Kommunism

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Tomislav 2000
Ny medlem

Kommunism

Inlägg av Tomislav 2000 » 3 maj 2004, 00:24

Hej alla kunniga!
Jag har ett par bekanta so påstor att Karl Marx var komunistisk grundare, fast jag är 100% säkert att det är Thomas Mor med sin bok Utopia.
Kan ni hjelpa mig i fråga.
Mvh TOMISLAV

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 3 maj 2004, 00:39

Jag citerar den engelska upplagan av Wikipedia:

Many western intellectuals have advocated ideas conceivably similar to Communism. In his 4th century BC work The Republic, the Greek philosopher Plato proposed the communal ownership of property by an intellectual ruling class, to put the welfare of the state above personal desire and moderate the greed of the producing classes.

Att sedan reda ut om detta var vad man kan kalla kommunism får någon annan göra, och kan man verkligen uppfinna en politisk inriktning?

/Johan

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 3 maj 2004, 21:46

Tips till Tomislav: det uppskattas inte jättemycket på forumet att man ställer samma fråga på flera ställen. Det blir så splittrad diskussion då. Men jag upprepar mitt svar från tråden i "upptäckternas tid"-forumet:

Thomas Mores "Utopia" beskriver förvisso något som starkt påminner om ett kommunistiskt idealsamhälle. Men vad More helt saknar är idéer om hur detta samhälle skall uppnås, något som är väldigt centralt för "modern" kommunism. Så jag skulle nog tyvärr ge dina kompisar rätt (men ge dig en guldstjärna för att känna till More och hans Utopia:-))

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 maj 2004, 22:00

Platon blev även kallad för förste feminist om jag inte minns fel...

Förresten, om man skall leta upp "Utopia" bör man nog leta under Moore, annars hittar man inte boken. :)

Mvh Petter

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 3 maj 2004, 22:06

Ursäkta för att jag kanske är tjatig, men jag avråder ifrån att använda Wikipedia eller Susning som källor. Varför? Jo för att vem som helst kan gå in och ändra i artiklarna vilket lockar till sig många personer som vill föra fram sina politiska åsikter.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 3 maj 2004, 22:19

Gutekrigaren skrev:Platon blev även kallad för förste feminist om jag inte minns fel...

Förresten, om man skall leta upp "Utopia" bör man nog leta under Moore, annars hittar man inte boken. :)

Mvh Petter
Öhm.. varför skulle man inte göra det? Du kan ju uppenbarligen inte ha testat, annars skulle du omedelbart sett hur fel du har..

Författaren till "Utopia" hette Thomas More. Moore är en felstavning (eller om man vill vara snäll, mindre vedertagen alternativstavning) av hans namn.

*googlar lite*

Däremot finns det uppenbarligen (i modern tid) en pianist, en poet, en kompositör (som kanske är samme man som pianisten, jag orkar inte efterforska närmare), en professor i kemi och en psykoterapeut som alla stavar sina namn "Thomas Moore". Först på andra sidan med länkar dyker det upp någon enstaka referens till "rätt" Thomas More, och då beror det mest på att författarna till de sidorna vet att folk ofta stavar namnet fel och har angett "moore" som extra nyckelord.

Vid en sökning på "Thomas More" hittar man däremot så gott som enbart länkar till sidor om rätt man, samt till ett flertal online-utgåvor av Utopia.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 4 maj 2004, 00:45

Well, jag har alltid sett stavningen med två "o", men nu har man ju lärt sig något nytt. Eller snarare "hur fel jag har"... :|

Mvh Petter

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 4 maj 2004, 11:28

Publicerar mitt svar även här (kan någon moderator ta bort irrelevanta trådar och flytta denna till I&L-historia? :) ):

Hej!

Dålig svenska är ursäktad, det händer den bäste. Men du behöver ju inte skapa en tredje tråd i samma ämne utan du kan fortsätta i en av de du redan skapat. Gärna under "Idé- och lärdomshistoria" då ämnet hör hemma där och inte under upptäckternas tid. :) Kanske därför du inte är nöjd med svaren, alla besöker inte alla underforum.

Vad gäller frågan kan man inte kalla någon annan än Marx och Engels för grundare. Varför? Jo, More och Platon har fått sina benämningar som kommunister efter Marx och Engels, dvs att man kan applicera en modernare inriktning (kommunismen) även på dem. Eller om man så vill se drag av Platon och More i Marx och Engels. Kort uttryckt.

