Ettusen Milliarder Dollars
Det kan mycket stämma, men du som majoriteten ser bistånd som endast en enväg transferring och det är inte hela sanningen. För det första så är oftast bistånds pengar öronmärkta dvs att när ex någon byggnad ska byggas är det med givarlandet arbetskraft och deras lön betalas av biståndet. Ur ett nationalekonomiskt perspektiv så hjälper inte det så mycket som det skulle kunna.
Sen om man tar en jämförelse mellan de 10 länder som tar emot högst bistånd och de 10 länderna som är i behov av störst bistånd så existerar det en kraftig snedvidring. Det är inte de 10 länderna som är i behov av bistånd som får störst bistånd(ex för att bekämpa svält, rent vatten etc) utan det är de länder som har mest
naturresurser som får mest bistånd(kanske en slump men jag tvekar).
Det är de afrikanska ledarna som förvaltat en del av den summan och de har inte nått de till de medborgare de har ansvaret för. Enkelt sagt så är korruptionen bland dessa despotiska ledarna som är ansvaret för det. Och i min egna värld så undantar bistånd en del av det ansvar som annars kanske kunde lett till ett folkligt uppror. En chockterapi där man fryser allt bistånd och tvingar många afrikanska ledare att ta sitt ansvar inför statsfinanser(som jag tror att de skulle kunna klara av). Men att frysa bistånd leder till att man inte kan påverka utgången och det greppet är nog inte många givarländer villiga att släppa.
Om man är en industridirektör som söker efter råvaror vilket klimat är det bästa att göra affärer i? Ett land sargat som ex Zimbabwe, Angola där man enbart behöver fylla en liten elits plånbok för att extrahera råvoror. Och vid fackliga demonstrationer så använder eliten militären för att slå ner det, eller använder de militären för att "rensa" området på befolkning, alá darfur, så att extraheringen kan gå smidigt utan att man behöver kompensera lokalbefolkningen. Jämför detta med Sverige och fråga dig vilket äventyr skulle vara den som fyller din plånbok mest Sverige eller Angoal exempelvis.
Jag säger inte att allt bistånd är av ondo, absolut inte. Det finns många människor med goda intentioner, men jag tror vi är på samma spår och ser dessa summor som att kasta i sjön eller kasta på ngn mercedez ägande diktator.
Vad du har i realiteten har är två samverkande eliter, från givarlandet och biståndslandet, där dessa två entiteter kan se fördelarna med biståndet medan folket från givarlandet undrar vart försvinner pengarna och folket från biståndslandet inte ser någon förbättring.
[/u]