Vad är felet med världsekonomin?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13831
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av Markus Holst » 11 augusti 2016, 11:39

I grunden är det nog en semantisk diskussion vi för. Det är helt rätt att efterfrågan inte matchar tillgång på bostadsmarknaden, det säger jag inte emot. Men i vilken utsträckning detta är ett bekymmer eller inte, verkar vi inte vara överens om.

Jag anser det inte vara ett bekymmer, lika lite som jag anser det ett bekymmer att det inte finns tillräckligt många billiga Ferrari på marknaden för att matcha unga mäns våta drömmar. På samma sätt som alla idag tar sig dit de vill utan billiga Ferraris, har alla tak över huvudet trots avsaknad av billiga hyresrätter på Strandvägen.
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av mrsund » 11 augusti 2016, 11:49

Jag förstår hur du menar, det kommer då ned på hur man tycker att samhället skall se ut.
En del kan tänka sig subventionerade bostäder, men inte lika många kan tänka sig subventionerade Ferraris :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av varjag » 11 augusti 2016, 12:25

subventionerade bostäder, men inte lika många kan tänka sig subventionerade Ferraris
Jag är helt för subventionerade Ferraris!
Kolla in antalet ''till salu'' - med mindre än 500 mil på vägmätarn.....! :D
Dom blir hypersnabbt billigare.......
Varför? Jo - om man blåst några ''millar'' på en Ferrari - och kvickt fattar att det är en ''verkstadsbil'' - vill man ju ha tillbaka - det mesta
av pengarna.
Utan att köpar'n skall fatta.......dom eviga problemen >

Bara det att få verkstäder - ''kan fixa dom'' :lol:

Varjag

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av LasseMaja » 5 mars 2017, 13:29

mrsund skrev:Jag förstår hur du menar, det kommer då ned på hur man tycker att samhället skall se ut.
En del kan tänka sig subventionerade bostäder, men inte lika många kan tänka sig subventionerade Ferraris :)
Det är väl knappast subventioner som folk pratar om som lösning på bostadskrisen. Det handlar ju om en marknad som inte fungerar. Om oligopol inom byggbranschen som möjliggör prisökningar som inte återfinns inom industrin exempelvis. Det handlar om krångliga byggnormer och regler som fördyrar och försvårar byggandet. Det handlar om långa handläggningstider och möjligheter att överklaga bygglov. Det handlar om brist på marknadshyror för hyresrätter osv. Bostadsbristen är ett högst påtagligt problem och vi håller raskt på att rullas tillbaka många årtionden när det gäller trångboddhet, möjlighet för unga att flytta, möjlighet för äldre att flytta, separation, studier, flytta till lägre avlönade jobb mm.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av gunship » 5 mars 2017, 14:41

varjag skrev:
subventionerade bostäder, men inte lika många kan tänka sig subventionerade Ferraris
Jag är helt för subventionerade Ferraris!
Kolla in antalet ''till salu'' - med mindre än 500 mil på vägmätarn.....! :D
Dom blir hypersnabbt billigare.......
Varför? Jo - om man blåst några ''millar'' på en Ferrari - och kvickt fattar att det är en ''verkstadsbil'' - vill man ju ha tillbaka - det mesta
av pengarna.
Utan att köpar'n skall fatta.......dom eviga problemen >

Bara det att få verkstäder - ''kan fixa dom'' :lol:

Varjag
Det står tydligen en del och skrotar i Dubai, har jag hört! :thumbsup:

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av a81 » 10 mars 2017, 00:00

LasseMaja skrev:
Markus Holst skrev:Sverige lär vara landet där unga flyttar hemifrån tidigast, så du får förklara vad du menar. Det går säkert att hitta anekdotiska exempel som pekar på motsatsen, men dem kan vi ju hålla borta. Om unga inte kunde flytta hemifrån när de vill, skulle väl snittåldern för hemifrån-flytt inte vara så låg som den är?
Vet inte vad det skulle finnas att förklara? Det är mycket svårare idag för unga att hitta en billig hyresrätt de kan flytta till än vad det var för 10 - 20 år sedan. Vet inte någon som påstår något annat. Ska man sen flytta till storstad eller universitetsstad är det ännu mycket värre. Även ute här på vischan där jag bor är det långa köer till hyreslägenheter.
Att svenskar statistiskt sett flyttar hemifrån väldigt tidigt tror jag delvis har att göra med att man i Sverige alltid skall vara skriven där man bor. Sedan undrar jag om det inte också har blivit något slags metodfel. Kanske räknas en 14-årig ensamkommande afgansk kille som någon som flyttat hemifrån, vilket givetvis är sant, men ger en skev statistik, om nu metoden är så...

Rent anekdotiskt har jag en annan bild än statistiken. Det flesta jag känner bodde hemma en bra bit efter 20, men det var universitetsstuderande killar för ca 15 år sedan i "lägre medelklass villaförort"-miljö nära universitetsstad i familjer där föräldrarna fortfarande var/är gifta. Jag vet inte hur representativt det är för landet i stort och hur det är för ungdomar i dag. Jag tror till exempel att mycket fler av dagens 20+ kommer från skilsmässofamiljer.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av Donkeyman » 10 mars 2017, 07:09

a81 skrev:Att svenskar statistiskt sett flyttar hemifrån väldigt tidigt tror jag delvis har att göra med att man i Sverige alltid skall vara skriven där man bor.
Det är enkelt att jämföra mellan Sverige och Norge.

