Uppdatering av spelet Monopol
- Valdemar Sappi
- Medlem
- Inlägg: 1436
- Blev medlem: 12 december 2009, 14:22
Uppdatering av spelet Monopol
Är det inte dax att uppdatera? I spelet kan rika drabbas av lyxskatt och de kan åka i fängelse. Och så är det ju inte numera när den nye guden heter Marknaden.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 9619
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Re: Uppdatering av spelet Monopol
Fast nu behöver man ju inte vara rik i spelet för att drabbas av lyxskatt, det räcker ju med att man har otur och tar det kortet 
- Valdemar Sappi
- Medlem
- Inlägg: 1436
- Blev medlem: 12 december 2009, 14:22
Re: Uppdatering av spelet Monopol
Fattig fastighetsägare? I Stockholm? Hmm....
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.
Re: Uppdatering av spelet Monopol
När man var liten, på 60-70 talet, var det ju spännande med Monopol, man köpte tomter, aktier och fastigheter som den värsta krösus.
Men idag äger ju var och varannan människa aktier, tomter och fastigheter.
Det kanske är dags för ett nytt spel där man istället är en uteliggare som tar sig fram genom Stockholm. Det kan dyka upp spännande kort med texten: Du är bjuden på nobelfesten, sno en frack på Norrmalmstorg och gå sedan raka vägen till Gå.
Men idag äger ju var och varannan människa aktier, tomter och fastigheter.
Det kanske är dags för ett nytt spel där man istället är en uteliggare som tar sig fram genom Stockholm. Det kan dyka upp spännande kort med texten: Du är bjuden på nobelfesten, sno en frack på Norrmalmstorg och gå sedan raka vägen till Gå.
Re: Uppdatering av spelet Monopol
Själv skulle jag vilja säga följande: det finns så många spel som är oändligt mycket bättre än Monopol, lägg tiden och pengarna på dem i stället....
Titta på BoardGameGeeks raknininslista, bara. Många versioner av monopol, och de ligger långt ned på listorna....
http://boardgamegeek.com/geeksearch.php ... poly&B1=Go
Kapitalisterna föredrar kanske:
Power Grid
http://boardgamegeek.com/boardgame/2651/power-grid
Power Grid: Factory Manager
http://boardgamegeek.com/boardgame/4416 ... ry-manager
Brass
http://boardgamegeek.com/boardgame/28720/brass
eller Puerto Rico
http://boardgamegeek.com/boardgame/3076/puerto-rico

Titta på BoardGameGeeks raknininslista, bara. Många versioner av monopol, och de ligger långt ned på listorna....
http://boardgamegeek.com/geeksearch.php ... poly&B1=Go
Kapitalisterna föredrar kanske:
Power Grid
http://boardgamegeek.com/boardgame/2651/power-grid
Power Grid: Factory Manager
http://boardgamegeek.com/boardgame/4416 ... ry-manager
Brass
http://boardgamegeek.com/boardgame/28720/brass
eller Puerto Rico
http://boardgamegeek.com/boardgame/3076/puerto-rico
Re: Uppdatering av spelet Monopol
Min far har grymt mycket pengar- men varför skulle han råka ut för lyxskatt eller åka i fängelse bara för att han är rik? Tvärt om är han laglydig och har aldrig åkt dit för någonting- inte ens ett fuskförsök till deklaration.
Jag har lyckats snåla ihop en del- men enbart genom hårt arbete. Min erfarenhet är att folk som klagar på rika, är fattiga själva och avundsjuka.
Jag har lyckats snåla ihop en del- men enbart genom hårt arbete. Min erfarenhet är att folk som klagar på rika, är fattiga själva och avundsjuka.
- Valdemar Sappi
- Medlem
- Inlägg: 1436
- Blev medlem: 12 december 2009, 14:22
Re: Uppdatering av spelet Monopol
Poängen är ju den att den som har grymt mycket pengar och bär sig åt som ett svin numera löper mycket liten risk att bli beskattad eller kastad i fängelse...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.