Hur gammal kunde man bli i Gamla Testamentet?
Hur gammal kunde man bli i Gamla Testamentet?
På ett flertal ställen i GT finns uppgifter om att olika personer uppnått många hundra års leverna- siffror som vi idag ser som omöjliga. Jag är övertygad om att de på samma vis var omöjliga även då, men frågan är varför siffrorna finns där? Är det en sammanblandning av åldersbegrepp, tideräkning, miss i tidiga översättningar eller bara någon slags glorifiering av personen i meningen ålder=visdom?
Finns frågan tidigare diskuterad är jag tacksam för en länk.
Finns frågan tidigare diskuterad är jag tacksam för en länk.
Re: Hur gammal kunde man bli i Gamla Testamentet?
De verkar inte vara orimliga enligt en logik, där man ser människans ålder som relaterad till närheten till Gud. En tydlig nedgång i livslängderna verkar ske i och med syndafloden. Noak blev mycket äldre än sina ättlingar.commuter skrev:På ett flertal ställen i GT finns uppgifter om att olika personer uppnått många hundra års leverna- siffror som vi idag ser som omöjliga. Jag är övertygad om att de på samma vis var omöjliga även då, men frågan är varför siffrorna finns där? Är det en sammanblandning av åldersbegrepp, tideräkning, miss i tidiga översättningar eller bara någon slags glorifiering av personen i meningen ålder=visdom?
Intressant och svårtolkad är inledningen till kap. 6 i första moseboken (just före syndafloden, som Gud anstiftar pga människornas tillväxande ondska): "Då nu människorna började föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, såg Guds söner [änglarna?] att människornas döttrar var vackra, och de tog till hustrur dem som de fann mest behag i. Då sade Herren: 'Min ande skall inte bli kvar i människorna för alltid, eftersom de dock är kött. Så må nu deras tid vara bestämd till 120 år.' Vid den tiden, liksom också efteråt, levde jättarna på jorden, sedan Guds söner började gå in till människornas döttrar och dessa födde barn åt dem. Detta var forntidens väldiga män, som var så kända. [de som blev så gamla?]"
- Niedzwiadek
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Svår fråga, eftersom man inte kan känna till textskaparnas intentioner... Men tanke kanske var den att Adam och Eva skulle varit odödliga i Paradiset om inte för deras intresse för frukt, vartefter Döden träder in i mänskligheten. De tidiga patriarkerna beskrivs dock som levandes "väldigt länge" (med godtycklig lång ålder, 5:e Moseboken räknar upp dem), vartefter Gud sätter en gräns av någon anledning till ungefärlig mänsklig maxålder... 120 år. Det här är kanske bara mytologi kring det att människor dör, men önskar att vi vore odödliga.
Mvh -Dan
Mvh -Dan
Står det inte att människans liv blir sjuttio eller åttio år i bibeln? Ps 90:10. Låter mera rimligt idag.Dûrion Annûndil skrev: Gud sätter en gräns av någon anledning till ungefärlig mänsklig maxålder... 120 år.
Mvh -Dan
Orden "må nu deras tid vara bestämd till 120 år" skulle kunna tolkas till att gälla den tid som var kvar fram till syndafloden, inte ålder på människan.
Jag tror att det kan ha blivit ett syftningsfel på vägen här. Orden "må nu deras tid " i det här fallet skulle kunna gälla människans överlevnad som ras i allmänhet vid den tiden, förutom då Noak som fick dispens.
Den högsta ålder som nämns är Metushelach/Metusalem som sägs bli 969 år.
Det där med "Hennes livstid skall vara 120 år" verkar ju varit lite grann av ett "mål på sikt" eller nåt.. det verkställs inte på en gång, men fram tills detta nämns (precis innan syndafloden) sägs så gott som alla bli runt 800-900 år gamla. Efter syndafloden minskar åldrarna gradvis, men ännu tio generationer senare blir ju Abraham 175 år.. och hans farfar blev 230. Några generationer senare verkar de totalt orimliga åldrarna upphöra, men de gamla respekterade patriarkerna blir fortfarande orealistiskt gamla (Josef t.ex blir 110).
Min personliga åsikt är nog att de här orimliga åldrarna mest är ett utslag av den utbredda "förlorade guldåldern"-mentaliteten. Dvs "Förr var människorna bättre och visare och närmare gudarna, numera håller allt på att gå åt skogen.. gör bot! Gör bättring! Ungdomar, klipp er och skaffa jobb! Sluta lyssna på den där djävulsmusiken! På farfars tid hade de minsann inga lyror utan spelade på urholkade stockar, och allt var bättre då.. gräset var grönare, boskapen fetare och de levde i hundratals år.."
Plus naturligtvis att hög ålder implicerar både visdom och att man har gudomligheters "godkännande", så naturligtvis kan inte de respekterade stamfäderna ha dött unga..
