Hur ser Judarna på synd?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
alexz
Ny medlem

Hur ser Judarna på synd?

Inlägg av alexz » 4 januari 2006, 21:56

Jag sitter och skriver på ett arbete, jag kommer inte att skriva frågeställningen för det anses alldeles säkert som fusk. Istället kommer jag att fråga på en detalj som jag har fastnat på.
Synen på människan är olika mellan blocken och inom det andra blocket. Enligt kristendomen har människan en medfödd benägenhet för synd och oförmåga till det goda. De behöver frälsas för att sedan bli förlåtna av Gud vid den yttersta domen. Även muslimer talar om synd men inte på samma sätt som kristna. Synd är inte något nedärvt utan förvärvas om man gör något man inte borde göra och rättvisan skipas vid den yttersta domen.
Hur ser judarna på arvssynden? Ser de den som en arvssynd eller föds ett barn som fläckfri, precis som vad muslimerna säger?

EDIT: Ange gärna källhänvisning om ni har något sådant.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 januari 2006, 14:21

Enligt Religionslexikonet (Forum 1996) är Arvsynden ett begrepp som kommer in först med Kristendomen. Paulus (Romarbrevet 5) talar om hur Syndafallet för in döden i världen, och Augustinus är den som formulerar att alla människor efter Adam bär skuld för detta och bestraffas av Gud fram till Kristus frälser oss. Inom Judendomen finns det alltså ingen nedärvd skuld hos människan.

Begreppet synd är olika. Inom Kristendomen är synd väl ett moraliskt begrepp som bedöms och bestraffas av Gud, medan synd inom andra religioner (och tidigare) mer har med regler för tabu att göra - då världsordningen är gudomligt instiftad så är det en synd att bryta mot den, exempelvis genom incest eller helgerån. Det är då ingenting som leder till skuld (skamlig sådan, i generationer kanske), utan något som skall bestraffas av lämplig instans (eller gudarna i slutändan). Så har jag förstått det iallafall...

Mvh -Dan

Skriv svar