Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av hilbert » 8 maj 2019, 11:35

I en artikel i Expressen beskriver Sven Olof Karlsson sin uppväxt i ett samhälle i Västmanland.
Det var ingen barnlek.
Artikeln skrevs för 2 år sedan men jag upptäckte den nu.
Är det någon som känner igen sig?


https://www.expressen.se/kultur/min-bar ... no-go-zon/

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av Solkungen » 8 maj 2019, 11:48

Viss konstnärlig frihet i sammansättningen av anekdoter kanske. Tror som att när han var ung så kände han många av figurerna eller eller kände de som kände. Misstänker att han idag skulle märka av väldigt lite busliv eftersom han inte hör dit längre. Och inte hörde han till Tensta heller när han flyttade dit, finns nog mycket att skriva om det stället också. Om man förstår språket och känner människorna, och sammanställer anekdoter från femton år.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av Amund » 8 maj 2019, 17:03

Jag ansluter mig nog till Solkungens analys. Som uppväxt på landet anser jag det vara ett tänkvärt inlägg och jag hade själv kunnat skriva ett liknande som i sak skulle stämma med verkligheten. Sensmoralen är naturligtvis att det är lättare att demonisera ett samhälle man inte känner till och är en del av medan ens egen vardag normaliseras.

För egen del har jag alltid förklarat min hembygds galenskaper som ett resultat av tidsandan för femtio år sedan – nuförtiden behöver en tioåring inte köra iväg och hämta sin asberusade pappa ur diket med familjens bil efter skolan, och en man idag skulle knappast idag få slå sin fru sönder och samman offentligt utan att ens bli anmäld.

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av Vidugavia » 13 maj 2019, 10:18

Påminner mig om en händelse i min egen lilla lantliga hemort för några år sedan. Det hände sig att det blev biljakt med helikopter där polisen jagade en bil med ett gäng ungdomar som kastade ut skräp mot förföljande polisbil. De hade tidigare tänt eld på diverse saker i närområdet.

I direkt anslutning till händelsen så bollade diverse hätska rykten omkring. Var det måhända några förortsmuslimer som var ute på rövartåg?

Sedan visade det sig snart att det var några redan kända lokala förmågor som låg bakom det hela.

De offentliga diskussionerna försvann. Det fanns dock mycket man kunde få reda på genom hembygdsföreningens fikakväll.

Det råkar också vara mer eller mindre tradition att ett gäng lokala ungdomar. Med några års mellanrum. Bestämmer sig för att göra stöldräder i diverse sommarstugor. Ibland åker de fast. Ibland inte. Själv stal jag inte så mycket, men åkte inte heller fast.

Men allt är säkert bara de östeuropeiska ligornas fel. :-)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av mrsund » 13 maj 2019, 19:39

Jag känner igen mig, inte uppväxt på landet utan mitt i Malmö.
Skilsmässobarn som jag är så ett av mina tidigaste och starkaste minnen från femårsåldern när morsans fulla kille skulle in till oss, mormor höll för dörren och mamma ringde polisen, sen såg vi inte Bosse mer.
Kommer ihåg blodspår i granntrappan efter ett annat familjegräl, flyttade några kvarter bort efter ett par år och fick nya vänner, ens föräldrar brände hemma och var skengifta för att få en extra lägenhet och mer bidrag, aga var mer vanligt än ovanligt, bombattentat på synagogan var något man växte upp med, en del hade vapen hemma och använde dem istället för fyrverkeri på nyår, jag fick en revolver (uppborrad) i tioårsåldern av en raggare, blev nersparkad och rånad en gång på väg hem från en matine mitt på söndagseftermiddagen osv.
Jag hade klasskamrater ett kvarter ifrån mig som hade en helt annan uppväxt och inte har en aning om det mesta som hände i närheten, jag är dock väldigt tacksam då det fanns en hel del som hade det värre och jag anser att min uppväxt är det normala.

Nu bor jag i utkanten av Malmö i en villa och mina barn har fått en helt skyddad uppväxt, de ser inte vad som händer i stan, förutom blommorna på busshållplatsen där sextonåringen blev avrättad och den sprängda entren till deras körskola.
Samtidigt så har tusentals barn i stan helt sjuk uppväxtmiljö som jag med svårighet kan föreställa mig.

