Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av hilbert » 24 oktober 2022, 13:20

Ett inslag i tidöavtalet är att det skall skapas en svensk kulturkanon.
Riktigt vilka som skall välja ut verken i kanon framgår inte, och det kan nog leda till en lika intensiv diskussion som själva innehållet.
Men det jag undrar i första hand är vad skall ingå i kanon?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5935
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Sarvi » 24 oktober 2022, 18:16

4788539A-8594-4110-9B5A-B2B761718E90.jpeg
4788539A-8594-4110-9B5A-B2B761718E90.jpeg (46.59 KiB) Visad 1326 gånger
Definitivt kulturkanon.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Markus Holst » 24 oktober 2022, 19:11

Ryssarna gör ju sitt för att skapa prejudikat genom att krigssätta haubitsar från 1943. Det är både kultur och kanon.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Patrik Öbrink » 25 oktober 2022, 08:37

Gösta Berlings saga, Idealism och realism (Fröding) Fröken Julie, Smultronstället, Frösöblomster, Opp Amaryllis (Bellman) Midsommardans (Anders Zorn), S:t Göran & Draken i Storkyrkan, Skokloster slott. Fick jag med alla områden?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Markus Holst » 25 oktober 2022, 09:09

Emil i Lönneberga? Abba?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Patrik Öbrink » 25 oktober 2022, 12:00

Markus Holst skrev:
25 oktober 2022, 09:09
Emil i Lönneberga? Abba?
Nu kommer det förstås att finnas plats för flera i varje kategori, men om jag skulle välja en barnbok i en kulturkanon blir det Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin.

Abba, absolut om populärmusik ska vara med, men då får det nog bli en av deras svenska låtar. Ring ring kanske?

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av hilbert » 25 oktober 2022, 12:25

På flashback diskuterar man vilka låtar av Eddie Meduza som skall ingå i kanon :P .

Om man skall ta det på något slags allvar har jag svårt att se hur man kan kringgå Strindberg.
Frågan är bara vilket/vilka av hans verk man skall välja.
Det är ju en viss skillnad mellan "Hemsöborna" och " Liten katekes för underklassen".

En annan person som jag tycker skall vara med är musikproducenten Anders Burman.
Under ett halvsekel producerade han massor av klassiska inspelningar med många av våra största jazz och pop/rock artister.
Bla Lars Gullin Alice Babs Owe Thörnqvist Cornelis och Pugh.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Burman

Nu tror jag inte ett ögonblick att Burman skulle komma med, det är inte tillräckligt fiint, även om mycket av det han producerade har nått betydligt större delar av befolkningen än de pelarhelgon som brukar dyka upp i sådana här diskussioner.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Hans » 25 oktober 2022, 12:44

Sarvi skrev:
24 oktober 2022, 18:16
4788539A-8594-4110-9B5A-B2B761718E90.jpeg

Definitivt kulturkanon.
Men namnet är redan taget av IKEA. Kolla katalogen och under 'Kanoner' hittar du 'Kanonen KULTURKANON'.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 914
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Mackan L » 25 oktober 2022, 14:02

Hans skrev:
25 oktober 2022, 12:44
Sarvi skrev:
24 oktober 2022, 18:16
4788539A-8594-4110-9B5A-B2B761718E90.jpeg

Definitivt kulturkanon.
Men namnet är redan taget av IKEA. Kolla katalogen och under 'Kanoner' hittar du 'Kanonen KULTURKANON'.

MVH

Hans
Fast IKEA kallar den här gungälgen för "ekorre" så... ja de får sätta sig på avbytarbänken en stund.