Mvh Petter

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 4 maj 2004, 20:44

Gutekrigaren skrev:Well, jag har alltid sett stavningen med två "o", men nu har man ju lärt sig något nytt. Eller snarare "hur fel jag har"... :|

Mvh Petter
Det var inte menat som ett personangrepp. Lite dumt formulerat. Ber så mycket om ursäkt.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 4 maj 2004, 22:46

Engan skrev:
Gutekrigaren skrev:Well, jag har alltid sett stavningen med två "o", men nu har man ju lärt sig något nytt. Eller snarare "hur fel jag har"... :|

Mvh Petter
Det var inte menat som ett personangrepp. Lite dumt formulerat. Ber så mycket om ursäkt.
Ingen fara, jag var väl lite lättstött där verkar det som! :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 6 maj 2004, 00:36

Gutekrigaren skrev:Publicerar mitt svar även här (kan någon moderator ta bort irrelevanta trådar och flytta denna till I&L-historia? :) ):

Hej!

Dålig svenska är ursäktad, det händer den bäste. Men du behöver ju inte skapa en tredje tråd i samma ämne utan du kan fortsätta i en av de du redan skapat. Gärna under "Idé- och lärdomshistoria" då ämnet hör hemma där och inte under upptäckternas tid. :) Kanske därför du inte är nöjd med svaren, alla besöker inte alla underforum.

Vad gäller frågan kan man inte kalla någon annan än Marx och Engels för grundare. Varför? Jo, More och Platon har fått sina benämningar som kommunister efter Marx och Engels, dvs att man kan applicera en modernare inriktning (kommunismen) även på dem. Eller om man så vill se drag av Platon och More i Marx och Engels. Kort uttryckt.

Mvh Petter
Fanns det inte de som kallade sig för det innan Marx? Fourier mfl?
Fö så beskrev väl aldrig Marx någon utopi, eller?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 6 maj 2004, 13:01

loop skrev:
Gutekrigaren skrev:Publicerar mitt svar även här (kan någon moderator ta bort irrelevanta trådar och flytta denna till I&L-historia? :) ):

Hej!

Mvh Petter
Fanns det inte de som kallade sig för det innan Marx? Fourier mfl?
Fö så beskrev väl aldrig Marx någon utopi, eller?
Möjligen, men det var inte det jag menade. Jag menade att benämnadet av Platon och More som kommunister kom först efter Marx.

Nej, ingen utopi. :)

Mvh Petter

Turandil
Medlem

Re: Kommunism

Inlägg av Turandil » 13 maj 2004, 00:16

Tomislav 2000 skrev:Hej alla kunniga!
Jag har ett par bekanta so påstor att Karl Marx var komunistisk grundare, fast jag är 100% säkert att det är Thomas Mor med sin bok Utopia.
Kan ni hjelpa mig i fråga.
Mvh TOMISLAV
Karl Marx grundade inte kommunismen, det gjorde inte Thomas Moore heller för den delen. Idéer kring egendomsgemenskap är uråldriga och människan har levt under egendomsgemenskap mestadels av vår historia. Den kommunism som kommunisterna främst talar om idag, är den som Karl Marx kallade "den verkliga rörelse som upphäver den rådande ordningen", dvs en slags tendens i samhällsutvecklingen, en materiell rörelse som verkar för proletariatets frigörelse och ett nytt kommunistisk produktionssätt så att säga. Om någon/något kan sägas vara fader/moder till kommunismen så är det kapitalismen.

Även om Marx alltså inte var kommunismens grundare, så är han förmodligen den vetenskapsman som ägnat mer tid än någon annan åt att betrakta, studera och analysera kommunismen, och nog hade han en otrolig förståelse för denna rörelse alltid.

erik_nils
Medlem

Inlägg av erik_nils » 5 juni 2004, 01:07

Även om Marx alltså inte var kommunismens grundare, så är han förmodligen den vetenskapsman som ägnat mer tid än någon annan åt att betrakta, studera och analysera kommunismen, och nog hade han en otrolig förståelse för denna rörelse alltid.
Likväl slog inte Marx förutsägelser in...

More var väl den förste som beskrev ett samhälle som kan kallas kommunistiskt med egendomsgemenskap. Platon är jag lite mer tveksam till. Platons stat är ju ett klassamhälle som är strikt uppdelat efter ärftliga egenskaper.

Under upplysningen dök det upp massor av utopier, men efter Hegel och statsmysticism så formulerade Marx sin vetenskapliga kommunism med ett antal förutsägelser som dock visade sig vara felaktiga.

Turandil
Medlem

Inlägg av Turandil » 12 juni 2004, 23:04

erik_nils skrev:
Likväl slog inte Marx förutsägelser in...

More var väl den förste som beskrev ett samhälle som kan kallas kommunistiskt med egendomsgemenskap. Platon är jag lite mer tveksam till. Platons stat är ju ett klassamhälle som är strikt uppdelat efter ärftliga egenskaper.

Under upplysningen dök det upp massor av utopier, men efter Hegel och statsmysticism så formulerade Marx sin vetenskapliga kommunism med ett antal förutsägelser som dock visade sig vara felaktiga.
Vilka "förutsägelser" talar du om? Marx sysslade inte med spådomar, den enda egentliga prediktionen jag kan hitta är att "allt fast förflyktigas".

Skriv svar