Den ekonomiska krisen.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Davian » 2 maj 2023, 09:18

Amerikanska staten är inne och styr i bankväsendet en del.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Amund » 3 maj 2023, 18:49

hilbert skrev:
1 maj 2023, 19:23
Ytterligare en amerikansk bank har kraschat.
Ändå verkar ju den amerikanska ekonomin gå bra, låg arbetslöshet och sjunkande inflation.
Vad är det som pågår där?
Davian skrev:
2 maj 2023, 09:18
Amerikanska staten är inne och styr i bankväsendet en del.
Ja, dessa statliga ingrepp brukar kunna fucka upp de flesta verksamheter. :D :wink:

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av a81 » 3 maj 2023, 21:07

Markus Holst skrev:
28 april 2023, 18:56
Rörmokare köper istället stora mängder arbetskläder. Sådana slits fort.
Ja, kanske dåligt exempel av mig, men arbetskläder står väl(?) oftast arbetsgivaren för.

Men jag tror i alla fall att privatekonomin ofta ser olika ut på gruppnivå beroende på typ av jobb, utbildningsbakgrund, etc. Om inte annat är det stor skillnad om arbetsdagen börjar 6.30 eller 8.30, om man har precis fem veckors semester eller om man har en massa "tillagd" ledighet, som de flesta svenskar har genom sina kollektivavtal men som det aldrig talas om. Typisk semester (m.m.) i Sverige är snarare sex-sju veckor än fem. Dessutom kan de flesta barnfamiljer lägga till ett par veckor överbliven föräldraledighet på sommaren, så inte ovanligt med sex-sju veckor ledigt bara på sommaren.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av masase » 3 maj 2023, 21:53

FDIC övervakar över 5000 banker så om man antar en genomsnittlig livslängd på 100 år så bör cirka en bank i veckan kursa.

När det var som värst under 2008 så var det ungefär 10 per vecka om jag minns rätt.

https://www.fdic.gov/

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13693
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Markus Holst » 3 maj 2023, 21:57

a81 skrev:
3 maj 2023, 21:07
Markus Holst skrev:
28 april 2023, 18:56
Rörmokare köper istället stora mängder arbetskläder. Sådana slits fort.
Ja, kanske dåligt exempel av mig, men arbetskläder står väl(?) oftast arbetsgivaren för.
Aha. Du tänker på rörmokare som anställd. För mig är en rörmokare en egenföretagare.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av a81 » 3 maj 2023, 23:30

Min poäng var mest att rörmokaren och läraren tjänar ungefär lika mycket (ca 40 000 kr/mån), men att olika livsstil ger lite olika konsumtionsmönster. Jag tänker att en typisk rörmokare går upp väldigt tidigt på morgonen och är ganska fysiskt trött på kvällen och därför lever ganska enkelt i veckorna, medan läraren kanske har mer tid och energi för att t.ex. gå ut och äta, gå och träna, gå på bio, etc. en vardagskväll. Jag gissar att skillnaden mellan vardag och helg är större för rörmokaren.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av a81 » 28 maj 2023, 00:56

Amund skrev:
17 september 2022, 18:37
Är lite nyfiken på vilken typ av proteströrelse den här Dont pay campaign i Storbritannien står för, är det början på en ny sorts proteströrelse av något slag? Troligtvis är det väl i samma härad som De gula västarna och liknande, men det verkar alltmer uppenbart att européer förväntar sig att staten ska kompensera sin medelklass för ökade levnadskostnader. Finns det någon sorts ideologi bakom eller är det bara en spontanrörelse?
Är det inte så att personer med hög materiell standard men knappa inkomster är en förbisedd grupp? Jag tänker att det kan vara svårt för en "stockholmare" med god inkomst och högbelånad brf-trea att förstå att det finns ensamstående låginkomsttagare med stora hus ute på landet.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av hilbert » 7 juni 2023, 09:08

En artikel av Katrine Kielos-Marçal om hur Taylor Swift och Beyonce drar in enorma summor på sina turneer och kopplingen mellan musik och konjunktur:
Magasinet Vice skrev redan förra året om begreppet ”lågkonjunkturhits” (”recession bangers”). I lågkonjunkturer blir musiken generellt mer dansant eftersom dansa är vad människor känner för att göra i dåliga tider. Då skiter vi i att Taylor Swift har suttit hemma och blivit influerad av melankolisk folkmusik. Då vill vi att hon producerar ihop ett fett arrangemang tillsammans med Max Martin.