Jag ser inte det mesta av skiten själv längre, då jag med mitt Svenssonliv kör bil t o f jobbet, vet var och när jag skall röra mig när jag är på stan och desperat försöker lära detsamma till mina barn.

PS. kommer just att tänka på för några år sen (tio år sen?) när Rosengårdskravallerna pågick som värst och jag råkade köra rakt igenom dem (rakt över rondellen för att undvika brinnande flak och annat som kastades) och försöka lugna ner döttrarna, den ena tjejen som då gick i lågstadiet utbrister då, "Titta pappa som det brinner, precis som på vår skola".

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2046
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av masase » 14 maj 2019, 18:55

Socioekonomi är en väldigt stark faktor.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av Lasse O » 15 maj 2019, 19:40

Sammanställer man anekdoterna om kriminalitet och elände och radar upp dem som ett pärlband så drar man lätt slutsatsen att situationen är utom kontroll. Motsvarande gör man på Fria tider, Andra tider och liknande sidor om invandrares brottslighet.
Men man bör vara försiktig med att dra för långtgående slutsatser om att det var bättre eller sämre förr. Brottsligheten i Sverige är i alla fall annorlunda i dag än förr, åtminstone om man får tro den svenska pressen.
Bilbränder, stenkastning mot 112-personal, trafficking, barn som rånar andra barn o s v är väl ett ganska modernt fenomen. I Finland är det ganska sällsynt men vad det kan bero på undandrar sig min bedömning.

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av Vidugavia » 17 maj 2019, 09:43

Lasse Odrup skrev:
15 maj 2019, 19:40
Men man bör vara försiktig med att dra för långtgående slutsatser om att det var bättre eller sämre förr. Brottsligheten i Sverige är i alla fall annorlunda i dag än förr, åtminstone om man får tro den svenska pressen.
Bilbränder, stenkastning mot 112-personal, trafficking, barn som rånar andra barn o s v är väl ett ganska modernt fenomen. I Finland är det ganska sällsynt men vad det kan bero på undandrar sig min bedömning.
Det finns väldigt mycket att säga om detta. Visst förändrar brottsligheten karaktär, på flera olika sätt, i flera olika riktningar. En intressant aspekt av mordstatistiken är att markant större andel av mordoffren i Sverige ca 1950 var barn i jämförelse med idag. Att de minskade barnamorden inte tydligt sänkt mordfrekvensen beror på att vuxna och halvvuxna män i Sverige blivit mycket bättre på att döda varandra efter typ 1970.

Sedan så minskar den generella ungdomsbrottsligheten i samtiden, förmodligen till stor del som ett resultat av att datorer och tv-spel blivit en så viktig del av ungdomars vardag.

Samtidigt så har det uppstått en tydligt segregerad mer utbredd organiserad brottslighet där ett relativt fåtal individer tillsammans begår stora mängder brott. Detta har till stor del sina rötter i invandrartäta socialt utsatta förortsområden, i nära anslutning till mer välbärgade drogmarknader.

Gällande trafficking så verkar Sverige och Finland vara rätt likartade. Finland är också ett viktigt transitland för prostituerade från Ryssland.

Gällande ungdomsrån så verkar det mycket riktigt ökat, vilket bland annat är kopplat till ovan nämnda organiserade brottslighet. Sedan så måste man tänka på att detta är något som också rapporteras och diskuteras mer nu än för 20 år sedan. Att bli avtvingad pengar av "skolkamrater" är något jag själv har erfarenhet av. Man kan dra vissa paralleller till #Metoo fenomenet och svenska akademien."Kulturprofilens" svinerier har varit kända i åratal men det var först i samband med vissa sorters samhällsrörelser och viss medieinfrastruktur som det hela kom upp till debatt på allvar.

