"Folkets Hus Rörelsen"

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

"Folkets Hus Rörelsen"

Inlägg av Robert Sköld » 21 oktober 2002, 03:20

Det vore skoj att dra igång en liten tråd om arbetarrörelsens historia, som omväxling till all militärhistoria så kan man ju prata om Socialhistoria med *pik*!!

Det jag tycker är intressant med denna folkrörelse är den enorma uppoffring folk gjorde för att skapa sig en egen möteslokal i ett annars hårt klimat. På sina håll fick folk sparken och belv vräkta för att de endast hjälpte till med material till bygget!

Någon som är intresserad?

Dick
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Dick » 21 oktober 2002, 09:33

Jag blir lika imponerad var gång jag betänker allt vad arbetarrörelsen skapade under 1900-talet som jag blir besviken när jag betänker allt av det som gått förlorat. I min hemstad har Folkets hus förvandlats till konferenscenter trots att sossarna haft majoritet i kf sedan tidernas begynnelse.

Men arbetarrörelsen mäktade med så mycket mer än bara möteslokaler: tänk vilken enorm betydelse bildningsförbunden har haft! Sen ska man inte glömma bort vilken roll alla de andra folkrörelserna har haft; frikyrkorna, folkidrottsrörelsen, frimurarna (*fniss*) etc.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 21 oktober 2002, 16:12

Ja Dick det är ett arv som håller på att glömmas bort, förutom inom universitetsvärlden där många håller på att forska om det.

Om man ska bli lite politisk så håller folkets hus att förfalla på sina ställen. DEt finns nått exempel från förra valrörelsen när folkets hus i Stockholm hellre hyrde ut sina lokaler till Moderater än till Sossar, för att de förstnämnda betalade mer. Då kan man verkligen prata om att överge sitt egentliga syfte. Det som folk slogs för för 80 år sedan är bortglömt idag.

Och sen får man ju förstås inte glömma de andra folkrörelsernas betydelse. ; )

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 22 oktober 2002, 09:17

Det dataföretag jag sitter på har tagit över ett folkets hus i sundbyberg. Jag tycker det är bra att lokalerna används och att de på det sättet bevaras för framtiden.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 23 oktober 2002, 01:42

Hej Galadriel!

Självklart är det bra att lokalerna och kulturarvet bevaras för efterkommande generationer.

Det jag menar är att det politiska budskapet som är kopplat till Arbetarrörelsens egna lokaler håller på att suddas ut på sina håll. Självklart skall folkets hus vara just folkets hus, men jag personligen tycker inte om att Socialdemokratin verkar ha glömt alla de som offrade sig i kampen för egna lokaler. I dagens läge hyr man ut till de som för 80-100 år sedan gjorde allt för att hindra lokalernas tillkomst!!!

Det kollektiva minnet suddas ut av Tv3 och burger king! :wink:

Mvh

Herr Kropotkin

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 18 september 2003, 17:05

Kropotkin du har en poäng.

Men betänk att många arbetare idag föredrar m före s. I den offentliga sektorn tycker vissa anställda att staten är värre än kapitalet. :? Jag tycker det är okej att moderater får vara i Folkets Hus. Och jag är ändå sosse.

Däremot tycker jag att arbetarrörelsens ideal urvattnats, Burger King i all ära, men social utjämning är inte deras grej. Men det viktiga måste ju vara att ta upp idealen igen, inte att neka tillträde till åsiktsmotståndare. :)

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 september 2003, 18:12

Löwe skrev:
Jag tycker det är okej att moderater får vara i Folkets Hus. Och jag är ändå sosse.

Däremot tycker jag att arbetarrörelsens ideal urvattnats, Burger King i all ära, men social utjämning är inte deras grej. Men det viktiga måste ju vara att ta upp idealen igen, inte att neka tillträde till åsiktsmotståndare
Löwe, denna tråden var något av det första jag skrev på skalman.nu, innan jag hade greppat gränsen mellan politiken och historia här på forumet. Givetvis tycekr jag inte att man skall förbjuda moderater på Folkets hus, då det är just vad namnet säger FOLKETS HUS. Utan att glida in alltför mycket på politik så var det just de urvattnade politiska idealen under en brinnande valrörelse som jag vände mig imot.

Mvh

Robert

Skriv svar