Gardells misstag

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Leo V
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 december 2007, 14:13
Ort: Södermanland

Re: Gardells misstag

Inlägg av Leo V » 26 maj 2013, 01:44

Dag den vise skrev:
Leo V skrev:
Skillnaden mellan Grekland och "Turkiet" omkullkastades redan av Alexander den store när han löste den gordiska knuten. Med rätta! Han upptäckte den västeuropeiska kulturens vagga i dagens Asien. Många dåtida greker i hans här vägrade säkert att erkänna likheten. Alexander den store gjorde det. (Givetvis inte bara för att han var så vidsynt.) För att ses som "stor" kräver andra kvalifikationer än de som uppvisats här.
Ja det stämmer nog att Europas gränser har flyttats genom historien, men nu var det inte det påståendet jag ifrågasatte, utan vad jag ifrågasatte var Gardells påstående om att dagens Turkiet skulle ha varit det ursprungliga Europa. Och jag undrar även vad du menar när du skriver att Alexander den store "upptäckte den västeuropeiska kulturens vagga i dagens Asien". För så vitt jag vet höll han aldrig på med arkeologi (en vetenskap som förövrigt inte ens fanns under antiken), utan under sin regeringstid läste Alexander mest Iliaden och erövrade Perserriket (och även det som fanns bortom det).[/quote]
Givetvis vill inte jag gå i delo med en fackman på området. Alexander upptäckte att skillnaderna inte var så stora mellan öst och väst som dåtidens grekiska propagandister ville göra gällande. Detta upptäckte han under fälttågen. Alfabetet tex. kom från fenicierna. mycket annat också. Den grekiska kulturen var i mångt och mycket en avlöpare till vad vi idag kallar "orientalisk" kultur. Alexander var en av dem som genomskådade den grekiska propagandan som gjorde så stor skillnad mellan greker och barbarer. Den romerska civilisationen gjorde inga lika skarpa distinktioner.

Vad G menar med sitt påstående är inte gott att veta. Eftersom jag inte har sammanhanget klart för mig. Catal Hüyuk och dylikt?

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Gardells misstag

Inlägg av Dag den vise » 26 maj 2013, 09:39

Leo V skrev: Givetvis vill inte jag gå i delo med en fackman på området. Alexander upptäckte att skillnaderna inte var så stora mellan öst och väst som dåtidens grekiska propagandister ville göra gällande. Detta upptäckte han under fälttågen. Alfabetet tex. kom från fenicierna. mycket annat också. Den grekiska kulturen var i mångt och mycket en avlöpare till vad vi idag kallar "orientalisk" kultur. Alexander var en av dem som genomskådade den grekiska propagandan som gjorde så stor skillnad mellan greker och barbarer. Den romerska civilisationen gjorde inga lika skarpa distinktioner.

Vad G menar med sitt påstående är inte gott att veta. Eftersom jag inte har sammanhanget klart för mig. Catal Hüyuk och dylikt?
Att Alexander skulle ha upptäckt att skillnaderna mellan öst och väst inte skulle ha varit så stora är ett påstående jag vill ha källor på. Och helst ska det vara antika källor. Enligt mitt sett att se det kan han nämligen mycket väl ha missat likheterna och tyckt att allt som han såg omkring sig var exotiskt. Och om du inte har sammanhanget klart för dig vill jag att du ser videon i trådens första inlägg.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Gardells misstag

Inlägg av Dag den vise » 26 maj 2013, 14:31

I videon som Covendor kom med nämner Gardell kring den femtonde minuten i filmen att medeltidens kristna skulle ha trott att det var muslimerna som dödade Jesus, men det påståndet har jag aldrig hört tidigare. Som källa för sitt påstånde tar han att det i Kölnerdomen ska finnas en bild där judar och muslimer tillsammans dödar Jesus, men trots att jag har sökt på både "Cologne dome+ glass mosaics" och "Cologne dome+ saracens" har jag inte hittat en sådan bild. Kan ni andra skalmaniter hitta någon medeltida bild där muslimer dödar Jesus, eller finns det bara sådana medeltida bilder i Gardells huvud?

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Gardells misstag

Inlägg av Dag den vise » 27 maj 2013, 11:33

På Kölnerdomens hemsida (http://www.koelner-dom.de/index.php?id=fenster&L=1)kan jag ialla fall inte hitta något fönster som har det motiv som Mattias Gardell beskriver. Därför blir min slutsats att fönstret i Kölnerdomen där muslimer och judar tillsamans torterar Jesus på hans Golgatavandring bara är en produkt av Gardells fantasi.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Gardells misstag

Inlägg av B Hellqvist » 27 maj 2013, 11:57

Stained glass window or it didn't happen!

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Gardells misstag

Inlägg av Dag den vise » 27 maj 2013, 12:13

B Hellqvist skrev:Stained glass window or it didn't happen!
Men Gardell säger i videon som Covendor kom med att den bild som han pratar om finns på ett "konstglasfönster", så därför är det ett konstglasfönster jag letar efter. Jag ser nu att jag glömde att skriva det i mitt förrförra inlägg, men nu vet hur som helst ni andra skalmaniter att det var ett "stained glass window" Gardell syftade på.

Skriv svar