Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av mrsund » 4 april 2019, 15:20

Davian skrev:
4 april 2019, 12:20
mrsund skrev:
2 april 2019, 09:35
Davian skrev:
1 april 2019, 00:22
Vad menar du nu? Varken hen eller värdegrund är vänsterns ord. Då hade de aldrig blivit så accepterade som de är. Hen och värdegrund är tvärpolitiska ord i både teori och praktik. Idén om ospecificerat pronomen tror jag kommer främ queer-rörelsen först och främst. Och den är en väldigt liberal rörelse i den mån man kan säga att den har en politisk ideologi med sig.

Värdegrund har ju funnits hur länge som helst. :)
Tror inte de som är konservativa håller med dig ang hen.
Värdegrund är däremot lite klurigare, ordet är nog "tvärpolitiskt" men rent praktiskt i skolor och myndigheter etc så är innehållet inte tvärpolitiskt.
Nej men de konservative är ganska få. Precis som kommunister. Hen har sitt ursprung i queer-teoretiska resonemang främst och tar stöd av butlers performativitetsteori. Och queer-teorins utveckling runtom i världen är inte politiskt driven på det viset att den har en ideologisk bakgrund inom tex vänster eller höger eller mitten. Det är en filosofisk fråga främst och den attraherar folk från alla delar av det politiska spektrat.

Det var det jag menade med tvärpolitisk.
Jag påstår nog att båda de teorierna snarare bekräftar mitt påstående, men visst finns det folk som ligger i högerkanten som även attraheras av detta, det är dock enligt min mening en liten del jämfört med vänstersidan.
Sen vill jag även hålla med det du säger att alla har en värdegrund, dock är ordet så politiskt laddat idag att vissa hellre säger att man har en kristen livssyn eller motsvarande
Kanske kan det vara så att tillhör man en grupp som anammar den rådande värdegrunden med hull och hår så tycker man att den är så självklar att de som avviker från den är extremister och att den visst då är tvärpolitisk, förutom då för fåtalet extremister.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Donkeyman » 4 april 2019, 16:48

Vi snackar om något som är särdeles besvärligt. Vad är rätt och vad är fel. Ser vi nu till en debatterad ting som ordet "hen" är jag så gammal och upphängd i äldre språk att det skulle aldrig fall mig in att använda "hen". Men från min sida har det inte med feminism eller något sådant att göra. Jag är bara inte en modern människa. Även om jag tror att jag är mycket mer positiv till feminism än merparten av många andra.

Så går vi till beteckningen "värdegrund". Också ett modernt ord och skall man använda det så har självfallet alla en eller annan "värdegrund".

MEN......

Det jag ser som ett problem är att plötsligt skall alla ha en av samhället accepterad "värdegrund". Annars är de fascister, nazister, kommunister eller något annat obehagligt som samhället bestämmer. Där drar jag gränsen - jag har åsikter som varierar. En del ting är långt till vänster och något annat långt till höger. Men skall jag av det skälet vara förbjuden att delta i den offentliga debatten, eller ännu värre vara förbjuden att ha offentliga anställningar.

Davian
Medlem
Inlägg: 3727
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Davian » 5 april 2019, 15:21

Som kul detalj så ”uppfanns” hen som könsneutralt begrepp 1966 av en lingvistiker :) apropå gammeldags

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28813
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Hans » 5 april 2019, 18:27

1. Värdegrund - gillar inte, vems värden gäller idag och imorgon?
2. Hen, mycket praktiskt ord men som sorgligt nog är lite kapat av folk med en genuspolitisk agenda.

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3727
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Davian » 5 april 2019, 19:15

mrsund skrev:
4 april 2019, 15:20
Davian skrev:
4 april 2019, 12:20
mrsund skrev:
2 april 2019, 09:35


Tror inte de som är konservativa håller med dig ang hen.
Värdegrund är däremot lite klurigare, ordet är nog "tvärpolitiskt" men rent praktiskt i skolor och myndigheter etc så är innehållet inte tvärpolitiskt.
Nej men de konservative är ganska få. Precis som kommunister. Hen har sitt ursprung i queer-teoretiska resonemang främst och tar stöd av butlers performativitetsteori. Och queer-teorins utveckling runtom i världen är inte politiskt driven på det viset att den har en ideologisk bakgrund inom tex vänster eller höger eller mitten. Det är en filosofisk fråga främst och den attraherar folk från alla delar av det politiska spektrat.

