörde en kille säga att man har haft skolavslutningar i kyrkan ändå sedan medeltiden. Jag sade inte emot. Enklast så.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Luciafirande

Inlägg av Hans » 10 mars 2023, 12:51

Markus Holst skrev:
10 mars 2023, 12:41
Nej det är det inte men de där gökarna brukar hävda sådant. Jag hörde en kille säga att man har haft skolavslutningar i kyrkan ändå sedan medeltiden. Jag sade inte emot. Enklast så.
Bra taktik, hustrun har många gånger förvånats av hur skickligt jag undviker onödiga strider. Trots vare eller kanske mer på grund av min militära bakgrund.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Luciafirande

Inlägg av Blixten » 10 mars 2023, 15:33

Det som vi gubbar här ser som "det traditionella luciafirandet" har nog helt enkelt blivit passé. Dagens unga tänker på annat än skönhetstävlingar och ...backhoppning och annat som varit stort förr. Jag misstänker att de flesta gamla fina traditioner inte är så gamla så det är nog inte konstigt om det försvinner och något annat kommer istället.

Hans, låter som en lyckad Lucia-tillställning i Konungens tjänst! Detta var väl på tiden före allt dokumenterades i digitalt format, annars hade ju en bild passat fint!

Skriv svar