Antisemitism i Sverige

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1167
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av Gerrgul » 23 oktober 2023, 06:32

loop skrev:
23 oktober 2023, 00:13
Gerrgul skrev:
22 oktober 2023, 21:29
De utvecklar en typ av ömsesidigt beroende analogt med förhållandet mellan den amerikanska vit-makt rörelsen och Farrakhans Nation of Islam som Christer Gardell skrivit om i en intressant avhandling.
Mattias Gardell antar jag att du menar
Visst ska det vara Mattias religionshistorikern.
Tack för klargörande.
rmpj74 skrev:
23 oktober 2023, 02:35
Gerrgul skrev:
22 oktober 2023, 21:29
Satirtecknaren Hillersberg som hade för vana att teckna grova (och ibland plumpa) karikatyrer anklagades ju några gånger för att vara judehatare, Hans kommentar "Visst! Men jag hatar inte judar särskilt, jag hatar som ni vet alla människor" Underförstått: hur svara man annat på dumma frågor.
Anklagelserna var väl dock inte helt gripna ur luften. Vill minnas att han var en av dem som försvarade tveklöst antisemitiska Radio Islam.

Vad sedan beträffar jordmånen för politisk antisemitism i Sverige så tror jag nog vi börjar få en god sådan på grund av den stora invandringen från den muslimska världen. Alla muslimer är givetvis inte antisemiter, men tveklöst finns det en ganska utbredd antisemitism i den gruppen som riskerar att bli allt mer framträdande ju längre Palestinakonflikten pågår. Jag tror nog också att det finns trots allt inte helt obetydliga grupper av etniska svenskar som är beredda att sluta upp kring frågan om möjligheten ges. (Just nu väldigt utspridda över nästan hela den politiska skalan, men under rätt omständigheter...)
Man ska inte förväxla försvar av någons rätt att yttra sig med sympatier för vederbörandes åsikter. Då går man vilse i det politiska landskapet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av Markus Holst » 24 oktober 2023, 09:58

Nu har jag plockat bort allt som handlade om Israel. Nu ber jag er hålla er till trådens ämne så vi slipper politiska slagsmål.

rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av rmpj74 » 24 oktober 2023, 21:46

Gerrgul skrev:
23 oktober 2023, 06:32

Man ska inte förväxla försvar av någons rätt att yttra sig med sympatier för vederbörandes åsikter. Då går man vilse i det politiska landskapet.
Juridiskt sett ägnade sig Ahmed Rami och Radio Islam åt hets mot folkgrupp, vilket är något som inte ingår i svensk yttrandefrihet. Men okej, du har en poäng där. Dock vill jag minnas att Hillersberg gick längre än bara ett allmänt försvar av Ramis rätt att framföra sina åsikter och bl.a. stod han för omslaget på en bok denne gav ut om rättsprocessen (komplett med judekarikatyrer i rakt nedstigande led från Der Stürmer).

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7163
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av sonderling » 31 oktober 2023, 06:32

Markus Holst skrev:
24 oktober 2023, 09:58
Nu har jag plockat bort allt som handlade om Israel. Nu ber jag er hålla er till trådens ämne så vi slipper politiska slagsmål.
Jag såg inte vad det handlade om men jag hade just frågan varför den konflikten engagerar mer än säg Rohingyernas situation i Burma? Ja nu senast kriget mellan Hamas och Israel?
Är det för att ena parten är judar? Jag kan inte låta bli att släppa den tanken endå.
Folk verkar ha mycket åsikter men skrapar du på ytan så har de inte mycket koll?

Sonderling
- Som mer än en gång senaste tiden skapat dålig stämning när jag ifråga satt nått påstående om Israel.

Davian
Medlem
Inlägg: 3617
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av Davian » 31 oktober 2023, 08:31

Den engagerar nog mer eftersom den är så gammal och att det finns en politisk dimension i den på ett annat vis än vad som sker i Myanmar.

I den dimensionen ingår bland annat diskussionen om antisemitism.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11173
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av sveahk » 31 oktober 2023, 08:55

sonderling skrev:
31 oktober 2023, 06:32
Folk verkar ha mycket åsikter men skrapar du på ytan så har de inte mycket koll?
Sonderling
Direkt på spiken, sonderling - den satsen, den skriver jag under på!

Mvh Hans K

Davian
Medlem
Inlägg: 3617
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av Davian » 31 oktober 2023, 12:48

Det är en utmärkt slutsats men få förstår att de är en av de utan koll :p

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av koroshiya » 31 oktober 2023, 23:16

sonderling skrev:
31 oktober 2023, 06:32
Markus Holst skrev:
24 oktober 2023, 09:58
Nu har jag plockat bort allt som handlade om Israel. Nu ber jag er hålla er till trådens ämne så vi slipper politiska slagsmål.
Jag såg inte vad det handlade om men jag hade just frågan varför den konflikten engagerar mer än säg Rohingyernas situation i Burma? Ja nu senast kriget mellan Hamas och Israel?
Är det för att ena parten är judar? Jag kan inte låta bli att släppa den tanken endå.
Folk verkar ha mycket åsikter men skrapar du på ytan så har de inte mycket koll?

Sonderling
- Som mer än en gång senaste tiden skapat dålig stämning när jag ifråga satt nått påstående om Israel.
Det var bara skit mellan folk som var förbannade på varann.
Det går inte att svara utan att tala om Israel.

Något svar går därför inte att ges, mer än att judehatet är på uppgång.

