Svenska stormaktstiden!
Svenska stormaktstiden!
Hej. Jag hade behövt lite hjälp, och jag undrar varför stödde katolska Frankrike det protestantiska Sverige ekonomiskt under det 30-åriga kriget? Gärna ett detaljerat svar, tack på förhand.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Svenska stormaktstiden!
Luktar lite läxhjälp, men jag biter ändå. 
För fransmännen var det inte en katolsk-protestantisk konflikt utan snarare en i ett långt led av tysk-franska konflikter. Habsburgarna hade kontroll över både det tyska kejsardömen och Spanien - vilket placerade franska fiender i både Madrid och Wien och omringade Frankrike. Dessutom hade Ferdinand i Tyskland stora framgångar mot det Böhmiska upproret. Sverige lyckades där protestantiska tyska furstar och Danmark misslyckats - att försvaga den Habsburgska makten i Tyskland. Min fiendes fiende är min vän, tyckte fransmännen och stödde de svenska fälttågen med stora mängder pengar.
För fransmännen var det inte en katolsk-protestantisk konflikt utan snarare en i ett långt led av tysk-franska konflikter. Habsburgarna hade kontroll över både det tyska kejsardömen och Spanien - vilket placerade franska fiender i både Madrid och Wien och omringade Frankrike. Dessutom hade Ferdinand i Tyskland stora framgångar mot det Böhmiska upproret. Sverige lyckades där protestantiska tyska furstar och Danmark misslyckats - att försvaga den Habsburgska makten i Tyskland. Min fiendes fiende är min vän, tyckte fransmännen och stödde de svenska fälttågen med stora mängder pengar.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det finns en bok som behandlar svensk ekonomi under det trettioåriga kriget, men det var bara ett par år under 1630-talet och är några hundra sidor tjock bok. Men jag känner till socknarna fick bidra med lite grann också, såväl lite penningar som naturpersedlar.
Håller på att gå igenom de räkenskaper som finns på Svarskatalogen nu.
Men det kommer nog att ta lite tid.
Stefan
Håller på att gå igenom de räkenskaper som finns på Svarskatalogen nu.
Men det kommer nog att ta lite tid.
Stefan
Det där önskar jag också veta mer om ... ingen som har lust och plocka upp tråden och som kan ämnet lite ?
/Johan Kontorshotell Stockholm