Sportdryck till växter

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Sportdryck till växter

Inlägg av Markus Holst » 12 maj 2022, 21:35

Gamlebyviken i Östersjön är kraftigt förorenad av övergödning. Vattnet luktar ruttna ägg och allt liv är borta. Nu har någon kommit på att detta vatten är perfekt att gödsla åkrar med. Man så att säga återanvänder gödslet.

Detta känns som en enkel lösning på ett stort problem. Kanske att man i framtiden kan torka och pelletera östersjövatten och göra handelsgödsel av det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... onstgodsel

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7165
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av sonderling » 13 maj 2022, 06:24

Men Östersjöns vatten är ju brackvatten, alltså innehåller salt, hur funkar det?

Det här måste jag forska vidare i.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av Markus Holst » 13 maj 2022, 09:22

När skånska bönder sprider kväve på sina åkrar kallar de det för att salta. Nu finns det förvisso många sorters kalk och den kalksalpeter som finns i kvävegödseln kanske är en annan sort än i Östersjön.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7165
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av sonderling » 13 maj 2022, 12:01

https://sverigesradio.se/artikel/7068501

Googlade lite, för jag hade för mig att jag hört om detta under torrsommaren och frågan diskuterades även på jobbet.

Mejlade även till SLU och fick inget konkret svar.

Jag kanske skulle göra det igen.

Sonderling

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av masase » 13 maj 2022, 14:50

sonderling skrev:
13 maj 2022, 06:24
Men Östersjöns vatten är ju brackvatten, alltså innehåller salt, hur funkar det?
Ute till havs är vattnet bräckt men om du talar om en relativt grund vik så har du kontinuerlig tillförsel av sötvatten från regn och från bäckar och åar i land så natriumkloriden är rejält utspädd.

Vattna med även aningen bräckt vatten blir givetvis ett problem i längden (se diverse konstvattningsprojekt) så man behöver vara försiktig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av Hans » 13 maj 2022, 17:30

Jag har någon gång hört att vattnet är drickbart norr om Ölands norra udde. Och har ett minne i någon bok om striderna om finska öar under andra världskriget så dracks det, även sommartid.

Stämmer det?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av Markus Holst » 13 maj 2022, 17:55

Hans skrev:
13 maj 2022, 17:30
Jag har någon gång hört att vattnet är drickbart norr om Ölands norra udde. Och har ett minne i någon bok om striderna om finska öar under andra världskriget så dracks det, även sommartid.

Stämmer det?

MVH

Hans
Locka hit varjag att svara på den frågan. Jag är säker på att han vet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av Hans » 13 maj 2022, 18:01

Varför skall jag göra allt. Jaja, jag skall försöka.

Kanske någon i norra Västra Rikshalvan eller någon i Östra Rikshalvan har något.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5935
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av Sarvi » 13 maj 2022, 18:46

Östersjöns salthalt i ytvattnet varierar från 9 promille vid Falsterbo till 3 i de övre delarna av Bottenviken. Lokalt i vikar och vid älvmynningar är salthalten naturligtvis ännu lägre. På runt 50 meters djup finns ett språngskikt med saltare (8-13 promille) och kallare vatten. Men sett bara till vattenbalansen borde Östersjön egentligen inte vara bräckt alls, tillflödet av sötvatten är så stort. Men Östersjön får med ojämna mellanrum tillskott av Kattegatt-salt havsvatten via saltvattenpulser som skickar in några hundra kubikkilometer kallt och salt vatten via de danska sunden.

Men i vikar och flodmynningar, särskilt grunda sådana, kan som sagt ytvattnet ha lägre salthalt. Även om det blir en anrikning av salt i jorden med bevattning med Östersjövatten under sommaren innebär det muntra svenska klimatet att saltet lakas ut under den nederbördsrika hösten-vintern och att man inte får någon anrikning år från år. Under förutsättning att jordarterna på platsen fungerar för urlakning under vintern och att man väljer rätt gröda (en del växter som t.ex. en del klöver är mycket känslig) är saltinnehållet inte nödvändigtvis ett problem.

Vill minnas att jag sett något om att man under kriget utförde försök med bevattning på Utö i Stockholms skärgård.
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 13 gånger.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1318
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av adlercreutz » 13 maj 2022, 19:34

En tanke från en otroligt okunnig: i Östasien äter man ju diverse alger och sjögräs; skulle det inte gå att odla sånt direkt i vattnet så får man mat direkt därifrån, och gödningen nyttjas till det? I och för sig kanske de kräver salthalter som är på ocean-nivå.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7165
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av sonderling » 14 maj 2022, 17:25

Man kan äta flera algsorter från Östersjön. Såg nått inslag på tv, tror det var "go Kväll".
(Ja jag och frun brukar kolla på det pensionärs programmet och "fråga doktorn". Vi övar inför framtiden! säger vi när tonårs barnen undrar.)

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av varjag » 16 maj 2022, 11:57

Markus Holst skrev:
13 maj 2022, 17:55
Hans skrev:
13 maj 2022, 17:30
Jag har någon gång hört att vattnet är drickbart norr om Ölands norra udde. Och har ett minne i någon bok om striderna om finska öar under andra världskriget så dracks det, även sommartid.

Stämmer det?

MVH

Hans
Locka hit varjag att svara på den frågan. Jag är säker på att han vet.
Aldrig hört biten om Ölands norra udde......eller om promillevärden. Men i havsbandet i Norrbotten smakade havsvattnret definitivt salt.
Mammorna på Rödkallen hade brunnar att tillgå = undvikande av lös mage........
Aldrig hört om ''drickbart'' - så länge brunnsvatten fanns at tillgå.
Det sagt - gissar jag att havsvattnet var drickbart men knappast under längre tid >>>>>>

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av Markus Holst » 16 maj 2022, 12:51

Det kanske var drickbart men smakade pekka

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av koroshiya » 18 maj 2022, 20:44

sonderling skrev:
14 maj 2022, 17:25
Man kan äta flera algsorter från Östersjön. Såg nått inslag på tv, tror det var "go Kväll".
(Ja jag och frun brukar kolla på det pensionärs programmet och "fråga doktorn". Vi övar inför framtiden! säger vi när tonårs barnen undrar.)

Sonderling
Men får man ut något av det, energimässigt?

Japaner och vissa andra östasiater kan tillgodogöra sig näringen, men jag tror inte vi har rätt genuppsättning för det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sportdryck till växter

Inlägg av Hans » 19 maj 2022, 09:56

Det verkar som att det går, snabbtrålen gav:
RÖRHINNA (Har en lätt smak av vit tryffel)


Detta är en grönalg som även kallas för tarmtång. Rörhinna förekommer längs hela den svenska kusten, från norska gränsen i Bohuslän ända upp i Bottniska viken i Östersjön.


Färgen är vackert ljust, nästan skimrande, grön och ofta är rören fyllda med en mängd små gasblåsor som förstärker det skimrande utseendet speciellt vid solsken. Den enkla rörhinnan växer på både klippiga och steniga stränder precis vid havsytan och ner till dryga halvmetern.


Klipp av så att fästet och en bit av tången sitter kvar och kan växa upp igen. Skölj noga.


Innehåller protein, kalium, magnesium, järn, kalcium, vitamin A och B.
https://www.foodfolder.se/foodfolder/la ... rt%C3%A5ng.

MVH

Hans

Skriv svar