Numismatik

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 5 augusti 2007, 16:00

Jag är lite nyfiken om det finns någon här på skalman, som jag, som samlar mynt. Å, är med i någon myntklubb i vårt avlånga land eller kanske i något av våra grannländer.. Själv är jag med i Falu-Borlänge Myntklubb... Vore roligt att diskutera här på skalman detta intresse med andra som har samma intresse, men att diskutera med andra också om myntsamlandet är ju också givande och roligt..
Mitt myntintresse fick jag när jag var liten å följde med min Morfar på Marknader här i Dalarna och det var myntsamlare som sålde mynt på dessa marknader, jag kommer ihåg att jag som liten stog och tittade på äldre mynt vid borden på marknaderna å blev nyfiken. Jag tror jag var runt 7 - 8 år när jag köpte ett mynt första gången, sen var jag såld.. Precis de som håller på med Amerikanska bilar, det sitter i blodet, brukar vissa säga. Eller man kan inte låta bli å skruva eller putsa. Det är lika med mej, jag kan inte låta bli, när det gäller mynt, å lära mej mer om numismastik.För det finns ju alltid något nytt å lära.. Ha det bra :lol:

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 5 augusti 2007, 16:45

Jag har med samlat mynt sedan barnsben, och var med i Umeås myntklubb innan den la ned.
Jag samlar mest silvermynt från Oscar II och Gustav V, men har även en del äldre.
Jag är "årtalssamlare", har alla 2 kronor från Oscar II till Gustav V, inklusive varianter,tex.
Funderar dock på att samla från interessanta tidsperioder, typ Karl XII och Gustav III.
Har även en hel del sedlar, "kotiorna" tycker jag är kul. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13826
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 augusti 2007, 18:08

Det finns en avdelning för samlande av mynt och sedlar på systerforumet "samlarforum".
http://www.samlarforum.nu/viewforum.php ... fbae1d8d09

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 5 augusti 2007, 18:46

Jag har även jag några Kotior.. Men just ordet Kotia är ett folkligt namn på de sedlar med valören en krona vilka utgavs åren 1914 - 1921. Har även jag en del Silvermynt från Oscar II, Gustav V, Men jag har gett mej in på äldre mynt, speciellt 1600 och 1700-talen. Jag har två intressanta Säter gjorda ett Öringar, just den varianten av ett öringar som är rejält stora.. Jag försöker få tag på mynt från varje regent från Gustav Vasa och fram till vår nuvarande regent. Å, det är speciellt roligt med de äldre mynten, för då får man också lite inblick i hur mynten präglades med för teknik och hur välgjorda stansarna var till mynten... Jag försöker få tag på mynt som är gjorda här i Dalarna, jag har lyckats få tag på Mynt ifrån Säters och Avesta Myntverk.. Men sedan så fanns det ju ett myntverk i Hedemora några år på 1500-talet, men i från detta myntverk har jag ännu inte lyckats få tag på något ännu..

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 6 augusti 2007, 18:32

Kotia kom väl även 1874-1875 med?
Var säljer du mynt?
Jag känner ju Archie Tonkin väl, men ska man sälja på Tradera?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 6 augusti 2007, 18:52

Ja, det stämmer att Kotian gavs ut första gångerna åren 1874 och 1875. Men det som skilljer sej mellan de kotior som gavs ut 1874 och 1875 å de som gavs ut mellan 1914 till 1921. Kotiorna 1874 och 1875 har storleken 137 x 75 mm, å svart tryck på grön botten. Medans de som trycktes mellan 1914 till 1921 har storleken 121 x 70 mm med svart tryck på grön botten.

De gånger jag säljer lite av mina mynt så brukar jag gör det på min myntklubb, jag nöjer mej med det. Men det är upp till var och en var man vill sälja, Tradera är ju också ett väldigt bra ställe..

Jag har träffat Archie Tonkin en gång i butiken han har utanför Linköping. En väldigt trevlig man att diskutera mynt med.. En annan man som är bra att diskutera mynt med, det är Leif som har Norrtälje Mynthandel. De få gånger jag får en fråga som jag inte vet något om så brukar jag ringa till honom i Norrtälje å han brukar ha svar till handa..

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 7 augusti 2007, 06:23

Tonkin hade en liten låda full med småmynt från Oscar II och Gustav V, för att de gamla tanterna som kom in inte skulle tro att de kunde få hur mycket som helst för mynten. :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 7 augusti 2007, 20:33

Ja, denna låda ja.. Men han visade mej när jag var in till honom för två år sedan en lite större låda med äldre ett öringar och två öringar tillexempel, du vet de som var gjorda under Gustav V:s tid.. Men han är fantastisk att prata med vår myntmästare Herr Tonkin. För vid något tillfälle har jag pratat med honom på telefon och han är alltid lika trevlig att prata med. Man tröttnar aldrig å prata med honom.. Ha det bra

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 9 augusti 2007, 19:05

Hej Schwalbe.. Har du kännt Herr Tonkin länge? Har du några äldre svenska mynt? Tillexempel från 1600 eller 1700-talen...
För det är väldigt roligt med äldre mynt, för de lever sin egen historia... Skulle vara roligt om många äldre mynt kunnde tala, undra vad man skulle få veta då..

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 9 augusti 2007, 19:29

Jo jag har kännt Tonkin sedan 1990, då jag vaktade guldmynten på hans auktion.
Jag ropade även hem en hel del mynt själv. :)
Jag har 2 öre KM 1664, 2 karoliner 1718, och 1 riksdaler 1778, som jag kommer på sådär direkt.
Jag håller med om att alla mynt har sin historia...

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 9 augusti 2007, 21:12

Jag har inte varit ner på någon auktion som Tonkin har tyvärr :( :( .
Men det skulle ha varit roligt vid något tillfälle faktiskt att få åka på någon auktion med Tonkin. Men nu i juli, när jag åkte förbi Ljungsbro, jag tänkte att jag skulle ha varit in till honom, men det blev ej som jag tänkte.. Men däremot stannade jag till vid ett stort musteri en bit bortanför Ljungsbro, å inhandlade lite läskande. Men där skulle det vara en Antikauktion lite senare, men de som stog för denna Auktion, hadde bara gott och säga om Archie T, för jag frågade om de skulle sälja mynta på Auktionen, men tyvärr fanns det inget med denna gång.. Men de kom in på Archies Auktioner och berömmde honom för den energi han utstrålar,, :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 11 augusti 2007, 20:37

Brukar Herr Tonkin ha Auktioner ofta? Lite nyfiken bara.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 11 augusti 2007, 21:26

Anders Nyman skrev:Brukar Herr Tonkin ha Auktioner ofta? Lite nyfiken bara.
Han brukar ha varje vår, men ibland ställer han in om det inte varit tillräckligt med intresse....

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 13 augusti 2007, 09:51

Värderingsböckerna som Archie Tonkin ger ut, har jag haft mycket hjälp av... För där i finns det mycket intressant läsning.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 13 augusti 2007, 19:46

Idag har jag fått reklam ifrån mynthuset i Malmö där dom vill sälja Medaljer om den svenska historien,, Tillexempel Slaget vid Narva, Carl von Linne, med mera, å de skulle ha nästa 700 kr styck. Å, jag har idag pratat med en som har en mynthandel om dessa medaljer,, å det är rena rama ocker priser för dessa medaljer. De är på tok för dyra för dessa medaljer.

Skriv svar