Två-veckorslön och bankkonto

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av Amund » 25 juli 2022, 09:48

Förr var det ju vanligt med två-veckorslön som utbetalades kontant till den anställde. Det finns ju fortfarande kvar i skattetabeller och dylikt. Har hört om arbetsgivare som bara fick ge frun pengarna eftersom mannen genast skulle ha spelat bort pengarna på kort. Antar att detta försvann under 1970-talets början.

Men det måste ha funnits ett stort glapp mellan att människor fick lönen kontant och att alla hade ett bankkonto? Hörde nyss en anekdot på en arbetsplats där man startat ett bankkonto för alla anställda i bankens bank just för att betala ut lönen. En av de anställda hade efter ett halvår kommit till chefen och sagt att det där med bankkonto är nog bra, men hur gör man om man behöver använda pengarna? Han hade levt på sina besparingar och inte riktigt förstått det där med bankkonton.

Vill minnas att alla fick ett personkonto i statliga PK-banken där personnumret var lika med kontonummer, en åtgärd som därmed innebär att åtskilliga äldre svenskar fortfarande är kunder i Nordea.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13820
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av Markus Holst » 25 juli 2022, 10:01

Någon stans har varjag skrivit ett underbart inlägg när gubbarna i hamnen plötsligt fick ett checkhäfte att hantera lönen med. Banken insåg efter några månader det suboptimala i detta. Jag skall se om jag kan hitta inlägget, annars gör Hans det.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13820
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av Markus Holst » 25 juli 2022, 10:29

varjag skrev:
3 april 2005, 13:22
Eftersom Stefan presiderar över en tid när checkarna dör ut - erinrar jag mig en liten episod, när checkarna 'blev allmän egendom'. Det var omkring 1965-66 - när bankerna kom på att om ALLA får checklön, får VI ju behålla deras pengar längre än om dom betalas ut i kuvert.....Brilliant....Hmmmm. Jag var småchef för en speditions-firma i Malmö - när bankrepresentanterna klev in en dag med den goda nyheten, att checkkonton, som förr var de rikas privilegium - nu skulle utsträckas till alla kategorier av löntagare.
Eftersom en betydande procent av mina 'löntagare' plockades upp på dagsbasis från tillgänglig dagarbetskraft runt Malmö Stuveribolags uppropskontor, tillhörde kategorin s.k. ölgubbar och undantagslöst måste upphämtas före kl. 10 på morron - då Systemet öppnade - uttalade jag ett litet tvivel om bankens revolutionerande nytänkande verkligen var genomtänkt.....
'Struntprat - Man måste visa förtroende !'
'Jamen jag tror inte Svenska Handelsbanken har haft mycken kontakt med våra personalkategorier....'?????
'Alla får ett checkhäfte - betalar allting med check, lätt och enkelt - OCH förresten är det order från huvudkontoret att införa detta.....'
....alla fick checkkonton, checkhäften. Förtroendet......Jag satt bara och väntade på när bomberna skulle börja brisera...... Jag tror det tog tio eller tolv dagar.
Då Svenska Handelsbanken var på telefon. En lätt darrig stämma....undrade om Halfdan Halvdan's inkomstförhållanden. 'Han har skrivit ut många checkar så vi vill gärna vad hans inkomster är.....?'
'Vågar man fråga VAR Halfdan betalat med checkar...?'
'Jadu - det är nästan bara Kramers och Savoys barer och restauranger...'
'Va trevligt, va? Killen har ju kul!' Till svaret på den första frågan - Halfdan är daglönare och här tjänar han mellan 100:- och 200:- i veckan......

I andra änden kom det ett djupt andetag....och så...GODE GUD!

'Man måste visa förtroende' sa jag innan jag lade på luren.

Stackars Halfdan levde ett hårt liv. Men Svenska Handelsbanken gav honom åtminstone förtroendet att för ett par veckor - leva ett liv som han aldrig tidigare kunnat drömma om! Han förtjänade det - och det förtjänade Handelsbanken också!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28790
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av Hans » 25 juli 2022, 10:57

Bra Markus, du kunde själv.