Finnarna är dock, som alltid, fortfarande mycket bättre än svenskarna på att hugga ner varandra på landsbygden. Finsk kontinuitet.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av LasseMaja » 18 maj 2019, 10:55

Vidugavia skrev:
17 maj 2019, 09:43
Gällande ungdomsrån så verkar det mycket riktigt ökat, vilket bland annat är kopplat till ovan nämnda organiserade brottslighet. Sedan så måste man tänka på att detta är något som också rapporteras och diskuteras mer nu än för 20 år sedan.
Ungdomsrånen är speciella. Det handlar inte bara att komma över värdeföremål utan om att förnedra. Man misshandlar och plågar ofta offren och spelar in med mobil. Förövarna är nästan alltid invandrare och offren svenska eller försvenskade invandrare. Förakt och rasistiskt hat mot svenska pojkar som inte anses som "riktiga" män är ofta motivationen. Tror inte detta är kopplat till organiserad brottslighet utan mer till grupper av unga män av samma etnicitet eller från samma bostadsområde. Liknande brott i form av sexuella trakasserier/våldtäkter mot flickor/kvinnor, angrepp mot husdjur (hund/katt) eller misshandel av ensamma berusade män är av samma karaktär. Tidsfördriv och förakt mot offren är drivkraften. Om detta diskuteras mer är tveksamt, här är vårt land delat idag, en del är väldigt duktiga på att blunda medan andra är alarmistiska.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av Lasse O » 18 maj 2019, 16:21

Vidugavia skrev:
17 maj 2019, 09:43

Finnarna är dock, som alltid, fortfarande mycket bättre än svenskarna på att hugga ner varandra på landsbygden. Finsk kontinuitet.
Sant.
"Typexemplet på brott mot liv i Finland är ett s.k. fylledråp i en privatbostad. Vapnet är en kökskniv och tidpunkten för gärningen ett veckoslut. Gärningsmannen och offret är medelålders män som känner varandra sedan länge och bor ensamma, är utslagna ur arbetslivet, alkoholiserade, och har en lång historia av våldsbrottsdomar. Vid gärningstidpunkten har parterna i allmänhet 1–3 promille alkohol i blodet."
https://findikaattori.fi/sv/97

Om man väljer sitt umgänge så bör man vara ganska trygg här i Finland. Skottlossningar på gator och torg är som bekant tämligen sällsynta.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av mrsund » 20 maj 2019, 13:49

LasseMaja skrev:
18 maj 2019, 10:55
Vidugavia skrev:
17 maj 2019, 09:43
Gällande ungdomsrån så verkar det mycket riktigt ökat, vilket bland annat är kopplat till ovan nämnda organiserade brottslighet. Sedan så måste man tänka på att detta är något som också rapporteras och diskuteras mer nu än för 20 år sedan.
Ungdomsrånen är speciella. Det handlar inte bara att komma över värdeföremål utan om att förnedra. Man misshandlar och plågar ofta offren och spelar in med mobil. Förövarna är nästan alltid invandrare och offren svenska eller försvenskade invandrare. Förakt och rasistiskt hat mot svenska pojkar som inte anses som "riktiga" män är ofta motivationen. Tror inte detta är kopplat till organiserad brottslighet utan mer till grupper av unga män av samma etnicitet eller från samma bostadsområde. Liknande brott i form av sexuella trakasserier/våldtäkter mot flickor/kvinnor, angrepp mot husdjur (hund/katt) eller misshandel av ensamma berusade män är av samma karaktär. Tidsfördriv och förakt mot offren är drivkraften. Om detta diskuteras mer är tveksamt, här är vårt land delat idag, en del är väldigt duktiga på att blunda medan andra är alarmistiska.
Stämmer bra med min bild av Malmö idag, känner personligen ett flertal som blivit rånade på detta sätt.
Jag skall inte säga att vi känner oss otrygga eller rädda för våra barns skull, bara när de är ute ensamma, oavsett plats, tidpunkt eller sällskap.
När de är hemma är det lugnt, jag skriver det i en skämtsam ton, men det är ganska hemskt att vara orolig och anpassa sig efter kriminalitet som inte beivras. Tex så går min kusins man och tränar på ett gym där killen som rånade hans son också tränar, den gick till rättegång och en fällande dom som var skrattretande.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av erep » 20 maj 2019, 14:44

Lasse Odrup skrev:
18 maj 2019, 16:21
Vidugavia skrev:
17 maj 2019, 09:43

Finnarna är dock, som alltid, fortfarande mycket bättre än svenskarna på att hugga ner varandra på landsbygden. Finsk kontinuitet.
Sant.
"Typexemplet på brott mot liv i Finland är ett s.k. fylledråp i en privatbostad. Vapnet är en kökskniv och tidpunkten för gärningen ett veckoslut. Gärningsmannen och offret är medelålders män som känner varandra sedan länge och bor ensamma, är utslagna ur arbetslivet, alkoholiserade, och har en lång historia av våldsbrottsdomar. Vid gärningstidpunkten har parterna i allmänhet 1–3 promille alkohol i blodet."
https://findikaattori.fi/sv/97

Om man väljer sitt umgänge så bör man vara ganska trygg här i Finland. Skottlossningar på gator och torg är som bekant tämligen sällsynta.
Även inom dessa marginalgrupper har dödligheten i dåden minskat, pga mobiltelefoner hos alla. Man får sjukvårdspersonal snabbare på plats än tidigare.

Sverige gick väi 2017 förbi Finland i brott mot liv (d.v.s. brott me dödlig utggång), vilket är exeptionell, för att Finland brukade ha siffror som var 2x per capita jämfört med Sverige.

Sedan har ju variationen inom Finland varit stor. Traditionellt har den östra och delen, eller egentligen området som hamnar öster om en linje man drar från Uleåborg till sydöstra hörnet, varit i en helt annan klass än området väster om linjen.

Men som Lasse säger, finns det ett antal fenomen i det moderna Sverige som inte existerar som fenomen i det moderna Finland. Om bilbränder sker, får de tidningsrubriker. Nu finns det tydligen någon som två ggr brännt bilar i Esboförorten Mattliden, vilket uppmärksammats i nationella pressen båda gångerna, först för ca. ½ år sedan, och nu för ca. en månad sedan.

Attacker på blåljuspersonal har jag läst om en gång för kanske ett par år sedan, i Österbotten då ungdomar kastade sten på polisen som kom för att avsluta deras vårfest i någon park. Men inget sabotage mot ambulanser, polis- eller brandbilar så att man behöver ha extra personal för att vakta bilarna vid utryckning. Knarkhandel sker inte heller under öppna former.

Men vi kanske har låg anmälarbenägenhet? Vem vet?

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2046
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av masase » 21 maj 2019, 09:36

Jag vill minnas att jag läste en artikel som påstod att majoriteten av svenska mord tidigare var av samma typ av fylledråp av samma typ som Lasse beskrev ovan. Under de senaste årtiondena så har den typ av mord/dråp blivit allt ovanligare medans "skjutningar" på öppen gata har tagit fylledråpens plats. Brå anger att antalet fall av dödligt våld med skjutvapen ökar (https://www.bra.se/statistik/statistik- ... -drap.html) vilket är i linje med påståendet.

Finns det någon Skalmanit som kan bekräfta eller motsäga påståendet för jag kan inte hitta någon referens och wikipedia hjälpte inte heller.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av LasseMaja » 22 maj 2019, 07:24

Alkoholrelaterat våld minskar i takt med att alkoholkulturen i svensk kultur sakta men säkert falnar. Mer kontinentala alkoholvanor och även en allmän hälsotrend är några av orsakerna till detta. Speciellt märks detta bland ungdomar som dricker mindre.

https://www.svd.se/forskare-forbluffas- ... kit-enormt

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av Lasse O » 22 maj 2019, 20:00

LasseMaja skrev:
22 maj 2019, 07:24
Alkoholrelaterat våld minskar i takt med att alkoholkulturen i svensk kultur sakta men säkert falnar. Mer kontinentala alkoholvanor och även en allmän hälsotrend är några av orsakerna till detta. Speciellt märks detta bland ungdomar som dricker mindre.

https://www.svd.se/forskare-forbluffas- ... kit-enormt
Tyvärr måste man betala för att läsa SvD intressanta artikel. Samtidigt undrar jag om inte andra droger ersätter alkoholen? En bekant som är polis i Sverige påstod att många av de som begår egendomsbrott och våldsbrott är påverkade av diverse kemikalier som jag inte ens hörde talas om i min ungdom.
Då tyckte vi att Three Towns var skönt och experimenterade med Coca Cola och magnecyl men i dag verkar kokain- och narkotikaligor i Sydamerika ha ett fast grepp om inte bara svenska kändisar utom även om svenska tonåringar.
Framtiden ser inte ljus ut.

Skriv svar