En Svensk ungdom som växt upp i Porjus och som har föräldrarna där drar till Umeå för att studera. Väl där hyr han ett rum och studerar i fyra år. Han reser till Porjus och hälsar på 3-4 gånger i året. Enligt Svensk statistik bor denna ungdom i Umeå och eventuell skatt betalas där.

En Norsk ungdom som växt upp i Skjervøy och studerar i Tromsø på motsvarande sätt anses enligt Norsk statistik bo i föräldrahemmet i Skjervøy och betalar sin skatt där. Du behöver inte skriva dig i Tromsø förrän du köper lägenhet eller villa och cuttar banden med Skjervøy rent ekonomiskt. Men eftersom det finns skattefördelar med att bo i glesbygd så är det många som "håller sig kvar" så länge det går.

Motsvarande tänkesätt för den som reser för att finna sig arbete. I Tromsø uppger man ofta att man tror det bor i vart fall 15.000 människor där som är skrivna på annan plats helt lagligt. Och som också betalar sin skatt till denna andra plats även om de tjänar pengarna i Tromsø. Detta i en kommun på 80.000 invånare som behöver varje öre till vägunderhåll, brandkår och all annan samhällsservice. Därför kan man inte heller jämföra Norsk och Svensk befolkningsstatistik.

En liten utvikning OT som inte förklarar felet med världsekonomin.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5104
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av koroshiya » 10 mars 2017, 21:26

Något jag har funderat över de senaste dagarna är att ränteläget hänger ihop med den totala mängden pengar jämfört med det aktiva kapitalet. Nya sätt att handla pengar har ju ökat den totala mängden något enormt sedan 70-talet, och den totala mängden sparade pengar har också ökat mycket snabbare än ekonomin. Det verkar givet att varje peng då inte kan ges samma ränteutveckling.

Men annars kan jag nog bara upprepa tidigare ord, folk behövs inte, och medelklassens jobb kommer också att försvinna. Jurister och annat kommer att försvinna.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av Sarvi » 10 mars 2017, 22:13

Varför just jurister? Juridik om något är ju en bedömningssport där man inte nödvändigtvis måste ha rätt för att få rätt, i rätten s.a.s. :)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5104
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av koroshiya » 10 mars 2017, 22:27

Sarvi skrev:Varför just jurister? Juridik om något är ju en bedömningssport där man inte nödvändigtvis måste ha rätt för att få rätt, i rätten s.a.s. :)
Det var bara ett exempel - det kan vara allt ifrån politiker, byråkrater och läkare. Medelklassens arbeten kommer att dö ut.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av Sarvi » 10 mars 2017, 22:43

Jo men jag undrar hur du motiverar det?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5104
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av koroshiya » 10 mars 2017, 22:49

Juristers arbete är ganska enkelt - det är bara en massa faktasökande. I rätten är det också så att känslor ofta styr. Om allt vore rätt vore ju tingsrättens beslut samma som högsta domstolens.

http://www.cnbc.com/2017/02/17/lawyers- ... gence.html

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av varjag » 12 mars 2017, 08:03

koroshiya skrev:Något jag har funderat över de senaste dagarna är att ränteläget hänger ihop med den totala mängden pengar jämfört med det aktiva kapitalet. Nya sätt att handla pengar har ju ökat den totala mängden något enormt sedan 70-talet, och den totala mängden sparade pengar har också ökat mycket snabbare än ekonomin. Det verkar givet att varje peng då inte kan ges samma ränteutveckling.

Men annars kan jag nog bara upprepa tidigare ord, folk behövs inte, och medelklassens jobb kommer också att försvinna. Jurister och annat kommer att försvinna.
Instämmer om räntan. En hel generation kämpade MOT inflationen. Nu - teoretiskt med praktiskt taget 0-ränta vill centralbankerna
gärna höja räntan igen för att skapa en bättre känd ekonomi.
Men - ingen vågar för då rasar den nya ''kreditekonomin'' ihop som ett korthus.
Vi får se om Federal Reserve verkställer planerna på en pytteliten, men dock höjning denna veckan.....

Varjag

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av Göstring » 12 mars 2017, 08:10

koroshiya skrev:Men annars kan jag nog bara upprepa tidigare ord, folk behövs inte, och medelklassens jobb kommer också att försvinna.
Utan konsumenter ingen mening med produktion.
koroshiya skrev:Jurister .. kommer att försvinna.
Dream on.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5104
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av koroshiya » 12 mars 2017, 14:06

Göstring skrev:
koroshiya skrev:Men annars kan jag nog bara upprepa tidigare ord, folk behövs inte, och medelklassens jobb kommer också att försvinna.
Utan konsumenter ingen mening med produktion.
koroshiya skrev:Jurister .. kommer att försvinna.
Dream on.
Ja - jag pratade om människor i egenskap av producenter.

Det är inte rimligt att tro att maskinerna skulle göra halt inför medelklassjobb, men vi får se.

Skriv svar