Galadriel skrev:Eftersom det finns många fler länder som är kristna än det finns muslimska, så är det lite otydligt vad du menar. Och eftersom vi talar om mindre än hälften av de muslimska länderna, så är termen "genomsnitt" även här olämplig.
Anledningen att vi kom in på detta var väl huruvida det gick lättare att kompromissa med koranen än med bibeln? Och tittar man på de muslimska länderna hittar man flera där man inte har klarat av att kompromissa med koranen, där koranen har en stor betydelse för lagstiftningen.
Vad menar du med "lättare att kompromissa med Koranen än med Bibeln"? Hur ska man kunna avgöra vilken religiös bok som är lättast att kompromissa med? Rimligtvis så står det i alla religiösa böcker ett antal förhållningsregler. Dessa förhållningsregler förväntas man rätta sig efter. Därefter finns en underförstådd sensmoral i böckernas historier, som man förväntas ta intryck av. Vilken sorts intryck, och hur de ska tolkas, har däremot varierat under historiens utveckling.
Vi kan inte utläsa hur stor möjligheten är till att tumma på reglerna , av att jämföra dagens kristna och muslimska samhällen. Eftersom den kristna och den muslimska världen har haft olika premisser och variabler. För att en sådan jämförelse skulle vara addekvat, skulle vi få studera två exakt likadana samhällen, införa varsin religion, och sedan se hur utvecklingen blir. Knappast möjligt att genomföra, alltså. I verkligheten har religionerna utvecklats under påverkan av varandra, och inom sig själva, och splittrats för att ge upphov till ytterligare påverkan, och påverkats av samhällenas sociala, politiska och tekniska utveckling - ibland under påverkan på varandra även. Dessutom uppstår Islam under påverkan av Judendom och Kristendom ca 600 år efter Kristendomens uppkomst. Således en mycket komplicerad röra att försöka sig på en generaliserande jämförelse i.
Du nämner att det finns
flera muslimska länder (du har tydligen besinnat din generalisering lite...), där man Koranen har stor betydelse för lagstiftningen. Även om jag försökt uppmärksamma dig på att exakt
hur stor betydelse Koranen har, varierar kraftig inom dessa länder, så kan vi väl lämna det därhän. Jag har tolkat dig som att detta har betydelse för ditt resonemang, när det gäller just slavar, som följer:
Slaveri förekommer i Sudan, dessa sudaneser är muslimer, alltså tillåter Islam slaveri. Dessutom, om Iran hade haft slaveri innan revolutionen, så skulle det inte förbjudits av det nya shiamuslimska styret i fortsättningen heller, för Islam har inget emot slaveri. Och muslimer är särdeles benägna att följar sin religions föreskrifter i Koranen, så de skulle inte göra någonting utan uppmaning därifrån, ergo ingen frihet för dessa teoretiska slavar. Har jag tolkat dig rätt?
Galadriel skrev:Varifrån kommer citatet?
Jag citerade Ban_Kulin som skrev detta inlägg tidigare i tråden.
Galadriel skrev:Att Muhammed gifte sig med en kristen slavinna tror jag nämns i boken "profetens hustrur". Ska försöka kolla upp det under veckan. Det finns gott om sidor som tar upp Muhammeds slavar, även om det av förståliga orsaker inte nämns på promuslimska sidor
En hustru är inte detsamma som en slavinna, iallafall inte teoretiskt sett...
Galadriel skrev:Så du menar att citatet "frige era slavar" från koranen egentligen betyder "frige era tjänare"? Skulle islam förbjuda tjänare?
Läser man styckena i sin helhet så framgår det tydligt att koranen syftar på slavar.
Om nu Koranen (inte någon roman alltså...) utryckligen uppmanar muslimer att inte hålla slavar, och om Profeten Mohammed alltså frigav sina slavar efter sin omvändelse, så borde Koranen vara en uppmaning att
inte hålla slavar?
Om vi då tolkar det som att slaveri förekommit i muslimska länder historiskt sett trots denna uppmaning, och i nutid gått ifrån slaveriet, så faller ju resonemanget att muslimer är särdeles benägna att följa sin heliga skrift. De har ju uppenbarligen då nämligen
kompromissat med uppmaningen att inte hålla slavar.
Mot detta kan man naturligtvis hänvisa till uppmaningar (huruvida de kommer just från Muhammed vet jag inte, men det var praxis historiskt sett iallafall) att inte hålla just
muslimer som slavar, medan anhängare av andra religioner gick bra. Men då kan man å andra sidan hävda att förhoppningen i Koranen är att
alla människor skall bli muslimer, så då finns det ju inte så många att välja på att utsätta för slaveri längre...
Som sagt, modernt slaveri är inte utryck för någon av de utbredda religionerna. Varken sexslaveri i Väst, eller liknande i Darfur. Sudaneserna i Darfur rättfärdigar inte heller sitt handlande med Koranen, utan med gamla traditioner och tron att de har sin fulla rätt att göra så, och att motparten tjänar på detta i vilket fall som helst. Gammal hederlig imperialism alltså.
Mvh -Dan