Det där med "Hennes livstid skall vara 120 år" verkar ju varit lite grann av ett "mål på sikt" eller nåt.. det verkställs inte på en gång, men fram tills detta nämns (precis innan syndafloden) sägs så gott som alla bli runt 800-900 år gamla. Efter syndafloden minskar åldrarna gradvis, men ännu tio generationer senare blir ju Abraham 175 år.. och hans farfar blev 230. Några generationer senare verkar de totalt orimliga åldrarna upphöra, men de gamla respekterade patriarkerna blir fortfarande orealistiskt gamla (Josef t.ex blir 110).
Min personliga åsikt är nog att de här orimliga åldrarna mest är ett utslag av den utbredda "förlorade guldåldern"-mentaliteten. Dvs "Förr var människorna bättre och visare och närmare gudarna, numera håller allt på att gå åt skogen.. gör bot! Gör bättring! Ungdomar, klipp er och skaffa jobb! Sluta lyssna på den där djävulsmusiken! På farfars tid hade de minsann inga lyror utan spelade på urholkade stockar, och allt var bättre då.. gräset var grönare, boskapen fetare och de levde i hundratals år.."
Plus naturligtvis att hög ålder implicerar både visdom och att man har gudomligheters "godkännande", så naturligtvis kan inte de respekterade stamfäderna ha dött unga..
Re: Hur gammal kunde man bli i Gamla Testamentet?
Detta går även att jämföra med det sumeriska kungalistan där de första kungarna regerade i 20 000 - 45 000 år. Sedan började människorna dö tidigare efter syndafloden, fast de hade fortfarande orealistiska åldrar, då vissa regerade i över 1000 år.
Guds söner syftar förmodligen på Els (vilket betyder "Guds") söner. El var en gud bland många semitiska folk innan judendomen uppstod och han var far till alla gudar (inklusive både JHVH och Baal Hadad). Gudarna kallades därför Els söner. Det finns åtskilliga hänvisningar till guden El i bibeln.Sumsar skrev:Guds söner [änglarna?]
- Niedzwiadek
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Det står ju utryckligt att Gud säger att hans ande inte skall bliva kvar i evighet i människan, eftersom de är kött. Därför skall de dö efter en bestämd tid, dvs 120 år. Jag kan inte tolka det som annat än att det innebär att människan från och med det ögonblicket förlorar sin odödlighet, och får en begränsad ålder. Detta rimmar dock illa med att de tidigare gubbarna uppenbarligen dör (om än vid hög ålder)... Så det är väl en sådan där biblisk miss.cats skrev:Står det inte att människans liv blir sjuttio eller åttio år i bibeln? Ps 90:10. Låter mera rimligt idag.Dûrion Annûndil skrev: Gud sätter en gräns av någon anledning till ungefärlig mänsklig maxålder... 120 år.
Mvh -Dan
Orden "må nu deras tid vara bestämd till 120 år" skulle kunna tolkas till att gälla den tid som var kvar fram till syndafloden, inte ålder på människan.
Jag tror att det kan ha blivit ett syftningsfel på vägen här. Orden "må nu deras tid " i det här fallet skulle kunna gälla människans överlevnad som ras i allmänhet vid den tiden, förutom då Noak som fick dispens.
Det sägs aldrig att Adam och Eva är odödliga. Anledningen att de blir förvisade från Eden när de ätit av frukten från kunskapens träd ärcats skrev:Eller fel tolkning
Förlorade inte människorna sin odödlighet redan före, när Adam o Eva åt den förbjudna frukten?
3:22 Herren Gud sade: ”Människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid.”
Med andra ord kunde de blivit odödliga om de varit olydiga en gång till. Och därmed borde de ju inte gärna redan ha varit odödliga...
Vad menas då med orden i 1 Mos 2: 17 "av kunskapens träd på gott och ont skall du icke äta, ty när du äter därav, skall du döden dö."????Engan skrev: Det sägs aldrig att Adam och Eva är odödliga. Anledningen att de blir förvisade från Eden när de ätit av frukten från kunskapens träd är
3:22 Herren Gud sade: ”Människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid.”
Med andra ord kunde de blivit odödliga om de varit olydiga en gång till. Och därmed borde de ju inte gärna redan ha varit odödliga...
De dog ändå inte genast, utan blev utkickade ur Eden, så i vilket avseende skulle de då dö om de åt av trädet?
-
- Medlem
På hebreiska talar man om "Elohim" vilket är plural och betyder gudarna. Judendomen talar alltså om att människan har skapats till gudarnas avbild. Inom kristendomen har man tonat ner pratet om gudar och menar att människan skapats till Guds och änglarnas avbild.Jrgen skrev:Skulle gissa på gudarna, men jag vet inte.Hexmaster skrev:OT: Har aldrig tänkt på det där förut, men jag undrar just vad som avses med "oss".Engan skrev:Människan har blivit som en av oss