Uppdatering av spelet Monopol

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Uppdatering av spelet Monopol

Inlägg av Valdemar Sappi » 3 september 2012, 17:09

Är det inte dax att uppdatera? I spelet kan rika drabbas av lyxskatt och de kan åka i fängelse. Och så är det ju inte numera när den nye guden heter Marknaden.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 9619
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Uppdatering av spelet Monopol

Inlägg av tyskaorden » 3 september 2012, 19:25

Fast nu behöver man ju inte vara rik i spelet för att drabbas av lyxskatt, det räcker ju med att man har otur och tar det kortet :)

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Uppdatering av spelet Monopol

Inlägg av Valdemar Sappi » 3 september 2012, 20:30

Fattig fastighetsägare? I Stockholm? Hmm....
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Uppdatering av spelet Monopol

Inlägg av Nimrod-S » 3 september 2012, 20:42

När man var liten, på 60-70 talet, var det ju spännande med Monopol, man köpte tomter, aktier och fastigheter som den värsta krösus.
Men idag äger ju var och varannan människa aktier, tomter och fastigheter.

Det kanske är dags för ett nytt spel där man istället är en uteliggare som tar sig fram genom Stockholm. Det kan dyka upp spännande kort med texten: Du är bjuden på nobelfesten, sno en frack på Norrmalmstorg och gå sedan raka vägen till Gå.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Uppdatering av spelet Monopol

Inlägg av tryggve » 4 september 2012, 10:01

Själv skulle jag vilja säga följande: det finns många spel som är oändligt mycket bättre än Monopol, lägg tiden och pengarna på dem i stället.... :-)

Titta på BoardGameGeeks raknininslista, bara. Många versioner av monopol, och de ligger långt ned på listorna....

http://boardgamegeek.com/geeksearch.php ... poly&B1=Go

Kapitalisterna föredrar kanske:

Power Grid
http://boardgamegeek.com/boardgame/2651/power-grid

Power Grid: Factory Manager
http://boardgamegeek.com/boardgame/4416 ... ry-manager


Brass
http://boardgamegeek.com/boardgame/28720/brass

eller Puerto Rico
http://boardgamegeek.com/boardgame/3076/puerto-rico

:-)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Uppdatering av spelet Monopol

Inlägg av Schwalbe » 4 september 2012, 17:35

Min far har grymt mycket pengar- men varför skulle han råka ut för lyxskatt eller åka i fängelse bara för att han är rik? Tvärt om är han laglydig och har aldrig åkt dit för någonting- inte ens ett fuskförsök till deklaration.

Jag har lyckats snåla ihop en del- men enbart genom hårt arbete. Min erfarenhet är att folk som klagar på rika, är fattiga själva och avundsjuka.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Uppdatering av spelet Monopol

Inlägg av Valdemar Sappi » 4 september 2012, 19:01

Poängen är ju den att den som har grymt mycket pengar och bär sig åt som ett svin numera löper mycket liten risk att bli beskattad eller kastad i fängelse...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar