Implementeringen av 1984

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Implementeringen av 1984

Inlägg av pandersson2 » 6 juli 2018, 10:46

George Orwells 1984 är en av mest inflytelserika böcker som varnat för maktens missbruk. Personligen har jag alltid föredragit Animal Farm eftersom den varit enklare att koppla den historiska bakgrunden till romanen. Det som jag tänkte taga upp här är dock de ideer som Orwell förde fram om hur staten kommer att öka sin makt och hur vi idag kan se hur de implementeras. Ideerna behöver inte implementerats bokstvligt, men det borde ändå kunna bli en intressant diskussion, hoppas jag.

Först skulle jag vilja nämna det mest kända med romanen, nämligen Storebrors övervakning. I boken har vi media som interagerar med befolkningen och alla förväntas följa de direktiv som ges. Den tekniska utvecklingen har varit väldigt liknande och staten kan idag följa de flesta invånares aktiviteter under dygnet.Datadirektiv och nya lagar har införts för att säkerställa kontrollmöjligheterna.

Den trinära världsbilden. Amerika, Europa Asien som tre konkurrerande block. Framväxten av EU och Kinas ekonomiska tillväxt har gjort att det liknar dagens scenario. Blocken är inte lika antagonistiska som i boken, men med tanke på hot om handelskrig så kan man draga paraleller om man vill.

Kontroll av språket. Staten plockar bort ord för att förhindra att olämpliga åsikter sprids. Entt scenario som dagens korrekthet och rädsla för olämpliga intryck med införandet av nya lagar och censurering av äldre verk är i helt överensstämmande med.

Rädsla för okontrollerad sexualitet. Sex skall enbart ske på partiets uppmaning för att uppfylla sin plikt. Regleringar för att förhindra spontant sex och göra det olagligt.

Massmediala drev. Man pekar ut fiender som alla skall hata för att skapa en gemensam godhetskänsla. Något som jag tror de flesta ser även i dagens samhälle.

Är det några fler punkter där man kan se tydliga likheter mellan bok och verklighet?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av Markus Holst » 6 juli 2018, 11:32

Jag gillar temat men ser stor risk att detta kommer att formas till en politisk diskussion. Jag väljer emellertid att lita på er och låter tråden vara öppen så länga ni kramar varandra.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av pandersson2 » 6 juli 2018, 11:49

Markus Holst,
tanken med tråden är inte politisk. I mitt tanke så skulle det vara politiskt om man lägger värderingar i om det är positivt eller negativt. Ser vi på de punkter som jag tog upp så finns det både positiva och negativa aspekter som kan tagas upp med utvecklingen, men det var inte det som var mitt syfte. Däremot så hoppas jag att det skall vara Ok att peka på politiska beslut liksom teknisk utveckling som man tycker är relevanta.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av Markus Holst » 6 juli 2018, 11:53

pandersson2 skrev:
6 juli 2018, 11:49
Markus Holst,
tanken med tråden är inte politisk. I mitt tanke så skulle det vara politiskt om man lägger värderingar i om det är positivt eller negativt. Ser vi på de punkter som jag tog upp så finns det både positiva och negativa aspekter som kan tagas upp med utvecklingen, men det var inte det som var mitt syfte. Däremot så hoppas jag att det skall vara Ok att peka på politiska beslut liksom teknisk utveckling som man tycker är relevanta.
Jag förstår din intention och håller med dig i det du skriver.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av sonderling » 7 juli 2018, 16:10

Oftast brukar man ju hänga upp sig på övervakningen men detta är ju ett stående tema i alla dystopier. Var inte Karin Boye först?

Ändring av nyheter i efterhand, var annars det som jag tog mest fasta på i boken. Och jag har många ggr önskat att jag sparat urklipp när jag läst nått och tänkt, men va fa...förra året skrev ni (valfri tidnings drake) ju precis tvärtom? (Har tyvärr inget bra exempel just nu i huvet.)

Ändring av ....vad ska man säga innehåll i ransoner? Typ: vi har glädjen att öka kaffe förpackningen från 500 g till 400 gram! :D

Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7646
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av tyskaorden » 9 juli 2018, 12:50

Det som han missade angående övervakning var ju hur vi själva bedvilligt skulle lämna ut uppgifter till kommersiella företag som Facebook, ICA ect. Men 1948 var det väl svårt att förutse hur datorsamhället skulle utvecklas.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av LasseMaja » 10 juli 2018, 06:40

Förmodligen har vi redan bättre övervakning än i 1984. tack vare loggningen i de sociala medierna så kan man idag kartlägga en persons vänner, politiska åsikter, sexuella preferenser, intressen, konsumtionsmönster, vart man befinner sig mm.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7646
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av tyskaorden » 11 juli 2018, 12:18

LasseMaja skrev:
10 juli 2018, 06:40
Förmodligen har vi redan bättre övervakning än i 1984. tack vare loggningen i de sociala medierna så kan man idag kartlägga en persons vänner, politiska åsikter, sexuella preferenser, intressen, konsumtionsmönster, vart man befinner sig mm.
Precis detta var ju något som Orwell när han skrev boken förstås inte kunde förutse. Det är som man brukar säga Verkligheten överträffar dikten.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av sonderling » 13 juli 2018, 10:25

Kommer ni ihåg slutet av boken när fienden bröt igenom och man fick en hoppfull känsla av att storebror samhället skulle falla samman? (Jag tror det var så, jag måste läsa om den, jag läste den 1984.)
Och man tänkte yes! nu händer det och så gick de till motoffensiv och allt var som vanligt igen....