Historiskt är det Beyonce som har levererat den mest klassiska ”lågkonjunkturhiten” någonsin. Kommer ni ihåg ”Single Ladies”? Den kom 2009 när marknaderna rasade i den stora globala finanskrisen.
----------
Foto: Horst Ossinger/TT
Det finns dock ett specifikt svenskt problem som vi måste ta tag i. När Beyonce spelade i Stockholm för några veckor sedan var hon enligt uppgifter besviken på publiken. Det handlade om den vanliga svenska oförmågan att dansa på konserter och det ledde till viss kulturdebatt i Sverige.
Jag säger: Skit i kulturdebatten! Tänk på de potentiella ekonomiska konsekvenserna!

Tänk om ryktet om den svenska publikens allmänna uselhet skulle nå Taylor Swift?!

Det sägs att popstjärnan snart ska ta sin konjunkturkritiska turné till Europa. Och tänk om Swift väljer att skippa Sverige?

Tänk om vi blir ensamma om att drabbas av den där lågkonjunkturen?!

Nej! Nej! Nej.

DANSA!
Här kan ni höra "single ladies":


https://www.dn.se/ekonomi/katrine-kielo ... lor-swift/

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av hilbert » 16 juni 2023, 13:24

Inte nog med att vi dansade för dåligt, nu har Beyonce också orsakat ökad inflation.

https://www.youtube.com/watch?v=ZVtsejQu0vA

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av hilbert » 26 juni 2023, 21:46

Timbros chefsekonom om hur man skall få billiga bostäder:
Boverket har presenterat ett nytt regelverk som innebär mer frihet åt den som bygger. Att det får planeringsivrare som Tobias Olsson från Sveriges arkitekter att känna oro är väntat. För oss som vill öka människors möjligheter att få tag i en bostad är det glädjande nyheter.
--
Att tillåta bostäder utan fönster och med lågt i tak gör att betydligt fler kan få bo billigare och bättre.
https://www.expressen.se/debatt/bostade ... igare-hem/

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av a81 » 27 juni 2023, 01:17

Jag tänker att lösningen på bostadsbristen mera handlar om att minska på trycket på storstäderna, alltså att man underlättar pendling, underlättar distansarbete, att perioden man lever som barnlöst par i storstan kortas ner något (att inte alla väntar till 35 med att skaffa barn), etc.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av sonderling » 28 juni 2023, 18:22

Lösningen på bostadsbristen ligger inte i Attefallshus eller fönsterlösa källarskrubbar. Det hela är så absurt så jag finner inga ord. Finns det inga folkhemsbyggare alls i det här landet?

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Amund » 28 juni 2023, 19:22

sonderling skrev:
28 juni 2023, 18:22
Lösningen på bostadsbristen ligger inte i Attefallshus eller fönsterlösa källarskrubbar. Det hela är så absurt så jag finner inga ord. Finns det inga folkhemsbyggare alls i det här landet?
Men de flesta stödjer ändå den politiska idén att staten med sin ingenjörskonst ska sörja för att människor har en bostad de har råd med - vad gäller just bostadspolitiken verkar förtroendet vara orubbat. I de flesta andra frågor litar de flesta på marknadskrafterna men ve den som tror att marknadsmekanismen kan lösa bostadskrisen. Ändå har vi idag en närmast ohållbar bostadssituation i landet - Riksbanken har i sin iver att intervenera i tid och otid köpt på sig enorma mängder bostadsobligationer i onödan, en gigantisk förlust för staten men framförallt har det eldat på kreditgivningen på ett ohållbart sätt. Så SBB och andra hjögbelånade riskerar konkurs om RB höjer räntan - en ränta som trots allt fortfarande är väldigt låg... Svensk ekonomi har väldigt lågt förtroende internationellt pga. den stora privata skuldsättningen, något vi ser i den bedrövliga kronkursen.

Hur var det nu med Keynes - Skulle inte Staten satsa när det privata stramar åt? Nä det där funkar inte heller utan staten förstärker istället konjunkturerna med satsningar i högkonjunktur och inbromsning i lågkonjunktur.

Nu står bostadsbyggandet still i Sverige - så var är nu den där politiska ingenjörskonsten som så många sätter sin lit till?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Amund » 28 juni 2023, 19:24

a81 skrev:
27 juni 2023, 01:17
Jag tänker att lösningen på bostadsbristen mera handlar om att minska på trycket på storstäderna, alltså att man underlättar pendling, underlättar distansarbete, att perioden man lever som barnlöst par i storstan kortas ner något (att inte alla väntar till 35 med att skaffa barn), etc.
Så det är mer politisk ingenjörskonst som fattas?

Tur om pendlingen funkar bra eftersom inte ens läkare har råd att bo nära city.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av hilbert » 29 juni 2023, 10:12


Skriv svar