Countryn i Sverige

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Countryn i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 juni 2021, 17:31

Min uppfattning var att countryn hade en liten uppsving i Sverige fram till åtminstone 1980-talet. Förut var det ett program på P4 som spelade countrymusik med Kalle Oldby som programledare och för några år sedan gick det ett program på SVT om countryns historia. Det händer att SR spelar countrymusik och t o m Bandit Rock har en låt med Johnny Cash (borde vara en annan låt som t ex Rockabilly Blues). Det är förstås bara Dolly Parton, Kenny Rogers, Carlene Carter och Johnny Cash som radion spelar. Det borde vara Dwight Youkam, Alison Krauss, Jerry Lee Murphy, Marty Stuart eller Kentucky Headhunters. Det är bara en låt av Carlene Carter som radion spelar och det är "Every Little Thing" som spelades i början på 1980-talet. Men det finns andra låtar av henne också.
I Sverige var det Mats Rådberg med Rankarna, Kicki Danielsson,Elisabeth Andersson och Country Roads som framstående. Svensk countrymusik var på uppsving på 70- och 80-talet för att sedan falla ner.

https://www.allmusic.com och https://www.discogs.com är bra källor att söka efter ny musik eller om man glömt bort en bra låt eller artist.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13822
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Countryn i Sverige

Inlägg av Markus Holst » 15 juni 2021, 20:39

Idag förknippas ju svensk country främst med Kicki Danielsson och Jill Johnsson.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Countryn i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 juni 2021, 08:39

Jag tror också att countryn är på utdöende i Sverige sedan Mats Rådberg gick bort.
Men jag tycker att SR borde variera urvalet lite grann eftersom det finns flera artister, både levande och de som har gått som t ex Waylon Jennings.

Vad anser ni förresten???

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7198
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Countryn i Sverige

Inlägg av sonderling » 18 juni 2021, 14:00

Är det inte på uppsving? I och med program som "jill´s veranda". Eller hur räknas det?
Och vad är country idag?
First Aid Kitt, kan jag tycka är lite country?

Sonderling

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Countryn i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 juni 2021, 07:35

Jag vet att Jill Johnson gjorde så Doug Seegers blev känd i Sverige och han var ju gatumusikant länge.
Men hur kända är t ex David Lee Murphy, Dwight Youkam eller Carrie Underwood.

Stefan

Skriv svar