(Jag brukar inte citera längre inlägg i sin helhet men gör nu ett undantag, på förekommen anledning.)
Att många judar ägnade sig åt finanser kan nog ha berott på att de var förbjudna att göra något annat. Att något nämnvärt antal kristna konverterade till judendomen av den anledningen kände jag inte till. Skulle man kunna få några exempel?Samequeen skrev:Nu är det vapenvila i alla fall. Folk har fått sova nu ett par nätter i Gaza. Men husen är i ruiner. 50 000 hemlösa, 1300 dödade.
Det var någon på en annan tråd som jag startat som ville att jag skulle kommentera Syrien. Men jag är inte dugg intresserad av vare sig politik eller religion, jag är inte intresserad av islamsk fundamentalism. Däremot är jag intresserad av historia, helst äldre.
Jag vet ingenting om hur arabstater krigat. Däremot vet jag att många av de palestinier som bor i detta område är ättlingar till förr i tidens hebreer, det folk som antog judendomen och många antog senare också den tidiga kristendomen och många från bägge dessa religioner antog sedan islam. Ofta var det efter en viss... hrm... övertalning. Det finns fortfarande ganska många kristna palestinier.
Man vet ju att romarna flyttade på många från detta område, Romarriket var centrum kan man säga, så många bosatte sig i det som numera är Italien.
Det intressanta är också att sionismen är en gammal politisk rörelse i Europa.
Det finns också folk som konverterat till den mosaiska tron (judendomen). Khazarerna i Ryssland är ett intressant exempel. Man gjorde det för att manövrera mellan kristendomen och Islam. Man hade en tid en egen härskarmakt. Många av dagens israeler kommer från europeiska folk, detta är ett. En bra bok är Kevin Alan Brook "The Jews of Khazaria", 2006.
Det fanns människor som övergick till den mosaiska tron av den anledningen att man tidigare inom kristendomen ansåg det vara ogudaktigt att ta ränta vid penningutlåning. Den regeln hade man inte inom judendomen. Rent filosofiskt finns det en viktig tanke som skiljer dessa två religioner och det är att de kristna anser att Gud ser allt, alltså måste man också ha rena tankar. Att Gud vet vad vi tänker, finns inte alls i den mosaiska tron.
Många av förr i tidens bankirer var sådana konverterare, och man bildade "familjesystem", dvs gifte sig med varandra för att behålla förmögenherna inom släktena. Jag ska inte säga så säkert att det är från detta, matrilinjariteten har börjat räknas, men säkert är i alla fall att det innan var manlig linjaritet som gällde, bland hebreerna, som var judar.
Eftersom man nu tillhörde samma religion som de människor hade som fördes ut av romarna, så anslöt sig också de nya konverterarna till gruppen judiska trosbekännare. Det är nog detta som lett till sammanblandningen av folk och religion.
Men vi ska inte heller glömma att den första kristna församlingen i Rom bestod av folk från det nuvarande området Israel. Dvs hebreer. Men det finns inget kvar av detta.
Det finns fler intressanta aspekter på judar, tex så var många handelsmän under tiden 400 - 800 judar eller syrier. Man sysslade tex med slavhandel, eller med lyxvaruhandel. Klostren i europa var stora konsumenter av lyxvaror, som dessa handelsmän kom med. Det fanns sk emporier i Europa som var slutna, befästa handelstäder. Dit kom handelsmännen, man anser att tex Rus kunde ha varit av dessa handelsmän, kanske khazarer.
Vilka lyxvaror var europeiska kloster storkonsumenter av?
Och när övergick judiskheten att räknas från fadern till modern? En snabb inläsning på ämnet ger inget intryck av att frågan är så självklar som du gör gällande.
http://en.wikipedia.org/wiki/Who_is_a_Jew