Numismatik

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 12 april 2012, 17:43

Jag har varit sjuk, så jag har inte varit på myntklubben än. Men betalt medlemsavgiften har jag så jag får ju deras nyhetsbrev. Vet inte vad jag ska ta med mej. Funderar på en pärm med sedlar och en pärm med mynt före Oscar II. Samt en del dubletter om någon skulle vilja byta. :)

Har gått loss på Tradera och införskaffat några trevliga 50-ören Gustav V. 1916, 1929, 1934, 1935 och 1938. Alla i kvalitet 01 och bättre. Känns bra. :)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 20 april 2012, 17:45

Måste bara berätta om mitt senaste förvärv. 50 öre 1899, nästan ocirkulerad, spegelglans!
Otroligt vackert mynt. Tom min sambo som är helt ointresserad av mynt tyckte det var mycket fint. :)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 28 april 2012, 15:50

Har varit på mitt första myntklubbsmöte på över 20 år. :)
Temat var enkronorssedlar, så jag tog med min sedelsamling. Förutom en äldre gentleman i 80-års åldern, som sa "visst var sedlarna vackra förr", så verkade ingen vara intresserad av sedlar. Rätt mycket folk var det dock, säkert ett trettital.
De hade bjudit in en mynthandlare, och jag handlade för nästan tusenlappen. En femöring från Karl XII, och några små tioöringar från Oscar I och Karl XV bland annat. Det var riktigt kul och det var många som hälsade mej välkommen. Lite stelt var det allt, men sådana är vi ju vi svenskar. ;)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 23 maj 2012, 19:37

Har införskaffat mejnågra mynt från Karl XI och Karl XII. Mycket trevligt- det är nästan så man hör historiens vingslag!

(Anders Nyman- var länge sedan man såg dej!)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 7 juni 2012, 17:24

Jag har utökat min samling med ett fint mynt från Oscar II. 20 kr 1889.
Jag tänkte inte på det först, men var det inte en viss herre som föddes detta år? 8O

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Numismatik

Inlägg av spett » 12 juni 2012, 23:38

Charlie Chaplin ?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 13 juni 2012, 13:32

spett skrev:Charlie Chaplin ?
Ja! Vilket geni!

Åter till mynten: Jag gillade inte färgen på 20-kronan, så jag gnussade lite försiktigt på den. Jag tyckte mej skönja lite glans så jag rengjorde myntet försiktigt med lite tvål och vatten. Och voilá- fanns det inte lite stämpelglans! Jag tror jag har gjort ett fynd! :)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 17 juni 2012, 13:52

Jag minns då jag var liten. Varje gång min mor varit och handlat gick jag igenom hennes växelmynt. På den tiden (70, början av 80-talet), gick det att hitta rätt mycket silvermynt fortfarande. Vi hade en tyst överenskommelse att jag fick behålla silvermynten- även om mina två bröder blev utan- men de var ju inte intresserade. Min mor lyckades en gång växla till sej en 25-öring från 1916 på banken- jag var i 7:e himlen! Jag kollar alltid mina växelmynt än idag, och även om det är ytterst sällan man hittar något, så vågar jag nog säga att jag hittar 5-10 silverkronor på år. För en myntsamlare är det där med värdet bara en bonus, annars så skiljer sej inte samlandet från övrigt samlande: årgångsviner, tändsticksaskar, böcker.....ja vad som helst!

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 3 juli 2012, 10:34

Så har vi det här med skadade mynt. En del ratar dem direkt, medan jag tycker det är en bedömningsfråga från fall till fall.

Plantsfel är en skada i myntämnet som kom till redan då myntet präglades. Det kan vara en spricka, eller det kan saknas en bit av kanten. Jag har en mycket fin 2 Caroliner 1718 med ett litet plantsfel. Jag tycker det är så litet att det inte stör mej särskilt mycket. Andra mynt där plantsfel är relativt vanligt är Gustav III:s Riksdalrar.

Kantskador är ganska vanligt. På moderna mynt (1873 och framåt) är det många som ratar dem, medan på äldre mynt gör det inte lika mycket.

Putsning/rengörning är ett annat problem. Mynt får en ganska ful onaturlig glans. Jag har plockat bort en del mynt ur min samling eftersom jag tycker de är för putsade. Om det är länge sedan det rengjordes kan myntet ha fått en ny ganska fin patina ändå. Vissa silvermynt är så hårt ärgade att det är alldeles brunsvart. Jag har rengjort (alltid bara med ett speciellt medel framtaget för samlarmynt- aldrig något annat.) vissa sådana, eftersom den hårda ärgningen stör mej mer. Det är min personliga uppfattning- många anser att man aldrig ska rengöra mynt.

Repor/inristningar. Återigen en bedömningsfråga. Jag brukar ha överseende med repor om de inte är allt för framträdande. Min gräns går vid "ägarmärken". Någon har ristat in en bokstav i myntet. Det ska vara ett mycket ovanligt mynt i så fall.

Korrosion. Myntet har reagerat med något annat ämne. Det kan ha legat en längre tid utomhus tex. Jag tycker de är mycket fula och samlar inte på dem

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 9 juli 2012, 15:54

Har beställt några trevliga 25-öringar från Oscar II. Nära ocirkulerade. Lyfter min samling 25öre ganska rejält.
De fina mynten är från 1896, 1897, 1899, 1902 och 1907. De flesta myntsamlare brukar frångå det här årtalssamlandet när de blir äldre. Men jag har fortfarande kvar det sedan barnsben. :)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 3 augusti 2012, 14:44

Det här inlägget blir nog det sista i den här tråden av mej, eftersom Anders Nyman verkar ha lämnat forumet och det verkar inte vara så många andra intresserade.

Nåväl, tänkte berätta om ett ganska udda samlande av ett sällsynt mynt: 50 öre 1877. Jag fick nyligen hemskickat 15st väldigt slitna exemplar av detta mynt. Det gör att jag efter drygt 20 års samlande har 66st! Jag törs lova att det gör mej till den som har flest i Sverige. :lol: (Lite galet, jag vet).

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Numismatik

Inlägg av von Adler » 4 augusti 2012, 19:22

Jag läser och uppskattar, även om jag inte har så mycket att bidra med. :)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 13 augusti 2012, 19:55

von Adler skrev:Jag läser och uppskattar, även om jag inte har så mycket att bidra med. :)
Vad kul. :)

Till ett annat samlarområde- stjärnmärkta sedlar. Om det blir fel på en sedel när den trycks så ersätts den av en annan sedel ur en speciell serie som är stjärnmärkt, dvs en stjärna efter serienumret. Jag har själv sparat en del tior från mitten/slutet av 80-talet. Sedan har jag några få hundralappar från slutet av 60, början av 70-talet. Jag tycker dock de är alldeles för lågt värderade. Jag menar de borde inte vara allt för vanliga?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 31 augusti 2012, 09:26

Jag har gått igenom min samling och märker tydligt att jag hela tiden försökt att få tag i mynt i så god kvalité som möjligt. Men nu har jag tänkt om. Vad är det för vits att ha en 25-öring från 1885 som ser ut som om den var tillverkad i går? I fortsättningen kommer jag att samla på slitna mynt, där det verkligen syns att de varit i cirkulation. Rent ekonomiskt kanske det är en dålig idé, men å andra sidan har jag råd med fler mynt. För mej är det själva samlandet som är viktigt- jag ser det inte som en investering.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 1 september 2012, 21:22

Öppnade en riksbanksrulle ocirkulerade enkronor 1976. Har ett bra värde- men aningen svårsålt.

Skriv svar