Hitler god-?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Re: Hitler god-?

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 mars 2004, 12:37

Mr x skrev:*Rev upp Versa föredraget som var ett stort hinder för Tyskland

Det heter VERSAILLES-fördraget!!!! :x

Fan, ta och läs vad folk skriver och lär dig! :x :x :roll:

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 15 mars 2004, 12:49

Det är väldigt intressant med Autobahn men frågan är hur många hade tillgång till bil under 30 talet?
Det var väll bara dom rika som kunde puttra omkring där i sina enorma Mercedes-Benz eller Maybach bilar ? :)

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 15 mars 2004, 13:28

Visionen var att alla tyskar familjer skulle kunna köpa en folkswagon (stavningn nu efter stavningsnisse är på G)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 15 mars 2004, 13:37

det var ju tanken med VW bubblan men det byggdes aldrig så många innan kriget så det var inte en vanlig bil och dom flesta botten plattor som tillverkades blav ju inte bubblor utan dom blev Kübelwagen (Type 82)
utan jag tror att det var dom rika och armen som använde Autobahn
:)
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 15 mars 2004, 13:45

Och det var NSU och Porsche byggde dom första Volkswagen bubblorna. Så det kan vi tack Hitler för att han godkände den första bubblan eller KdF-Wagen som den hette
:D

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 15 mars 2004, 13:50

Ja77 skrev:Visionen var att alla tyskar familjer skulle kunna köpa en folkswagon (stavningn nu efter stavningsnisse är på G)
Stavningen är självfallet volkswagen...

Åter till ämnet: Gjorde sig regimen i det tredje riket skyldiga till några goda handlingar?

Ja, det gjorde de säkert även om det nog får betraktas som misstag i arbetet,
för även om man är en ond diktator, med dålig smak och ett ego större än en zeppelinare
så kan man självfallet begå misstag och faktiskt göra några få goda gärningar.

Om vi nu räknar bort myterna om hur Hitler skulle ha fått Tysklands ekonomi på fötter*,
hur kan byggde motorvägar m.m. så har vi kvar....
ja vissa folkhälsoaspekter som att tvinga ut ungdomen i skogen
och det som jag förstått det världledande skyddet av vissa djurarter,
såsom rovfåglar.
Jag kan även tänka mig (även om jag inte har några belägg för det)
att lågavlönade fick bättre tillgång till hälsovård.

(*) Hur utvecklades t.ex. Tysklands ekonomi 1933-1939 jämfört med
länder som USA, Storbrittanien, Frankrike och Sverige.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 15 mars 2004, 14:01

Patrik skrev:Men ånyå, NSDAP knöt arbetarna hårdare till företagen, fackföreningarna avskaffades och ersattes av ett partitroget (och sålunda föga intresserat av att föra sina "medlemmars" åsikter.
Arbetsfronten, som jag har för mig att nazisternas fackförening hette, var en organisation som skulle kanalisera folkets lönekrav inom nazistpartiet. Lite på samma sätt som organisationerna i en demokrati, särskilt de som riktar sig till ungdomar.
Meningen var inte att alla skulle vara slavar under Hitlers regim, det förstod man att inte folk tålde, men man ville tygla missnöjet, geniom att knyta det till nazistpartiet. Arbetsfronten genomdrev faktiskt en del löneförhöjningar, när man ansåg att missnöjet var alldeles för kompakt.
Kanske var det spöket från hungerrevolterna 1918 som spökade, vem vet?
Hur som haver: även i diktaturer försöker man mobilisera folket genom att lyssna på dem, det sker bara på ett annorlunda sätt. :idea:

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 15 mars 2004, 14:07

Löwe skrev:Hur som haver: även i diktaturer försöker man mobilisera folket genom att lyssna på dem, det sker bara på ett annorlunda sätt. :idea:
Visst, man lyssnar på dem på ett annorlunda sätt, nämligen genom att först se till att de bara kommer med krav och synpunkter som överensstämmer med regimens i förväg fastställda ideologi och trånga världsbild.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 15 mars 2004, 14:20

