Jag håller inte med om att Frodeh enkom skall argumentera om Jesus vara eller icke vara. Håller du inte med så får du även lägga fram bevis (om det finns några) och vice versa.karlfredrik skrev:Frodeh skriver:Ett påstående att någon historisk person inte existerar måste rimligen motiveras med evidens, oberoende om det är Sokrates, hHmeros, shakespear eller Jesus.Annars är det bara fråga om ett påstående, en tro.Om du ønsker å ignorere en mer enn 200 år lange tradisjon for å betvile og stille spørsmålstegn ved Jesus eksistens, skal du få gjøre dette i fred.
Vad har detta med "flying teapot" att göra?
Denna "200-.åriga tradition" stöds inte av flertalet exegeter. Men låt Frodeh behålla sin treo, låt oss höra från de som har seriösa argument.
Personligen så tycker inte jag att det finns några fysiska bevis för hans existens. Däremot så finns det en rad saker som talar för att han funnits. Dels handlar det om textkritik (dvs att en del av det budskap som tillskrivs Jesus i Nt kan härstamma från en och samma källa)och dels om karisma. Detta apokalyptiska budskap härrör från rörelsen som Jesus var en del av. Budskapet var inte nytt, utan hade funnits ett bra tag, och det är där jag tror karisman kommer in. Ngn hade den utstrålning och karisma som krävdes för att ordet skulle spridas. Kampen mellan den pauliska protokyrkan och den kyrka (Jerusalemkyrkan) som efter Jesus företräddes av Jakob, var hård och det tyder på att man stred om ngt viktigt, och det kan ha varit tolkningen om vad Jesus egentligen sa.
Det som talar emot är att det inte finns några "objektiva", samtida källor som omtalar honom. Josefus kan vara ett undantag, men det kan vara ett senare tillägg till hans text (se tidigare inlägg i tråden). Den första kända text som nämner Jesus är Paulus brev, eller epistlar. Den äldsta av dem är daterad till c:a 50 e.kr., men är författade av en jävig man som aldrig träffade Jesus.