Gydjans religiösa roll i asareligionen

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
karlfredrik
Medlem

Gydjans religiösa roll i asareligionen

Inlägg av karlfredrik » 18 mars 2011, 11:12

Det er viktig å merke seg att gydjen ikke utövet det politiske og juridiske funksjonen som goden representerte.Samfundets offentlige side ble stadig forvaltet av menn, på den måten var det förkristne samfundet mansdominert. Men begrensningen i lederskap for kvinner gjalt altså ikke uten videre i den religiöse sfaeren
Steinsland använder bland annat isländska landnåmsboken som källa, omtalar bland andra hovgydjan Turid.
Citat Gro Steinsland: Norrön religion- Myter,riter,samfunn, Oslo 2005 sid283-284
Med andra ord, asatiden hade en liberalare syn på kvinnan än den tidiga kristendommen.när det gällde kult, men enligt Steinsland inte i samhället i stort.

oilc
Tidigare medlem

Re: Gydjans religiösa roll i asareligionen

Inlägg av oilc » 20 mars 2011, 23:02

karlfredrik skrev:
Det er viktig å merke seg att gydjen ikke utövet det politiske og juridiske funksjonen som goden representerte.Samfundets offentlige side ble stadig forvaltet av menn, på den måten var det förkristne samfundet mansdominert. Men begrensningen i lederskap for kvinner gjalt altså ikke uten videre i den religiöse sfaeren
Steinsland använder bland annat isländska landnåmsboken som källa, omtalar bland andra hovgydjan Turid.
Citat Gro Steinsland: Norrön religion- Myter,riter,samfunn, Oslo 2005 sid283-284
Med andra ord, asatiden hade en liberalare syn på kvinnan än den tidiga kristendommen.när det gällde kult, men enligt Steinsland inte i samhället i stort.
Om kvinnan hade en fri ställning eller inte är väl en fråga om värderingar. Jag bedömer att kvinnan var fri i det förkristna Norden. Hon fick äga egendom, arbeta och försörja sig själv, hon fick ha sex utan att vara gift, hon fick skaffa barn utan att vara gift, hon fick skilja sig, så vad återstod egentligen för henne, förutom politiken? Månggiftet fanns förstås, men det tycks inte ha varit vanligt. På vilket sätt skulle hon ha varit förtryckt?

Men tack för posten, gydjornas roll intresserar mig. Dom ska ha varit särskilt knutna till kulten av Freja och Frej.

karlfredrik
Medlem

Re: Gydjans religiösa roll i asareligionen

Inlägg av karlfredrik » 22 mars 2011, 09:30

Jag skrev inte att kvinnorna var förtryckta, jag skrev att enligt Steinsland hade männen den politiska och juridiska makten.
Källäget gör det svårt att diskutera kvinnans ställning i sin helhet- det kan finnas både regionala och klasskillnader.
Min egen genomgång av isländska källor ger både/och - med det får bli en annan tråd.

Skriv svar