Så kändes det när Obama blev president och nu är allt som vanligt igen-----fast värre......påminner lite om en annan bok av Margret Atwood.

Sonderling

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3532
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av von Adler » 24 oktober 2018, 23:30

Man ska inte glömma att i 1984 är det medelklassen och partikadern i Oceania som övervakas och utsätts - den stora majoriteten av befolkningen, proles, bryr sig ingen om då de anses för dumma/outbildade/initiativlösa för att åstadkomma någon slags förändring. De lever relativt fria liv och är inte alls utsatta för samma övervakning eller press.

Det sagt så talas det sällan om problemen med övervakning - det skapas sådana enorma mängder data att ingen har tid att analysera eller ens gå igenom alltihop - det går att söka igenom det på jakt efter specifika saker, särskilt i efterhand, t.ex. när man jagar en gärningsman efter ett terrordåd. Vi drunknar i information, men det gör också myndigheter och företag, och det speglas tydligt i hur de hanterar övervakningen.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av LasseMaja » 25 oktober 2018, 18:37

Behöver inte ens vara ett nationellt övervakningssystem, räcker med processdata på min arbetsplats, alla vill samla in, men ingen har tid med analysen. :-)

hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av hilbert » 26 oktober 2018, 14:34

Man ska inte glömma att i 1984 är det medelklassen och partikadern i Oceania som övervakas och utsätts - den stora majoriteten av befolkningen, proles, bryr sig ingen om då de anses för dumma/outbildade/initiativlösa för att åstadkomma någon slags förändring. De lever relativt fria liv och är inte alls utsatta för samma övervakning eller press.

Intressant, jag har inte läst boken, men kan det vara en avspegling av Orwells syn på tillståndet i England?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av sonderling » 27 oktober 2018, 08:52

hilbert skrev:
26 oktober 2018, 14:34
Man ska inte glömma att i 1984 är det medelklassen och partikadern i Oceania som övervakas och utsätts - den stora majoriteten av befolkningen, proles, bryr sig ingen om då de anses för dumma/outbildade/initiativlösa för att åstadkomma någon slags förändring. De lever relativt fria liv och är inte alls utsatta för samma övervakning eller press.

Intressant, jag har inte läst boken, men kan det vara en avspegling av Orwells syn på tillståndet i England?
Men är inte detta ett vanligt terma i dystopier? Denna att underklassen lever lite mera friare fast i misär. Aldous Huxley "du sköna nya värld" har också det scenariot.

Sonderling

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3532
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av von Adler » 1 november 2018, 22:36

sonderling skrev:
27 oktober 2018, 08:52
hilbert skrev:
26 oktober 2018, 14:34
Man ska inte glömma att i 1984 är det medelklassen och partikadern i Oceania som övervakas och utsätts - den stora majoriteten av befolkningen, proles, bryr sig ingen om då de anses för dumma/outbildade/initiativlösa för att åstadkomma någon slags förändring. De lever relativt fria liv och är inte alls utsatta för samma övervakning eller press.

Intressant, jag har inte läst boken, men kan det vara en avspegling av Orwells syn på tillståndet i England?
Men är inte detta ett vanligt terma i dystopier? Denna att underklassen lever lite mera friare fast i misär. Aldous Huxley "du sköna nya värld" har också det scenariot.

Sonderling
Jag vet inte riktigt hur mycket misär det är - proles "dövas" med lotterier, pubar, tobak, alkohol, enkla nöjen m.m. Bröd och skådespel, helt enkelt. Själv är jag nog betydligt hellre en prole i 1984 än någon annan.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av sonderling » 4 november 2018, 08:42

Ja misär är ju relativt. Och jag har nog tänkt samma som dig, att man får hålla sig till underklassen.
Har också funderingar om att författarna egentligen skriver om kontors livet. Ja jag som en gång jobbade som knegare tyckte det jobbet var fritt i tanken om än kontrollerat vad man skulle göra. Men man kunde släppa jobbet när man gick hem. Sedan läste jag upp betyg och skaffade en utbildning och kunde jobba som tjänsteman och finner att man lever mycket i en 84 värld där arbetsgivaren också vill styra vad man ska tänka och jobbet kan vara svårt att släppa när man kommer hem. Ja jag vet det lät luddigt.....och jag kommer inte på några tydliga exempel nu. :oops:

Sonderling

PS Att jag jobbar i en politiskt styrd organisation dvs "Kommunen" kanske förklarar en del.

Skriv svar