Det var det jag menade med tvärpolitisk.
Jag påstår nog att båda de teorierna snarare bekräftar mitt påstående, men visst finns det folk som ligger i högerkanten som även attraheras av detta, det är dock enligt min mening en liten del jämfört med vänstersidan.
Sen vill jag även hålla med det du säger att alla har en värdegrund, dock är ordet så politiskt laddat idag att vissa hellre säger att man har en kristen livssyn eller motsvarande
Kanske kan det vara så att tillhör man en grupp som anammar den rådande värdegrunden med hull och hår så tycker man att den är så självklar att de som avviker från den är extremister och att den visst då är tvärpolitisk, förutom då för fåtalet extremister.

Ja det är lite intressant att värdegrund som begrepp, enligt vissa, är ett signalord för "vänstern". Tendenser till det ser vi ju bland annat i den här tråden. Det tror jag däremot beror på den växande anti-elit tänkanden som går igneom Sverige nu. Värdegrund används som begrepp inom skola, vård, omsorg osv. Och därför måste det vara vänstern. För det är vänsterns fel att omsorgen är dålig osv. Ett värdeneutralt ord som får en symbolisk laddnin mao.

hade jag varit lingvistiker hade jag lätt forskar på den här processen för historien är ju fylld av den här typen av ord. Det hade också varit intressant att forska på den indirekta kommunikationen de här orden sysslar med. Som han mördaren i Nya Zeeland vars manifest är en guldgruva av ironi, konstiga referenser, signalord mm.

Tar det lång tid att bli lingvistiker?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13829
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Markus Holst » 5 april 2019, 19:17

Det är nog ordet, inte begreppet, som anses vänster.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Sarvi » 5 april 2019, 19:31

Davian skrev:
5 april 2019, 15:21
Som kul detalj så ”uppfanns” hen som könsneutralt begrepp 1966 av en lingvistiker :) apropå gammeldags
Jag har för mig jag läst ett kåseri av Barbro ”Bang” Alving från 60-talets DN där hon har några betraktelses över ordet - föga positivt, om jag minns rätt!

Davian
Medlem
Inlägg: 3727
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Davian » 6 april 2019, 00:33

Markus Holst skrev:
5 april 2019, 19:17
Det är nog ordet, inte begreppet, som anses vänster.
Vad är skillnaden?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13829
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Markus Holst » 6 april 2019, 08:46

Begreppet är det som ett ord beskriver. Synonymer beskriver alltså samma begrepp. Om vi byter ut ordet "värdegrund" mot andra ord som betyder samma sak, till exempel moral, så minskar motståndet.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av LasseMaja » 6 april 2019, 09:55

Ett annat ord är väl normkritisk. Det tas för givet att den norm som skall kritiseras är "vit västerländsk manlig hetero". Lekis här skulle införa ett normkritiskt arbetssätt, jag tänkte att det kan vara bra att få in lite manligt i verksamheten som enbart består av kvinnor. Så var icke fallet, den norm som skulle kritiseras var manlig.

Två aspekter på detta. Ett ord skulle kunna vara neutralt (alltså vilka normer som helst skulle kunna kritiseras) har fått en politisk betydelse. Dessutom, den politiska tolkningen av begreppet börjar accepteras ute i offentlig verksamhet och i företag.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28813
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Hans » 7 april 2019, 11:42

Davian skrev:
5 april 2019, 19:15
Tar det lång tid att bli lingvistiker?
Institutionen för lingvistik och filologi skrev:Högskoleexamen (Higher Education Diploma)
Högskoleexamen uppnås efter avslutade kurser om sammanlagt 120 högskolepoäng (2 år), inkluderande kurser inom ett huvudområde omfattande minst 60 högskolepoäng varav minst 7,5 högskolepoäng skall utgöras av ett självständigt arbete.

