Sveriges nya sedlar

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Psilander » 8 januari 2012, 22:34

tryggve skrev:Folkbildande sedlar låter ju som en intressant idé, men då borde man väl variera sig något och inte enbart ha en massa kungar som motiv.
Inte för att det är säkert att människor känner till vilka personer som det är på sedlarna ändå, iofs.
Man måste börja nånstans, jag tror regenter på ena sidan och en viktig händelse under deras regeringstid kan väcka lite eftertanke. Visserligen lär inte svennebanan bry sig särskilt mycket men det kan funka lite som baksidan på mjölkpaketen. Iaf lär de väl förhoppnings koppla ihop A & B så iaf det går in att Gustav II Adolf slogs vid Breitenfelt och det gick bra.

Enskilda individer har visserligen åstadkommit bra saker men en regent blir en representat för en helt period i vår historia.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Hexmaster » 8 januari 2012, 23:12

Gustav Adolf sitter på bakelser och Oscar är pepparkakor. Där har vi gubbar som når in i den svenska folksjälen!

När Karl XII var igång (som du glömde) så fick folk hålla sig med "Görtzens gudar". De vore kanske något att återuppliva.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av tryggve » 9 januari 2012, 00:03

Psilander skrev: Man måste börja nånstans, jag tror regenter på ena sidan och en viktig händelse under deras regeringstid kan väcka lite eftertanke. Visserligen lär inte svennebanan bry sig särskilt mycket men det kan funka lite som baksidan på mjölkpaketen. Iaf lär de väl förhoppnings koppla ihop A & B så iaf det går in att Gustav II Adolf slogs vid Breitenfelt och det gick bra.

Enskilda individer har visserligen åstadkommit bra saker men en regent blir en representat för en helt period i vår historia.
Tja, om det är några personporträtt som vi har haft på sedlar och mynt under vår historia så är det väl regenter, så "börja" är väl kanske inte rätt ord i sammanhanget. :-)

Det är nog fler som lägger märke till Oscar på pepparkaksburken än på en sedel, som Hex påpekar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28735
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Hans » 24 april 2012, 13:16


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av varjag » 24 april 2012, 13:58

Jag tycker dom är OK jag....även om jag bara njutit av en - av Ingmars filmer. Men de flesta av Everts visor....
och Astrids sagor!
Men apropå broar Hans......far å bada!

http://www.google.com.au/search?q=jiaoz ... iAeqoNj-CQ

INGENTING det gamla västerlandet & antiken byggt - kan matcha ''den nya världens'' utmaning - suck....

Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av tryggve » 24 april 2012, 14:34

Ser ju riktigt bra ut, tycker jag!

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5938
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Sarvi » 24 april 2012, 15:29

Hans skrev: Tja, sådär är väl vad jag tycker. Tacka vet jag broar.
Jaja. Vad har Sverige att erbjuda i broväg? Det är väl Ölandsbron, Höga kustenbron och sen kommer väl nån 20 meters balkbro i beredskapsbetong från 1932 över Slafsan. Inte så imponerande. :P

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28735
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Hans » 24 april 2012, 15:38

Sarvi skrev:Jaja. Vad har Sverige att erbjuda i broväg? Det är väl Ölandsbron, Höga kustenbron och sen kommer väl nån 20 meters balkbro i beredskapsbetong från 1932 över Slafsan. Inte så imponerande. :P
Vad inskränkt du är.

Bild

Vilket får mig att fundera på om det någonsin har funnits militär hårdvara som illustationer på sedlar? Frimärken finns men just sedlar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Schwalbe » 24 april 2012, 17:45

Usch vilka fula sedlar! Det var bättre förr. Tänker bara handla med kort i framtiden. :lol:

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7183
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av sonderling » 24 april 2012, 19:09

Schwalbe skrev:Usch vilka fula sedlar! Det var bättre förr. Tänker bara handla med kort i framtiden. :lol:
Det gör jag redan. Jag kom på att det är nog väldigt sällan jag har cash i fickan.
De sa nyss på kultur nytt att de kommer hösten 2015.
Ja de är fula, håller med.

