Ja det har ju redan kommit utmärkta svar ovan. Kan dock tillägga att det mest slående är att föreställningaran om djävulen har skiftat en hel del i olika tider. Ibland är det onda en mycket abstrakt, ond kraft, ibland en ytterst konkret företeelse. Om du tittar i begreppsförteckningen i början av Karl XII:S kyrkobibel under ingång "djävulen" får du en inblick i 1600-talets människans förställningsvärld. Detta är ännu mer påtaligt om man går till den tidens andaktslitteratur. Djävulen är alltid så konkret, så hotande i det dagliga livet. När någon ljuger, heter det att djävulen sitter denna person på tungan; när någon hör en lögn, sitter djävulen på dennes öra osv (har läst det i en dansk 1600-tals andaktsbok, men det var nog en rätt spridd tanke). Varje lögn är en spegling av Urlögnen som ormen använde för att förleda människan på fall, och därför kallas även djävulen för Lögnaren, Frestaren etc.
Varje lilla "onda" handling bär spår av djävulen och är därför oändligt farlig - man släpper in den Onde i sin själ. Det vill säga: man tycks inte ha sett enskilda handlingar i proportion till andra handlingar, utan mot bakgrunden av deras yttersta ursprung (gud eller djävul) - detta är i varje fall min upplevelse av det hela. Från detta är steget kort till att tala om speldjävulen (hu hu vad hemskt att spela kort!), dryckdjävulen, hordjävulen osv.
Det kanske framgick att jag är lite väl inne i 1600t för tillfället...