Om du har problem med ekonomi har du problem. Har ett storföretag eller en stat problem har banken problem.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7196
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av sonderling » 25 juli 2022, 13:13

Amund skrev:
Vill minnas att alla fick ett personkonto i statliga PK-banken där personnumret var lika med kontonummer, en åtgärd som därmed innebär att åtskilliga äldre svenskar fortfarande är kunder i Nordea.
Jag vill minnas att jag fick detta när jag började i lumpen. Och att jag blev lite irriterad för jag fattade inte vitsen och tyckte det var förmynderi. (Sen ångrade jag mig.)
Innan fick jag nog lön som ett utbetalningskort men det här var på den tiden du inte fick ett fast jobb innan du gjorde lumpen så jag tror jag mest jobbade säsongs och diverse AMS jobb innan dess. Tror dock att man fick lön en gång i månaden men jag blir osäker nu, det var som sagt lite alla möjliga lika jobb och en del varade säkert inte mer än två veckor. Vi talar åren mellan 85-87.

Har också hört historien om han som inte hämtat ut sin lön. Det var på Växjökommun, kan det vara en vandrings sägen?

I USA fick du en sedelbunt i handen varje fredag, jag festade oftast upp mitt till måndan. Först efteråt fattade jag att skatt inte var draget, utan det ska du spara ihop till och betala i slutet av året. Så jag smet hem. Fruktar fortfarande att IRS ska ta mig....

Sonderling

hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av hilbert » 25 juli 2022, 15:55

vill minnas att alla fick ett personkonto i statliga PK-banken där personnumret var lika med kontonummer, en åtgärd som därmed innebär att åtskilliga äldre svenskar fortfarande är kunder i Nordea.
Jag undrar verkligen om alla fick det utan att personligen ansöka om ett konto.
Jag har i alla fall ett tydligt minne av att jag ansökte om att få ett personkonto i början på 80- talet.
Ett konto som jag fortfarande har som transaktionskonto.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av Amund » 25 juli 2022, 18:24

Bra story där av Varjag. :D
hilbert skrev:
25 juli 2022, 15:55
vill minnas att alla fick ett personkonto i statliga PK-banken där personnumret var lika med kontonummer, en åtgärd som därmed innebär att åtskilliga äldre svenskar fortfarande är kunder i Nordea.
Jag undrar verkligen om alla fick det utan att personligen ansöka om ett konto.
Jag har i alla fall ett tydligt minne av att jag ansökte om att få ett personkonto i början på 80- talet.
Ett konto som jag fortfarande har som transaktionskonto.
Du kan ha helt rätt, och även Sonderling:
sonderling skrev:
25 juli 2022, 13:13
Jag vill minnas att jag fick detta när jag började i lumpen.
Jag har inget minne av att ha ansökt om det men det kan också vara så att min far gjorde det för min räkning?

Annars är min tro att Staten tänkte det var praktiskt att människor hade ett transaktionskonto för exempelvis skatteåterbäring, olika bidrag etc. Kanske man inte heller ska underskatta att staten ville stärka kontrollen över folks tillgångar för maximal beskattning?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av a81 » 25 juli 2022, 23:43

Vad jag har hört betades lönen ut kontant (veckovis?) till byggjobbare i mitten av 1960-talet. Går vi fram några år till ca 1970 och tjänstemannajobb, så var det lönen in på bankkonto som gällde. Dock hämtade man väl ut de kontanter man behövde på banken eller möjligen posten. Bankomaterna hade ännu inte kommit och betalkort var väl fortfarande ovanliga. Eller fanns ens betalkort kopplade till ett bankkonto på 1970-talet? Kreditkort var väl de enda kort som fanns då? Och jag tror att det främst var relativt välbärgade personer som hade kreditkort.

Men flertalet svenskar hade väl sparkonton i mitten av 1900-talet även om lönen betalades ut kontant? Folk sparade ju även då till kontantinsats till boende, ny bil, chartersemester, etc., även om vi normalt sett idag har större sparkapital.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av Amund » 26 juli 2022, 09:10

a81 skrev:
25 juli 2022, 23:43
Men flertalet svenskar hade väl sparkonton i mitten av 1900-talet även om lönen betalades ut kontant? Folk sparade ju även då till kontantinsats till boende, ny bil, chartersemester, etc., även om vi normalt sett idag har större sparkapital.
Jag tror att man gick till posten/eller banken och tog ut pengar, eller kanske oftare satte in? En annan sparform som var vanlig i socialdemokratiska hem var att ha pengarna på Konsum-kontot. Det gav en marknadsmässigt bra ränta och Konsumbutiker fanns det gott om.