Kandidatexamen (Bachelor of Arts/Science)
Kandidatexamen uppnås efter avslutade kurser om sammanlagt 180 högskolepoäng (3 år). Examen ska innefatta ett huvudområde med fördjupade studier på minst 90 högskolepoäng. I huvudområdet ska minst 30 högskolepoäng på G2-nivå (C-nivå), varav ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng, ingå.

Vid Uppsala universitet måste kandidatexamen förutom huvudområde även omfatta ett biområde om lägst 30 högskolepoäng. En kandidatexamen får, förutom kurser på grundnivå, bestå av kurser på avancerad nivå omfattande högst 60 högskolepoäng. (Dessa kurser kan då inte tas med i en magister- eller masterexamen)
http://www.uu.se/student/examen/utbildn ... r_examina/
https://www.lingfil.uu.se/utbildning/kurser/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av erep » 7 april 2019, 20:28

Problemet är ju om man använder sin egen värdegrund som en norm för att utestänga personer som har en annan, eller antar att en organisation skall utesluta människor på en oklar bärdegrund, som inte finns klart definierad som ett krav. Nu pratar jag om beteende som sker utanför den statliga normpyramiden, alltså grundlag, lag och förordning. Det finns en orsak till att straffrättsliga och administrativa normer är definierade och att definitionera skall vara snäva.

Sedan kan jag ju notera att den svenska normen som förbjuder diskrimination och stadgar ett straff för brottet, inte innehåller politisk diskrimination, viket finns i motsvarande straffrättsliga norm hos oss. Europeiska människorättskonventionens 14 artikel innehåller ett förbud mot politisk diskriminering
https://www.echr.coe.int/Documents/Convention_SWE.pdf

Davian
Medlem
Inlägg: 3727
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Davian » 8 april 2019, 15:44

Finns det någon organisation som använder värdegrund på det exkluderande sättet du beskriver?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av erep » 8 april 2019, 17:02

Davian skrev:
8 april 2019, 15:44
Finns det någon organisation som använder värdegrund på det exkluderande sättet du beskriver?
Om man ska tro på ett stort antal beskrivningar gör tydligen Rekryteringsmyndigheten det vid mönstrng. Om en intervjuad berättar att han/hon sympatiserar med SD, får personen inte en skolningsplats. Om det var en eller två beskrivningar, skulle jag inte ge det särskilt hjög plausibilitet, men dessa vittnesmål kommer om och om igen.

Jag förstår om man utesluter nazister, jihadister och övriga motsvarande, men även om jag inte står för SD:s åsikter, ser jag inte att man skall utesluta nån för att sympatisera med partiet.

En anekdot har en min kompis berättat: Han var på obligatorisk genusutbildning då han jobbade i Sverige på ett svenskt storföretag. Då föreläsaren berättade att det inte finns skillnader mellan män och kvinnor och allting är inlärt, protesterade han och noterade att det visst finns nedärvda skillnader på mäns och kvinnors beteende. Föreläsaren hade svårt att föhålla sig sakligt till detta vetenskapliga faktum och efter utbildningsdagen kom chefen till honom och sade att han ska hålla inne med sådana åsikter för sin egen skull. Skulle han ha fortsatt och berättat åt chefen att det inte är åsikter utan ett vetenskapligt faktum, kunde det ha fått mycket negativa följder.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Donkeyman » 8 april 2019, 18:25

Intet nytt under solen. På den tiden när alla unga män skulle till "mönstring" och sedan sorterades till vilken sorts militärtjänst man skulle utföra var det inte helt enkelt att bli "frikallad".

MEN .....

Det fanns en helt ofelbar metod. Om man vid mönstring påpekade att man måste kunna få tid till sitt politiska arbete som ägde rum hos KFML(r) eller någon liknande organisation blev man aldrig inkallad. En helt vattentät metod som användes av många som över huvud taget inte sympatiserade med de organisationerna men som gav f****n i om de hamnade i diverse tråkiga register. Huvudsaken var att slippa "kasta bort" ett år i "lumpen".

Skriv svar