Nej, där håller jag inte med dig Lindir. Jag tycker du ger en väldigt svartvit bild av världen; där demokratin är vit och ren, och diktaturen är svart och smutsig. Men så enkelt är det inte.
Stalin var till exempel tvungen att öppna kyrkorna för att få ökad popularitet, i samband med att han behövde folkets stöd i kriget. Ingick det i hans vrånga världsbild? Stalin som tidigare använde kyrkor som spannmålslager?
Naturligtvis kan man döda en grupp uppkäftiga intellektuella som uppmanar folket till kamp, det är otänkbart att döda 30-40% av folket som helhet. Vem ska då bygga diktatorns pansarvagnar? Vem tror du Stalin baserade sin makt på? En handfull tjekister, eller 100 miljoner rysdsar och centralasiater? Okej, båda svaren är ju rätt, men du kanske fattar min poäng?
Andra exempel är att diktatorn Gerek i Polen vägrade lyda order från Moskva en gång, för att han visste att det folkliga motståndet var för hårt. Jag minns ej exakt vilken fråga, men min styvmor har berättat det för mig (hon är polska). Jag tror det var i samband med att något uppror skulle slås ner. Ja ja, jag får fråga henne.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 mars 2004, 14:48

Angående Volkswagen [folkbilen], om man ville ha en sådan bil och om man hade en privatekonomi som stora delar av den tyska befolkningen hade då, inte rik nog att köpa en bil på direkten, så kunde man lämna in 5 d-mark varje vecka, få en stämpel i en liten bok, och sen när man fyllt denna lilla bok så kunde man kvittera ut en Volkswagen.

Sen om Hitlers goda sidor, så kan man lägga till att den nazistiska staten införde en del hårda djurlagar mot experiment och man gav stora stöd till cancerforskningen.

Här är lite läsning från Peter Englund:
Peter Englund - Om djur, människor och undermänniskor
Peter Englund - Om den nazistiska välfärdsstaten

/Martin
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 mars 2004, 14:57

Arbetsfronten, som jag har för mig att nazisternas fackförening hette, var en organisation som skulle kanalisera folkets lönekrav inom nazistpartiet.
Arbetsfronten sysslade mest med att samla in pengar så folk kunde åka till Norge, och om man var en av de få som sparat längre eller hade högre inkomst så kunde man åka till Spanien eller Italien. Annars blev det som sagt en en båtresa med någon av KDF:s båtar till Norge eller en bussresa inom landet.
De lägsta lönerna i Hitlertyskland sjönk med mellan 25 och 40 procent (i Italien med 50 procent) de närmaste åren efter 1933, och börsvinsterna gick i taket.
Källa: Michael Parenti: "Blackshirts and Reds"

Lönerna gick faktiskt ner i Tredje riket [Som Patrick nämnde] och lönestopp infördes så att konkurrensen om arbetarna inte skulle få inflationen att öka dramatiskt. Som vi alla vet så ökar lönerna då det blir brist med arbetare, eftersom företagen får höja lönerna för att locka arbetare.

/Martin

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 15 mars 2004, 15:03

Martin Tunström

Det var väldigt intressant .
Att man kunde få en VW bubbla på det visset. Men fungerade systemet? Eller var det bara ett sätt för att få pengar till ett upprusta armen?
För jag har hör att nästan 80% av alla botten plattor fick Kübelwagen karosser och hamnade i armen

Förlåt att jag blir lite OT men jag är en stort bubbla älskare :)

MVH
Olof

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 mars 2004, 15:06

Många tyskar som hade sparat till en Volkswagen fick aldrig se röken av sin bil, eftersom kriget kom in i leken och fabrikerna som producerade Volkswagen ställdes om till att producera militära fordon som Kübelwagen.

Bild
Källa: http://poster.genstab.ru/eng/ww2_nazi.htm

/Martin

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem

Inlägg av Erik Hägerdal » 15 mars 2004, 17:27

Marcus Wendel skrev:
Man började bygga Autobahn före Hitler & Co kom till makten.
Tyvärr har jag inte sett någon statistik över hur många mil som byggdes uppdelat på månaderna eller ens per år, inte heller när de olika sträckorna planerades, vilket skulle ge en bättre bild.
Korrekt Marcus,

Men här finns faktiskt statisktik över när vissa avsnitt invigdes och längdutvecklingen på Autobahn under årens lopp:

De första invigda sträckorna under Naziregimen:

http://www.autobahn-online.de/altefreigaben.html

Sträckor som invigdes, år för år (även modern tid):

http://www.autobahn-online.de/geschichte.html

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 15 mars 2004, 18:30

Löwe skrev:Arbetsfronten, som jag har för mig att nazisternas fackförening hette, var en organisation som skulle kanalisera folkets lönekrav inom nazistpartiet.
Inte riktigt va?
Med tanke på att lönerna de facto (även om de steg under de sista åren av 30-talet pga minskad arbetskraft tack vare mönstringar o.s.v.) sjönk så ställer jag mig tveksam till det påståenden.
Löwe skrev:Hur som haver: även i diktaturer försöker man mobilisera folket genom att lyssna på dem, det sker bara på ett annorlunda sätt. :idea:
Och de som inte lyssnar skjuts eller? :roll:

Skriv svar