Tja, något måste ju trenda.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av loop » 1 november 2023, 11:14

sonderling skrev:
31 oktober 2023, 06:32
Markus Holst skrev:
24 oktober 2023, 09:58
Nu har jag plockat bort allt som handlade om Israel. Nu ber jag er hålla er till trådens ämne så vi slipper politiska slagsmål.
Jag såg inte vad det handlade om men jag hade just frågan varför den konflikten engagerar mer än säg Rohingyernas situation i Burma? Ja nu senast kriget mellan Hamas och Israel?
Är det för att ena parten är judar? Jag kan inte låta bli att släppa den tanken endå.
Folk verkar ha mycket åsikter men skrapar du på ytan så har de inte mycket koll?

Sonderling
- Som mer än en gång senaste tiden skapat dålig stämning när jag ifråga satt nått påstående om Israel.
Sen är det svårt för många att se den väldigt icke-toleranta hållningen som finns inom buddismen, då buddismen framställs som en extremt snäll religion. Trots kyrkbränningar osv.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av Markus Holst » 1 november 2023, 14:39

Vad har buddismen med svensk antisemitism att göra?

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av hilbert » 18 november 2023, 13:54

En artikel av AB:s kulturchef Karin Petterson.
Bäst att påpeka att artikeln är ett politiskt angrepp på regeringen, men hon för också ett allmänt resonemang om den framväxande antisemitism som vi ser idag:
Stora demonstrationer genomförs nu i Europas huvudstäder, de unga solidariserar och identifierar sig med Palestina. Men ibland slår retoriken över i demonisering av judar som grupp. Facebookgruppen Pink Room är bara toppen av ett isberg, det vet alla som följer vad som nu sker på de stora plattformarna.

Den våg av antisemitism som nu sköljer över oss har många bottnar. Den förstärks av kriget, av de ungas medievanor och av algoritmerna. Men den möjliggörs också av något annat. Inte minst tror jag att det handlar om att minnet av Förintelsen som en absolut moralisk hållpunkt i vår civilisation håller på att blekna. De sista överlevarna dör, och därmed försvinner deras röster. Det är snart 80 år sedan Auschwitz befrielse och de självklara, närmast kroppsliga reflexerna och lärdomarna från Förintelsen finns inte kvar bland de unga på samma sätt som hos äldre generationer. Det är en enorm omvälvning i vår kultur, i vårt samhälles själva känsloliv och reflexer. Jag tror inte att vi tagit in vad det betyder än, och vad svaret borde vara.

På kort sikt blir konsekvensen att den antisemitism som legat latent men hållits tillbaka tar sig alltmer obekymrade uttryck. När Facebook-gruppen Pink Rooms grundare fick frågor om sitt antisemitiska inlägg svarade hon med indignation – hon hade minsann ett stort antirasistiskt engagemang. Hon verkade helt enkelt inte förstå vad hon hade gjort. Och för att förekomma, nej, detta är inte ett importerat problem. Antisemitismen är en del av Europas historia och identitet, med djupa rötter som fortfarande finns kvar.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/zEo ... -i-sverige

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av Amund » 18 november 2023, 15:02

hilbert skrev:
18 november 2023, 13:54
detta är inte ett importerat problem. Antisemitismen är en del av Europas historia och identitet, med djupa rötter som fortfarande finns kvar.
Då måste jag få fråga vad det är som jag missat i rapporteringen - de jubel vi sett när Hamas kallblodigt mördade judar och de attacker mot judar av nysvenskar som rapporteras om, främst från Malmö. Är det nåt sorts arv från Lindholmsrörelsen eller menar ni att det är skinnskallar och nynazister som utgör de hot vi läser om..? De svenskar som är riktigt arga på judar är ju vänsterfolk och de kan ju per egen definition aldrig vara rasistiska och då knappast heller utgöra ett arv från en antisemitisk svensk tradition.

Jag vill gärna uppriktigt veta eftersom hon nu skriver så, du delar artikeln och medierna förmedlar en bild av att det är nysvenskar (eller vad man säger?) från Mellanöstern som står för den aktuella antisemitismen.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av hilbert » 18 november 2023, 15:05

Ideerna om den stora judiska konspirationen är ju något som skapats i europa genom århundraden.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av Amund » 18 november 2023, 15:56

hilbert skrev:
18 november 2023, 15:05
Ideerna om den stora judiska konspirationen är ju något som skapats i europa genom århundraden.
Så europeisk och framförallt svensk antisemitism genom historien är alltså skyldiga till dagens antisemitiska handlingar begångna i Sverige av människor från Mellanöstern. Har jag därmed förstått Karin Petterssons artikel som du delade på rätt sätt? Det var ju mycket tydligt att:
detta är inte ett importerat problem.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Antisemitism i Sverige

Inlägg av JohnT » 18 november 2023, 16:28

Amund skrev:
18 november 2023, 15:56
hilbert skrev:
18 november 2023, 15:05
Ideerna om den stora judiska konspirationen är ju något som skapats i europa genom århundraden.
Så europeisk och framförallt svensk antisemitism genom historien är alltså skyldiga till dagens antisemitiska handlingar begångna i Sverige av människor från Mellanöstern. Har jag därmed förstått Karin Petterssons artikel som du delade på rätt sätt? Det var ju mycket tydligt att:
detta är inte ett importerat problem.
Men bägge finns, och till min förfäran så är det många humanister på vänsterkanten som "råkar" köpa propagandan om att Israel bara vill komma åt marken och utrota Palestinierna. ocgh då de fact tar Hamas sida.
(för mig är det konstigt att Israeliska staten väntar till efter terrorattacken om syftet var att döda alla Palestinska barn.)

Sedan finns det gott om Svenska konspirationsteoretiker som gillar att peka ut "Globalisterna" som problemet i världen.

Och ärligt talat, om man dömer alla människor efter hens religion och inte efter vilka handlingar just den personen har gjort så ser jag nu ett Sverige som har så stora grupper av antisemitiska och xenofob att jag inte skulle trott det för tio år sedan

Slut på lördags ranten.

Skriv svar