Blinier

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Blinier

Inlägg av Ralf Palmgren » 20 februari 2020, 23:25

Hur kommer det sig att blinier som man får i Finland och på finlandsfärjan är tjocka medan blinierna är tunna pannkakor i Ryssland? Hur var det före revolutionen 1917? Kan den finländska versionen vara äldre och att den ryska versionen har uppkommit under fattigdomen i början av Sovjetunionen?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Blinier

Inlägg av erep » 20 februari 2020, 23:47

Sannolikt för att man i Finland gör bovete varianten som är tjockare och i Ryssland oftast varianten på vetemjöl och bikarbonat.

https://foodperestroika.com/2010/12/30/ ... -pancakes/

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Blinier

Inlägg av Ralf Palmgren » 21 februari 2020, 08:33

Jo men de finländska blinierna kallas fortfarande för ryska blinier vad jag har förstått. Poängen är att om det har skett en förändring under 1900-talet på grund av Sovjetunionen.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Blinier

Inlägg av Ralf Palmgren » 21 februari 2020, 09:22

Om man kollar dessa två sidor i Google translates översättning från ryska till engelska så kan man observera att det fanns både "vanliga" pannkakor och blinier eller ryska pannkakor under kejsartiden. De ryska pannkakorna finns tydligen inte längre i Ryssland men i bland annat Finland.

https://translate.googleusercontent.com ... m0sAygqfSw

https://translate.googleusercontent.com ... ZOLjUDwxtw

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Blinier

Inlägg av erep » 21 februari 2020, 09:30

Ralf Palmgren skrev:
21 februari 2020, 08:33
Jo men de finländska blinierna kallas fortfarande för ryska blinier vad jag har förstått. Poängen är att om det har skett en förändring under 1900-talet på grund av Sovjetunionen.
I Finland finns det också något som kallas pizza trots att du i olika delar av Italien får en helt annorlunda erfarenhet.
-----
Men du har rätt, om din fråga gäller enbart Sovjets inverkan har jag inget att bidra. Min poäng var närmast att i ett stort land finns det olika versioner av en rätt, vilka alla inte nödvändigtvis hittar till grannlandet, eller ens benämns rätt.

I detta fall finns boveteblinier i alla fall i Ryssland, så det är inte falskt att kalla dem ryska blinier. Det finns ju ett antal falska namn på olika livsmedelsprodukter, såsom "finska pinnar" i Sverige, eller wienerbröd som är en dansk produkt om än utvecklad med österrikisk teknik.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Blinier

Inlägg av Ralf Palmgren » 21 februari 2020, 10:00

Min poäng är att Finland var som bekant en autonom del av Ryssland från 1809 till 1917. I samband med revolutionen flydde många över till Finland. Det kan därför vara som att den gamla versionen från kejserliga tiden blivit kvar i vår del av det forna imperiet men ändrats i det område som nu utgör Ryssland på grund av den ekonomiska situationen i Sovjetunionen under 1900-talet. I Rysslsnd känner de flesta man inte till att de finländska blinierna är blinier. Min fråga gäller alltså hur blinierna såg ut i Ryssland för litet på 100 år sedan före revolutionen.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Blinier

Inlägg av liljen » 5 april 2020, 21:46

Själv är jag en stor fantast av blinier, men trots det tror jag inte att det blivit av att jag ätit blinier när jag varit i Finland. Däremot förstås ofta i Ryssland. Jag har lite svårt att hänga med i grundfrågeställningen här, för den stora skillnaden internt i Ryssland verkar för mig ligga mer mellan hemgjorda och restaurang- eller storköksblinier. De senare är oftast tunna och gjorda på vetemjöl, medan de hemgjorda är tjockare och kan vara av såväl bovete som vetemjöl.
Därför kan jag möjligen anta att en effekt av Sovjet-tiden kan finnas i så måtto att tunna vetemjölspannkakor var lättare att laga i storkök och att de därför tog över. Bovete i sig var det nämligen ingen brist på i Sovjet. Jag har vänner som helst vill undvika bovete eftersom de fick äta det vareviga dag på 80-talet. Det är alltså av rationalistiska skäl som man kan tänka sig att en viss typ av blini tog över.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blinier

Inlägg av Hans » 6 april 2020, 15:02

Jag har inget svar på frågan men i Polen har de en nationalrätt, Piroger och en variant kallas https://www.thespruceeats.com/potato-ch ... pe-1136822

Pirog kan vara helt andra saker: https://en.wikipedia.org/wiki/Pirog

Kebab är helt annorlunda i Iran mot vad vi ser i Europa.

MVH

Hans

Skriv svar