Muhammed

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Dr. Sakai
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 3 juli 2003, 13:32
Ort: Finland

Muhammed

Inlägg av Dr. Sakai » 11 februari 2006, 00:37

De danska satirteckningarna visade att islams profet Muhammed är ett känsligt ämne. Muslimerna lever med Muhammed som förebild. Det känns med detta i beaktande intressant att ta reda på hur han levde.

Han anklagas för att vara en tjuv, mördare, pedofil m.m. Är det en sådan man muslimerna håller som rollmodell? Man ska ändå inte tro på allt som finns på internet. Vad stämmer då?

Att han ska ha gift sig med den sex-åriga Aisha och "fullbordat" äktenskapet då hon var nio år är kontroversiellt.
Engelska wikipedia har en hel del om just detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Aisha

Many Muslim scholars have accepted the tradition that Aisha was nine years old when the marriage was consummated. This has in turn led critics to denounce Muhammad for having sexual relations with a girl so young, which in modern times would be classified as child sexual abuse. Some respond to this criticism by claiming that Aisha was post-pubescent at nine and that early marriages were common in most cultures until fairly recent times.

However, other Muslim scholars point to other traditions that conflict with those attributed to Aisha in this matter. If the other traditions are right, this would imply that Aisha was either confused in her dating, was exaggerating her youth at marriage, or that her stories (which were not written down until more than 100 years after her death) had been garbled in transmission. If we believe traditions that say she was post-pubescent when married, then these other traditions, from Ibn Ishaq and Tabari and others, seem much more convincing.

From the viewpoint of the Islamic clergy, the ulema, this explanation, while relieving them of one difficulty, poses another. The "late marriage" argument values the biographical and historical literature, the sira, over the canonical hadith, or oral traditions accepted by the ulema. However, anything that threatens the value of the hadith, and especially hadith narrated by Aisha, threatens the whole elaborate structure of Islamic law, or sharia. The Shi'a version of shari'a is less at risk in this one instance, as the Shi'a deprecate anything sourced to Aisha.

Liberal Muslims do not see any problem with saving Muhammad's character at the expense of shari'a. Conservative Muslims, and the ulema, tend to embrace the "early puberty" theories.


De konservativa muslimerna lever således hellre med en pedofil till profet än att bestrida trovärdigheten i texterna.

Han lär även ska ha rånat karavaner och dödat bl.a. judar.
Stämmer något av påståendena?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 februari 2006, 01:06

Tja, det är ju bara att läsa vidare på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad

Eftersom vi inte vet hur gammal hon var, så är det väl rimligt att en grupp som ser pedofili som förkastligt poängterar att hennes ålder inte kan stämma, medan en grupp som ser det som förkastligt att Sharia ruckas på poängterar att Sharia inte kan ha fel. Den logiska följden av detta kan man då säkert överse med, som "vet inte".

Muhammed plundrade under en tid karavaner och dödade fientliga stammedlemmar, ja.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 11 februari 2006, 09:26

Dûrion Annûndil skrev:
Muhammed plundrade under en tid karavaner och dödade fientliga stammedlemmar, ja.
Detta var iofs vid den tiden en ganska vanlig sysselsättning i hela Arabien. Liksom faktiskt tidiga äktenskap.

Jmf f.ö. Europa och hela Rhen-dalen med sina rovriddar-borgar.

Bägge två förekom i Europa. Vi är inte stolta över det idag, men det ÄR är en del av vår historia. Inget att hymla om, och framför allt: vi har ingen som helst anledning att se ner på andra som hade motsvarande seder.



Vi drar på aningens OT - men det hänger samman:

På porrsajter finns en vanlig rubrik, Housewifes. Vad är det som är så upphetsande med det? Det är inga hanverkare eller ens brevbärare som avbildas där de kommer inklampandes och passar på och [censurerat]?!

Jo. Samlag med flickor yngre än 18 år räknas i USA som våldtäkt. Men samlag med hustrun är ju fullt tillåtet. Vidare, giftermålsåldern i vissa stater är (iaf varit tills helt nyligen) så långt ner som 12 år. (jmf den jättekända filmen Pretty baby).

Kort sagt, rubriken Housevives är i samma genre som Schoolgirls, cheerleaders och dyl. Dvs, antas framställa minderåriga flickor (iofs, på lagliga sajter har de givetvis allihopa åldern någotsånär inne).

Dr. Sakai
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 3 juli 2003, 13:32
Ort: Finland

Inlägg av Dr. Sakai » 11 februari 2006, 12:53

Stefan skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Muhammed plundrade under en tid karavaner och dödade fientliga stammedlemmar, ja.
Detta var iofs vid den tiden en ganska vanlig sysselsättning i hela Arabien. Liksom faktiskt tidiga äktenskap.

Jmf f.ö. Europa och hela Rhen-dalen med sina rovriddar-borgar.

Bägge två förekom i Europa. Vi är inte stolta över det idag, men det ÄR är en del av vår historia. Inget att hymla om, och framför allt: vi har ingen som helst anledning att se ner på andra som hade motsvarande seder.
Naturligtvis blir det aningens snedvridet om vi dömer dem med dagens moral här i väst. Skillnaden ligger i att Muhammeds liv enligt miljoners miljoner muslimer ska ha varit exemplariskt. Desto intressantare blir då dagens muslimers bild på profetens liv. Vad lär de ut i koranskolorna? Får barnen höra den korrekta berättelsen eller hoppar de tyst över obekväma kapitel? Hur förklarar de hans aningen dunkla liv?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 februari 2006, 17:27

Dr. Sakai skrev:Naturligtvis blir det aningens snedvridet om vi dömer dem med dagens moral här i väst. Skillnaden ligger i att Muhammeds liv enligt miljoners miljoner muslimer ska ha varit exemplariskt. Desto intressantare blir då dagens muslimers bild på profetens liv. Vad lär de ut i koranskolorna? Får barnen höra den korrekta berättelsen eller hoppar de tyst över obekväma kapitel? Hur förklarar de hans aningen dunkla liv?
Inom världen religioner brukar man naturligtvis inte hänga upp sig på krångel i läran. Jesus ses som exemplarisk inom kristendomen, och på religionshistorian eller konfirmationslägret koncentrerar man sig väl på det positiva budskapet man vill förmedla. Att Jesus är en oäkting, går runt och dödar fikonträd bara för att han inte hittar någon frukt, är emot fri företagsamhet, förbjuder oss att skilja oss och kommer med regler som förpassar oss alla till Helvetet, hoppar man över.

Muslimska koranskolor brukar vanligen bara ha undervisning i Koranen och den lagskola som man bekänner sig till, varför eleverna lär sig att rabbla Koranen, inte reflektera över den. Tolkningen står läraren för, enligt den skola han bekänner sig till som sagt (oftast förordad av staten). Så vad man lär sig varierar storligen alltså. Men varför skulle man som sagt ifrågasätta Guds profet? Det finns viktigare saker att ta itu med i livet (sitt dagliga bröd), än teologiska spetsfundigheter.

"Döm inte, så blir ni inte dömda", "Varför ser du flisan i din broders öga, när du inte märker bjälken i ditt eget?" :)

Mvh -Dan

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Re: Muhammed

Inlägg av wreezig » 12 februari 2006, 15:22

Dr. Sakai skrev:De danska satirteckningarna visade att islams profet Muhammed är ett känsligt ämne. Muslimerna lever med Muhammed som förebild. Det känns med detta i beaktande intressant att ta reda på hur han levde.

Han anklagas för att vara en tjuv, mördare, pedofil m.m. Är det en sådan man muslimerna håller som rollmodell? Man ska ändå inte tro på allt som finns på internet. Vad stämmer då?

Att han ska ha gift sig med den sex-åriga Aisha och "fullbordat" äktenskapet då hon var nio år är kontroversiellt.
Engelska wikipedia har en hel del om just detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Aisha
Enligt bl.a den judiska mosaiska lagen är det tillåtet att gifta sig vid ung ålder , dock sätter den moderna israeliska lagstiftningen stopp för det.
Läser man böcker om t.ex svensk stormaktstid ser man även att svenska adelsfamiljer ofta valt ut sina barns gemåler vid en väldigt ung ålder.
Även i Indien mfl länder väljer föräldrarna ut sina barns makar när barnen är små.
Att "fullborda" äktenskapet behöver inte heller innebära att man har sex utan kan innebära att man går ifrån att vara trolovade till att vara legalt gifta genom en äktenskapsceremoni.

Dr. Sakai
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 3 juli 2003, 13:32
Ort: Finland

Re: Muhammed

Inlägg av Dr. Sakai » 12 februari 2006, 17:40

wreezig skrev: Enligt bl.a den judiska mosaiska lagen är det tillåtet att gifta sig vid ung ålder , dock sätter den moderna israeliska lagstiftningen stopp för det.
Läser man böcker om t.ex svensk stormaktstid ser man även att svenska adelsfamiljer ofta valt ut sina barns gemåler vid en väldigt ung ålder.
Även i Indien mfl länder väljer föräldrarna ut sina barns makar när barnen är små.
Att "fullborda" äktenskapet behöver inte heller innebära att man har sex utan kan innebära att man går ifrån att vara trolovade till att vara legalt gifta genom en äktenskapsceremoni.
Jag hänger inte upp mig på att hon giftes bort som sexåring. Make och maka hade ju inte ofta mycet att göra med varandra, speciellt då tiden före barnskapandet. Jag finner det ändå perverst, oavsett tidsålder, att idga könsumgänge med en nioåring.

Angående betydelsen av ordet fullborda, i engelska används ordet consummate, kan jag hänvisa till [Länk borttagen av moderator]
Sidan är islam-kritisk så du får välja själv om du tror på vad som står där.

Med detta vill jag nu inte stämpla Muhammed som pedofil. Som tidigare nämnts är hennes ålder vid äktenskapet och första samlaget osöker.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Muhammed

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 februari 2006, 19:54

Dr. Sakai skrev:Jag hänger inte upp mig på att hon giftes bort som sexåring. Make och maka hade ju inte ofta mycet att göra med varandra, speciellt då tiden före barnskapandet. Jag finner det ändå perverst, oavsett tidsålder, att idga könsumgänge med en nioåring.

Angående betydelsen av ordet fullborda, i engelska används ordet consummate, kan jag hänvisa till [Länk borttagen av moderator]
Sidan är islam-kritisk så du får välja själv om du tror på vad som står där.

Med detta vill jag nu inte stämpla Muhammed som pedofil. Som tidigare nämnts är hennes ålder vid äktenskapet och första samlaget osöker.
Poängen för den sidan du länkade till var snarast att just stämpla Muhammed som pedofil, och förtala Islam, så uppgifter därifrån är knappast tillförlitliga. Trådens syfte verkar vara detsamma?

I övrigt, om detta är en fråga om hur man skall tolka meningen av "fullborda äktenskapet", så är det som sagt en tolkningsfråga som vi inte kommer få några svar på. Knappast kommer någon här att kunna citera Koranens arabiska, och diskutera eventuella tolkningar utifrån detta?

Mvh -Dan

Dr. Sakai
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 3 juli 2003, 13:32
Ort: Finland

Re: Muhammed

Inlägg av Dr. Sakai » 12 februari 2006, 23:01

Dûrion Annûndil skrev:Poängen för den sidan du länkade till var snarast att just stämpla Muhammed som pedofil, och förtala Islam, så uppgifter därifrån är knappast tillförlitliga. Trådens syfte verkar vara detsamma?

Mvh -Dan
Sidan jag länkade till kan kanske i sin helhet beskrivas på sättet du gjorde, men den specifika URL:en jag använde ledde till en text som jag trodde skulle passa skalmännens tycke för väluppbyggd bevisföring. Istället sökte jag svar på wreezigs påstående
Att "fullborda" äktenskapet behöver inte heller innebära att man har sex utan kan innebära att man går ifrån att vara trolovade till att vara legalt gifta genom en äktenskapsceremoni.
genom att gå till en muslimsk sida.
As for consummating the marriage, this does not happen until she is physically able for it. Thus the matter becomes quite clear. Do you see anything wrong with a man living with his young wife in one house, bringing her up and teaching her, but delaying consummation until she is ready for it?
http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&d ... 1493&dgn=4
Moderatorn får ta bort länken om han så finner bäst. Sidan innehåller nämnligen t.ex. sådana åsikter att alla judar bör förintas.

