Ändrade matvanor 1980-2021

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av masase » 9 januari 2023, 22:16

a81 skrev:
4 januari 2023, 11:02
Håller med om att bilden att vi har fått det mycket bättre på 2000-talet inte riktigt stämmer i praktiken. Jag tror att vanliga "Svensson-familjer" hade det som bäst ungefär 1985-1990, om man tänker livskvalitet: alla (nästan) hade råd att bo i villa, nästan ingen arbetslöshet, stabilare familjer* än idag, högre allmänbildningsnivå än idag, svenskar var rikare utomlands (billigare att resa eller snarare att leva på resmålet), etc.
Om jag tittar på min högstadieskola i Karlstad på slutet av 80-talet så borde cirka hälften i småhus. I friliggande enfamiljshus (villor) så var det nog runt 20-25%.

Dock så var det ganska lätt för en normal svensonfamilj att köpa ett småhus från 75-90. Det byggdes under 70-talet ungefär 40 000 småhus för en befolkning på 8 miljoner jämfört med rutn 10 000 för 10 miljoner idag.(3)

Idag krävs det en bostadskarriär och/eller släktingar med låneutrymme för att köpa ett småhus. På 70 och 80 taler krävdes att man kunde snåla in under fyra till sex år tills löneinflationen hade urholkat lånen och topplånen var betalda.

Intressant nog så verkar det vara ännu vanligare att barn bor i småhus idag än vad min minnesbild var vilket känns lite fövånande. Kanske är det så att Karlstad trots allt var och är en relativt stort stad och det drar upp lägenhetsboendet?

"År 2021 bodde 56 procent av alla barn 0–9 år, och 64 procent av alla 10–19-åringar, i ett småhus." (2)

(1) https://www.boverket.se/sv/samhallsplan ... rogrammet/
(2) https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/
(3) https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... p.-smahus/

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av a81 » 10 januari 2023, 22:03

Tänker att det kan ha varit lite olika i olika städer, men min bild är att få "helsvenska" barnfamiljer bodde i lägenhet på 1980-/1990-talet i Uppsalatrakten. De få som gjorde det var väl ofta "finare" familjer som utöver lägenheten hade ett fint sommarhus, eller ensamstående med barn som inte hade råd att köpa villa eller radhus.

Sedan brukar väl familjer även idag så småningom hamna i småhus, men det tar längre tid. Många småbarn bor idag i lägenhet men färre tioåring eller tonåringar gör nog det...

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av masase » 11 januari 2023, 19:41

a81 skrev:
10 januari 2023, 22:03
Tänker att det kan ha varit lite olika i olika städer, men min bild är att få "helsvenska" barnfamiljer bodde i lägenhet på 1980-/1990-talet i Uppsalatrakten. De få som gjorde det var väl ofta "finare" familjer som utöver lägenheten hade ett fint sommarhus, eller ensamstående med barn som inte hade råd att köpa villa eller radhus.

Sedan brukar väl familjer även idag så småningom hamna i småhus, men det tar längre tid. Många småbarn bor idag i lägenhet men färre tioåring eller tonåringar gör nog det...
I residens eller universitetsstäder så fanns det en del finare lägenhetshus med paradvåningar med rummen i fil, serveringsgång och köksingång samt pigkammare men tittar man på Karlstad så fanns det inga såna hus i min högstadieskolas upptagningsområde. Det finns kanske 50-100 sådana hus i Karlstad på Klara och i Tingvallastaden så det var knappast någon mängd barn som bodde så.

Om man tittar på 80-tal så fanns det väldigt få icke helsvenska familjer men generellt så fanns det en hel del barnfamiljer som bodde i lägenhet. På Gruvlyckan så bodde nog 90%+ i lägenhet, på Västerstrand kanske 50% i småhus och 50% i lägenhet (i huvudsak skilsmässofamiljer). På Hultsberg var det nog 80% småhus så det berodde helt på när ditt område var byggt och vilken typ av bebyggelse som fanns.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av a81 » 12 januari 2023, 11:36

Ja, lite svårt att dra gränserna. Om man tänker gruppen "Svensson-familjer med icke-skilda föräldrar", så är min bild att få bodde i lägenhet i Uppsala med omnejd på 1980-/1990-talet.

De barnfamiljer som bodde i lägenhet var väl framför allt: ett fåtal akademikerfamiljer i "paradlägenheter" eller nästan "paradlägenheter", familjer med utländsk bakgrund samt ensamstående med barn. En "vanlig" familj där pappan var hantverkare eller lägre tjänsteman och mamman jobbade i offentlig sektor bodde nästan alltid i någon form av villa eller radhus vad jag minns.

Sedan kompliceras det ju av att det på 1970-/1980-/1990-talet byggdes många hyres- och brf-områden med lägenheter med "radhuskänsla": stora uteplatser, egen ingång, gott om parkeringsplatser, etc. Jag tänker att många ensamstående med barn hamnade i sådana miljöer som visserligen är lägenheter, men som inte innebär någon urban livsstil.

Skriv svar