Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem
Inlägg: 2196
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av hilbert » 1 december 2019, 11:26

I tidskriften Dagens arena hittade jag följande artikel om tidningen seriemagasinet och dess insändarspalt "Klotterplanket".
Det var en av de få offentliga arenor där extremhögern kunde nå ut på den tiden (70- 80 talet).
Dock hade man en redaktör, som även om han släppte igenom nästan allt, ibland gick in med bitska kommentarer.
Det som slår en är att det lät precis likadant då som i dagens kommentarsspalter, skillnaden är att det gick mycket långsammare.

https://www.dagensarena.se/essa/en-fora ... ntade-oss/

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av Lasse O » 3 december 2019, 20:28

Precis. Jag tycker precis som hilbert att det är viktigt att avvikande åsikter kan få ta plats.
Om vi bara läser tidskrifter och litteratur som bekräftar våra gamla åsikter och fördomar så är det en risk att vi blir inskränkta.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av koroshiya » 7 december 2019, 19:31

Brukade köpa dem i början av 80-talet, men minns inget från klotterplanket. Däremot fanns det några äldre ex från 70-talet, som min äldste broder hade köpt.

Från dem minns jag särskilt ett lustigt inlägg om negresser. Skribenten hävdade att dessa var något fantastiskt bra :D Förutom det tror jag mest det var hårdrockslistor och sådant, kanske att någon babblade om Blue Öyster Cult, mer än så minns jag inte.

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av Hellbastard » 8 februari 2020, 12:46

Tack för länken, Hilbert. Det var intressant läsning.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av a81 » 17 augusti 2020, 16:06

Skillnaden är väl att det under 1970- och 1980-talen fanns mer rasism, alltså att relativt många svenskar på allvar störde sig på avvikande hår- eller hudfärg. Ren rasism förekommer väl inte på samma sätt idag.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av pandersson2 » 17 augusti 2020, 16:29

a81,
skulle hävda att vi i dagsläget är betydligt mer fixerade vid ras än vad det var under 1970-talet. Genom invandringen har motsättningarna ökat genom att befolkningens homogenitet minskat.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av a81 » 17 augusti 2020, 17:48

Kritik mot mångkultur och invandring är kanske mera utbrett idag (i alla fall synligare). Dock är min bild att ren rasism har minskat. Jag tror till exempel att det är lättare att vara adopterad från en annan världsdel idag än för 30-40 år sedan. Jag tror också att det är lättare idag för dem som har mörkare hår eller hudfärg, men samtidigt kommer från regioner med likartad kultur (t.ex. sydeuropéer, sydamerikaner, etc.). För några decennier sedan klumpades alla ihop till "invandrare".

"Ingen" svensk höjde på ögonbrynen när USA fick sin första svarta president 2008/2009. På 1970- eller 1980-talet tror jag att det hade väckt mer förvåning, skämtats om, etc.

Men jag håller med om att det idag finns mindre förståelse och färre kontaktytor mellan dem som lever ett mera svenskt/västerländskt/sekulärt liv och dem som lever traditionellt/religiöst/"annorlunda".

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av pandersson2 » 18 augusti 2020, 09:58

Jag minns 1984 då Jesse Jackson kandiderade till president. Han hade massivt stöd i svensk media.

När jag växte upp var vi åtminstone medvetna om skillnad på jugoslaver, greker etc även om alla var invandrare. Skillnaden mot idag är att utomeuropisk invandring ökat. Jag tror inte heller användandet av ordet invandrare minskat.