Bild

Davian
Medlem
Inlägg: 3620
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Davian » 25 oktober 2022, 20:15

hela idén med kanon är så stort trams. Jag tror att det blir nationalromantiska verk som hamnar i kanon. Jag räknar med en renässans för Stenbocks Kurir.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av hilbert » 25 oktober 2022, 22:25

hela idén med kanon är så stort trams. Jag tror att det blir nationalromantiska verk som hamnar i kanon. Jag räknar med en renässans för Stenbocks Kurir.
Det är väl så det är tänkt, därför skulle det onekligen vara lite roligt om den kom att innehålla verk som tillskyndarna till det här projektet inte alls hade räknat med.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av a81 » 25 oktober 2022, 23:17

Lite komiskt är att det är samma sorts kulturpersonligheter både hånar kulturministern för att vara obildad OCH som tycker att det inte ska vara några krav på att läsa klassiker i skolan... Är man rädd för konkurrens och ifrågasättande om vanlig medelklass blir mer bildad igen?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av loop » 26 oktober 2022, 01:41

a81 skrev:
25 oktober 2022, 23:17
Lite komiskt är att det är samma sorts kulturpersonligheter både hånar kulturministern för att vara obildad OCH som tycker att det inte ska vara några krav på att läsa klassiker i skolan... Är man rädd för konkurrens och ifrågasättande om vanlig medelklass blir mer bildad igen?
Fast blir du bildad av att läsa klassiker i skolan? Churchill tyckte att man kulle vänta med mycket litteratur tills man var vuxen nog att nog att kunna tugga den :)
Skämt åsido, vilka klassiker? Det är rätt många tusen. Jag fick läsa Candide i högstadiet. Det var väl kul. De flesta klasskamrater avskydde det. Jag var skitsur på att vi fick läsa Sommaren med Monika, istället för nån av Fogelströms bra böcker.

"vanlig medelklass" vilken del är det? Iofs så är några av de mest obildade människor jag träffat företagare, men i regel så är medelklassen rätt bildad. Jag kommer från ett läsande arbetarklasshem, så jag ser mer problem med arbetarklassmännens brist på läsande.

Kulturministern är tydligen lärare och född i Iran, vilket är lite roligt. Det lär ju reta en del.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Patrik Öbrink » 26 oktober 2022, 08:25

loop skrev:
26 oktober 2022, 01:41
Iofs så är några av de mest obildade människor jag träffat företagare, men i regel så är medelklassen rätt bildad. Jag kommer från ett läsande arbetarklasshem, så jag ser mer problem med arbetarklassmännens brist på läsande.
För några år sedan läste jag att man i Frankrike drog lott om vilken eller vilka som skulle äta lunch eller middag med svenska företagsledare, för att dessa var så obildade och tråkiga. De kan bara prata om sport. Just lottdragningen kan vara en skröna, men min erfarenhet är också att svenska företagare sällan är särskilt bildade. Resultatet ser vi i samhället. Sport har lätt att hitta sponsorer medan kulturen verkligen måste kämpa för att få pengar. Finns undantag, men de är inte många. Annat är det i andra länder så det verkar vara ett svenskt fenomen.

Jag hade tur som hade en svensklärare på gymnasiet som var noga med att vi skulle läsa klassiker. Upptäckte många bra författare och böcker under den tiden. De flesta klasskompisarna gnällde på det där, de skulle bli ekonomer och hade ingen "nytta" av att känna till och läsa klassisk litteratur.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Esa K » 27 oktober 2022, 03:25

Har många tankar om detta, liksom dessa gubbar i denna text: Tre samtal om konst och kvalitet : Stig Larsson, Horace Engdahl och Ulf Linde /Per Zetterfalk, ja, skulle varit länk, och nån kanske tycker den uråldrig för den från 1900-talet, men texten går att hitta i Artes om man orkar leta. Men, om jag kommer ihåg rätt, så fin poäng från diskussionen i artikeln ifråga om just varför svenska poeter, konstnärer etc inte blivit ministrar, ambassadörer osv. Exempel nämns, och som fond till detta hur franska poeter (etc) blir kulturministrar osv, och hur fan detta är omöjligt i Sverige.

Svensk kanon: ja hur mycket vi än hatar/älskar så till å börja me i en litterär så är väl A. Strindberg och A. Lindgren givna! Musik W. Stenhammar och W. Petterson-Berger, Ola Håkansson och ABBA. Sen kan vi dra vidare på med bild å film...

PS. Glömde ju den här: https://militarhistoria.se/vapen/strids ... arldsklass DS.

Skriv svar