Sonderling

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av medundersåte » 25 april 2012, 16:17

Sarvi skrev: Jaja. Vad har Sverige att erbjuda i broväg? Det är väl Ölandsbron, Höga kustenbron och sen kommer väl nån 20 meters balkbro i beredskapsbetong från 1932 över Slafsan. Inte så imponerande. :P
Vi har ju ganska många vackra gamla stenbroar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13796
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Markus Holst » 25 april 2012, 19:11

Sarvi skrev:
Hans skrev: Tja, sådär är väl vad jag tycker. Tacka vet jag broar.
Jaja. Vad har Sverige att erbjuda i broväg? Det är väl Ölandsbron, Höga kustenbron och sen kommer väl nån 20 meters balkbro i beredskapsbetong från 1932 över Slafsan. Inte så imponerande. :P
Älvsborgsbron, Tjörnbron

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av spett » 26 april 2012, 13:01

Jag tycker baksidorna är bra.
Man får nöja sig med det lille

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av Hexmaster » 26 april 2012, 22:31

Hans skrev:Vilket får mig att fundera på om det någonsin har funnits militär hårdvara som illustationer på sedlar?
Vasa?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3808
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av a81 » 11 september 2012, 22:23

De historielösa sedlarna är riktigt usla, men de nya mynten tycker jag ser rätt bra ut:

http://www.riksbank.se/sv/Sedlar-och-my ... angspunkt/

Dock tycker jag att man borde behålla enkronan som den är. I det formatet har den (och tidigare riksdalern) varit i närmare 200 år. Det är värt att bevara. Sedan tycker jag att det är bra att man uppdaterar porträttet på kungen, så att det bättre stämmer överens med hans ålder i dag.

När det gäller sedlarna, så är jag fortfarande oerhört skeptisk. Som jag ser det bör personerna på en serie med sedlar omfatta landets hela historia (inte bara 1900-talet), personer som är framstående i landets historia av olika skäl (väldig kultur-/nöjes-övervikt på de nya sedlarna, var är kungarna, vetenskapsmännen, uppfinnarna, etc?) och personer som "håller" över tiden.

Om vi förflyttar oss till år 2112, vad kommer folk då säga om personerna på sedlarna från 2010-talet? Astrid Lindgren är troligen allmänt känd också om hundra år, men kanske inte lika läst som i dag. Evert Taubes musik är möjligen fortfarande aktuell 2112. Det är redan i dag mycket få som ser filmerna Greta Garbo medverkade i och de lär inte vara fler om hundra år. Möjligen är hon fortfarande 2112 känd som en svensk skådespelare som flyttade till Hollywood någon gång för mycket länge sedan. Ingmar Bergman är säkerligen känd om 2112, men film är i någon mån färskvara, så jag tror inte att filmerna ses av särskilt många om hundra år. Birgit Nilsson är sannolikt redan i dag helt okänd för personer som är yngre än 20-30 år, och man måste nog vara betydligt äldre än så för att komma ihåg henne som aktiv operasångerska. Dag Hammarsköld hade däremot en position som gör att man kommer att minnas honom långt in i framtiden.

Så här hade jag nog valt sedlarna:

1000 kr - Gustav Vasa (men med ny design) - motivering: det moderna Sveriges grundare

500 kr - Dag Hammarsköld och/eller Raul Wallenberg och/eller Alfred Nobel och/eller Folke Bernadotte - motivering: fredstema, koppling till Sveriges nära 200 år av fred

200 kr - Karl XIV Johan - motivering: ungefär 200 år sedan han valdes till svensk tronföljare, också en bild av dubbelheten i fråga om modernt/gammalt i Sverige (en fransk revolutionär valdes till kronprins i en av världens äldsta monarkier och blev en konservativ svensk kung), skulle kunna kombineras med något slags koppling till invandring till Sverige, t ex valloner

100 kr - Selma Lagerlöf - motivering: en av Sveriges mest framstående författare

50 kr - Carl von Linné - motivering: en av världens mest kända vetenskapsmän, koppling till den svenska naturvetenskapens storhetstid på 1700-talet.

20 kr - Astrid Lindgren - motivering: en av världens mest framstående barnboksförfattare

Skriv svar