Är du annorlunda än gruppen så noteras det. Detta kan vara av många olika orsaker. Du kan tala annorlunda, se annorlunda ut, ha fel åsikt etc. Det är inte rasism att en grupp inte är homogen eller homogen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av a81 » 18 augusti 2020, 11:28

Har tyvärr inga direkta minnen av valet 1984 i USA, men jag kan tänka mig att Jesse Jackson hade stort stöd i svensk media. Däremot är min bild att "vanligt folk" mera höjde på ögonbrynen om någon stack ut utseendemässigt på 1980-talet. Jag upplever att folk bryr sig mindre om hud- och hårfärg idag, men samtidigt att man håller sig mer på sin kant kulturellt sett. Det är andra aspekter av migrationen som folk i gemen oroar sig för idag. Det förekom mer rasism på 1980-talet, men samtidigt mer gemenskap mellan "svenskar" och "invandrare" och mindre segregation.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av pandersson2 » 18 augusti 2020, 13:25

a81,
självklart är det en annan inställning till invandring idag. För 40 år sedan var det exotiskt och man hade mest teoretisk kunskap om det samt några bekanta från andra europeiska kulturer man såg som underliga. Idag har man praktiskt upplevt en kraftig invandring vilket gjort att delar av befolkning blivit mer positiv och delar har blivit mer negativ, men då främst på grund av de egna upplevelserna.

Jag har inget minne av att någon gång under min uppväxttid ens hört i en diskussion någon nämna att en persons hår eller hudfärg tagits upp i en negativ aspekt, förutom om man föredrager blondiner eller brunetter. Däremot var det en klar negativ klang om folk kom från vissa städer.

Dock har jag ofta fått höra hur fantastiska vi är i Sverige som är störst, bäst, vackrast, rikast, ärligast etc. Det gällde både på 70-talet och idag men har troligtvis minskat eftersom Sveriges ekonomi relativt omvärlden blivit svagare.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av a81 » 18 augusti 2020, 15:42

Jag hörde inte heller direkt negativa kommentarer baserat på hud- eller hårfärg under min uppväxt, men däremot att man pratade om sådana saker på ett mer okänsligt sätt och fäste mer vikt vid det än idag. Till exempel användes n-ordet fortfarande i viss omfattning, om än på nedåtgående, och man kunde höra sådant som (påhittat exempel): "Jag åkte med en busschaufför idag och han var helt kolsvart."

Håller också med om att den där grandiosa bilden av Sveriges förträfflighet var vanlig. Den var kanske lite mer sann då än nu, men även då var väl levnadsstandarden ganska likvärdig i övriga Nordvästeuropa, Nordamerika, Japan, Australien, etc.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av pandersson2 » 18 augusti 2020, 16:03

a81,
på vilket sätt är det negativt att konstatera att någon är kolsvart? Allt beskrivs ju med det som sticker ut. Man skall inte likställa konstaterande av fakta med rasism. Sedan var det mer accepterat att vara okänslig, då var Orwells 1984 en dystopisk framtidsbild, inte ett ideal.

Att svart sedan blir rasistiskt för att det sägs på ett latinskt språk anser jag vara en förolämpning mot alla de latinska språken. Latinska språk har väl samma värde som germanska.

Edit jag får fortfarande höra om de fattiga danskarna och att jag hatar Sverige för att jag inte instämmer i det.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av Mackan L » 18 augusti 2020, 17:31

Att insistera på att använda ordet neger när personer tar illa upp är konstigt.
Men vad som möjligen är än konstigare är att nazisterna hade en (ofrivillig) kamikaze-torped som hette neger... :?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neger


Bild

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av adlercreutz » 18 augusti 2020, 18:20

Ofta är det bra att skilja på etymologin och ordets betydelse, det är nämligen sällan samma sak.

Ett resonemang om ordet finns här:
https://linneassprakblogg.com/2011/04/1 ... neger/amp/

För övrigt heter färgen svart inte ”neger” på något språk mig veterligen. Italienska nero, spanska negro, franska noir.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av Markus Holst » 18 augusti 2020, 19:23

Underbar artikel!

Jag fäste mig främst vid en klok sak:
En person som smälter in i en etnisk majoritet slipper att representera sin etnicitet.
Bättre kan det inte uttryckas.

Skriv svar