Åt vilket håll rör det sig? Finns det bra uppskattningar på hur det kommer se ut som säg
20-50 år i världen. Alltså vilka religoner som kommer att få fler utövare och vilka som kommer att minska. Personligen tror jag att Islam, Hinduism och Katolicism kommer att öka mest p.g.a av att nativiteten är störst i länderna där dessa religoner finns.
Framtidens religioner
- Niedzwiadek
- Medlem
Islam är den snabbast ökande religionen av alla världens religioner. Detta just för att födelsetalet i de länder som är muslimska ligger så högt. Sedan har jag inte själv koll på att hur det ligger till med hinduismen och katolicismen. Antagligen kommer hinduismen att öka i takt med att Indiens befolkning ökar. Jag tror dock att Indiens befolkningsutveckling kommer nog med tiden att bromsa på grund av att landet utvecklas så snabbt. Men helt klart är nativiteten den viktigaste faktorn till att också antalet religionsanhängare ökar/minskar runt om i världen. Främst är detta ett fenomen som finns i u-länder. Kristendom i allmänhet ökar sakta eftersom just befolkningsökningen i de länder (flesta av dem i-länder) är inte särskilt snabb (i vissa fall t o m negativ).
---
S.P.
---
S.P.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Inte en alldeles enkel statistisk sakfråga... Eftersom kristendomen har betydligt fler anhängare så ökar de med betydligt fler anhängare totalt vad gäller nativitet.agricola skrev:Islam är den snabbast ökande religionen av alla världens religioner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Claims_to_ ... g_religion