Motivet med tråden? Under den senaste tiden har det av förklarliga skäl kommit fram diverse anklagelser mot Muhammed. Jag ville helt enkelt utröna sanningshalten i påståendena. Jag kom då till skalman för här finns klarsynta personer som brukar kunne genomskåda lögner och gräva fram sanningen.
Dûrion Annûndil skrev:I övrigt, om detta är en fråga om hur man skall tolka meningen av "fullborda äktenskapet", så är det som sagt en tolkningsfråga som vi inte kommer få några svar på. Knappast kommer någon här att kunna citera Koranens arabiska, och diskutera eventuella tolkningar utifrån detta?
Nu tycks vikten av tråden lagts hos betydelsen av "fullborda äktenskapet". Detta var inte mina avsikter. Jag anser att betydelsen är utredd, iaf finns inga tvivel hos mig. Vad jag skulle vilja få utrett är vilken Aishas egentliga ålder var vid äktenskapet. Var hon nio år eller nånstans i mitten av tonåren. Detta tror jag är den verkliga tolkningsfrågan vi tyvärr inte kommer få några svar på.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 februari 2006, 00:36

Ja, uppgifterna om hennes ålder är ju knappast solklara... Så det går helt enkelt inte att avgöra.

Shompola
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 2 februari 2005, 05:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Shompola » 13 februari 2006, 07:36

Enligt koranen eller någon/några hadither så är en flicka könsmogen och kan giftas bort när hon är 9 år... och så vitt jag vet så kommer 9 års gränsen från just att Aisha var 9 år när hon giftes bort med Muhammad.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 februari 2006, 13:24

Shompola skrev:Enligt koranen eller någon/några hadither så...
Eftersom detta är frågan, så får man nog begära lite mer redogörande uppgifter. Vad står det, och vart?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 29 september 2005, 09:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 13 februari 2006, 16:38

Kan inte 9-årsgränsen komma från att många flickor får sin första mens i den åldern (och uppåt) och att man därigenom är könsmogen och i många kulturer ses/sågs som kvinna?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 februari 2006, 18:34

Kan inte gå i god för källorna, dock...
'A'isha (Allah be pleased with her) reported that Allah's Apostle (may peace be upon him) married her when she was seven years old, and he was taken to his house as a bride when she was nine, and her dolls were with her; and when he (the Holy Prophet) died she was eighteen years old. Book 8, Number 3311
http://www.muhammadanism.org/Hadith/Topics/Marriage.htm

Se även sidan om "Weak Hadith Defense":
http://www.muhammadanism.org/Hadith/Weak.htm

Dr. Sakai
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 3 juli 2003, 13:32
Ort: Finland

Inlägg av Dr. Sakai » 13 februari 2006, 19:33

Dûrion Annûndil skrev:
Shompola skrev:Enligt koranen eller någon/några hadither så...
Eftersom detta är frågan, så får man nog begära lite mer redogörande uppgifter. Vad står det, och vart?

Mvh -Dan
Engelska wikipedia har flera utdrag ur hadither som berör hennes ålder. Likaså ger en enkelt internetsökning massa resultat.
http://www.google.fi/search?hl=sv&q=ais ... ning&meta= :)

Här ges svar angående passande ålder till äktenskap.

Alltså enligt diverse texter var Aisha sex år när de ingick i äktenskap (Hexmasters internetcitat säger sju, antagligen bara slarvfel) och nio år när äktenskapet fullbordades.
Åter verkar vi vara på sidospår. Det som känns berättigat att diskutera är påståendena som talar emot hennes unga ålder och av vilka orsaker står det i texterna att hon var bara barnet när hon gifte sig.

Skriv svar