Jag minns inte hur räntor och amorteringar betalades i mitt barndomshem före gireringsblanketternas tid, kanske på posten med cash? Huslånet var statligt på något sätt hos Stadshypotek vill jag minnas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konungari ... otekskassa

Bara för ett tiotal år sedan kunde det vara fullt med pensionärer utanför post och bank innan öppning, enbart där för att med sin bankbok få räntan på sparkontot införd. Då stod det rätt saldo i bankboken. :)

hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av hilbert » 26 juli 2022, 12:21

Bara för ett tiotal år sedan kunde det vara fullt med pensionärer utanför post och bank innan öppning, enbart där för att med sin bankbok få räntan på sparkontot införd. Då stod det rätt saldo i bankboken. :)
Nja lite längre tillbaka i tiden får du väl gå när det var på det viset, ca 30 år.

Jag minns hur det var vid min gamla arbetsplats på opaltorget i västra frölunda i början på 90 talet.
Där fanns det ett litet postkontor, som var i det närmaste öde större delen av månaden.
Men under 3 dagar 17:de till 19:de var det full rush när pensionärerna kom och och löste in sina avier.
Det kontoret i likhet med hundratals andra runtom i landet stängdes i mitten på 90-talet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7196
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av sonderling » 26 juli 2022, 12:56

hilbert skrev:
26 juli 2022, 12:21
Bara för ett tiotal år sedan kunde det vara fullt med pensionärer utanför post och bank innan öppning, enbart där för att med sin bankbok få räntan på sparkontot införd. Då stod det rätt saldo i bankboken. :)
Nja lite längre tillbaka i tiden får du väl gå när det var på det viset, ca 30 år.

Jag minns hur det var vid min gamla arbetsplats på opaltorget i västra frölunda i början på 90 talet.
Där fanns det ett litet postkontor, som var i det närmaste öde större delen av månaden.
Men under 3 dagar 17:de till 19:de var det full rush när pensionärerna kom och och löste in sina avier.
Det kontoret i likhet med hundratals andra runtom i landet stängdes i mitten på 90-talet.
Ja det var nog 90-tal, jag som är sist med allt hade inget bankomat kort utan såna dära uttags checkar. Det var jag och panchisarna.
I mitten av 90-talet tror jag att jag blev tvångsansluten till kort.

Är det nån som vet varför det är olika lönedagar? Den 25:de smäller det men för mig är det den 26:de och i en annan kommun jag jobbade i var det den 27:de. Väldigt irriterande, vissa säger att det är typiska datum för kommuner men varför har man aldrig hört detta innan?

Sonderling

Davian
Medlem
Inlägg: 3719
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av Davian » 26 juli 2022, 14:03

Det beror på att inte pengarna ska ta slut. Alla stora nationella utbetalningar har separata datum. Privata den 25, offentligt 27, pension26, barnbidrag och FK 24 osv.

Det var iaf så det började. Idag med digitala pengar är det nog bara en administrativ tradition

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av a81 » 26 juli 2022, 14:05

Om man tänker 1900-talets mitt, så antar jag att man fick lönen kontant och sedan gick till banken och satte in pengar som skulle sparas/blev över.

Räkningar betalades väl oftast på posten (postgiro) eller ibland på banken (bankgiro). Så gjorde väl många äldre ännu för ca 20 år sedan. Jag vet inte när postgiroblanketter och inskick i speciella kuvert blev vanligt, men det var väl det vanliga sättet att betala räkningar på 1980- och 1990-talet i alla fall. Så betalar väl fortfarande många (äldre) pensionärer sina räkningar.

Första uttagsautomaten i Sverige kom 1967 (bland de tidigaste i världen), närmare bestämt i Uppsala. Men när blev det något som "alla" använde? Omkring 1980?

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2046
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av masase » 26 juli 2022, 14:35

Jag fick min första lön från Glassbilsreklamsutdelning i form av postgiroavier i början av 90-talet.

Min mor betalade räkningar med check så sent som mitten av 90-talet innan hon gick över till avier som postades men jag tror att hon var relativt sen med övergången.

När jag flyttade till USA 2006 fick min fru lära mig att skriva checkar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13820
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av Markus Holst » 26 juli 2022, 14:46

Min pappa kunde bli hysterisk på mormor. Hon gick till posten och tog ut sin pension för att sedan bära den till banken där hon betalade sina räkningar och stoppade resten i handväskan. Så länge han levde försökte han få mormor att förstå grejen med postgiro, men jag tror inte mormor skulle ha rett ut det. Den äldre generationen är alltid tekniska idioter. Det är ju vi också om ni frågar ungdomarna.

Skriv svar