Demokratins framväxt i Sverige?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Demokratins framväxt i Sverige?

Inlägg av a81 » 25 mars 2021, 22:07

En svårighet med att införa allmän/lika rösträtt och fullständig parlamentarism var väl demografin. Befolkningen var ju mycket yngre på 1910-talet än idag och vi hade mer av en riktig befolkningspyramid (idag mer en "befolkningscylinder"). Genomsnittssvensken är väl idag närmare 45 år gammal och genomsnittsväljaren (bara vuxna får rösta) bör vara i 50-/60-årsåldern (typ medelålders villaägare i eller strax utanför medelstor stad med relativt bra jobb men utan akademisk examen). För 100 år sedan var genomsnittsväljaren betydligt yngre, fattigare och potentiellt radikalare i fördelningsfrågor.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 25 mars 2021, 22:09

På vad sätt menar du att demografin gjorde det svårare? Fler opålitliga radikala element?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 25 mars 2021, 22:11

Ja, det var en viktig(?) faktor. Rösträttsåldern höjdes till exempel från 21 år till 23 år 1919 för att "kompensera" för den kvinnliga rösträtten, eller kanske mera allmänt dämpa effekten av att rösträtten utökats. Gissningsvis var det ganska okontroversiellt då i och med att säkert även socialdemokraterna var oroliga för att kommunisterna skulle bli för stora.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 27 mars 2021, 13:32

Allmän rösträtt är bara en del av demokratin. Parlamentarismen, alltså att regeringen är ansvarig inför parlamentet, är en annan viktig komponent för den typ av demokrati vi har i Västeuropa. Sverige var sena med allmän rösträtt för män (1909) och parlamentarismen slog också igenom ganska sent (stegvis 1900-1920 ungefär). Många länder hade allmän rösträtt för män i decennier innan parlamentarismen slog igenom. Jag misstänker att t.ex. Gustav V var mer skeptisk till parlamentarismen än till allmän rösträtt. Jag gissar att det snarare var godsägare, industriägare, etc. som höll emot rösträtten, men det är bara en spekulation. Auktoritära Tyskland hade haft allmän rösträtt för män sedan 1871...

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 25 april 2022, 10:56

Giancarlo skrev:
24 mars 2009, 14:57
Jokke skrev:Man ska komma ihåg att Sverige var det sista nordiska landet som blev en demokrati. Demokratisering har i många fall inte skett efter en snabb revolution utan genom successiva reformer i en utdragen process.
Jätteintressant inlägg Jokke.. Hade också varit roligt med en jämförelse med andra (nordiska) länder.
Och var går gränsen? När är ett land en demokrati? Visst hade Sverige allmän och lika rösträtt från 1919/1921 och parlamentarism från några år före det, men var det verkligen frågan om 100 procent demokrati? Jag tänker att utvecklingen bestämdes i hög grad inom partierna och av personer/grupper som hade en plattform i pressen. Dessutom röstade folk efter vilken samhällsklass man tillhörde snarare än vad man tyckte.

Långt fram i tiden var det lätt för politikerna att fatta beslut som en stor majoritet av befolkningen ogillade. Jag tänker att opinionsundersökningar (från efterkrigstiden någon gång), TV (från 1950-talet), Internet (från 1990-talet) och sociala medier (från 2000-talet) gjort att demokratin tagit ytterligare några steg.

Jag funderar när de sista stora besluten togs som "vanligt folk" var starkt emot. Privatiseringar i välfärden och avvecklingen av invasionsförsvaret är starka kandidater. Det var på 1990-talet och precis i början av 2000-talet. Efter det upplever jag att de flesta stora beslut speglat vad folk i allmänhet tycker.

Skriv svar