UrsusRex skrev:Om jag skulle spekulera i anledningar till korstågen så skulle jag se till mer värdsliga ting och aspekter än religonsskiljaktigheter och pilgrimmers säkerhet...
Fast nu gör du ett kapitalt fel i att du lägger våra värderingar på de medeltida människorna. Givetvis återfanns det många som begav sig till det heliga landet med baktanken att finna rikedom. Dock skulle jag vilja påstå att majoriteten av de som gav sig i väg gjorde det av religiös övertygelse.
Som bevis för detta så kan jag bara hänvisa till de enorma uppoffringar de flesta korsfarare faktiskt gjorde i form av lån o.s.v. för att bekosta sin resa. En resa som om den gav något knappast uppvägde de ekonomiska (och i ännu högre grad) politiska förluster deltagaren gjorde.
UrsusRex skrev:det var endast en ursäkt ...tror jag. Men så tror jag USA krigar om olja snarare än för det Irakiska folkets rättigheter tex...
Lika lite som Al Quida slåss för Palestinierna och det irakiska folket...vad nu det har med saken att göra?
UrsusRex skrev:Så varför startades korstågen enligt vad jag tror? En av anledningarna kan vara den enorma rikedom som förekom i Orienten både ekonomiskt och kulturellt sett. Orienten var ett långt mer utvecklat rike än Europa.
Med tanke på att de flesta av korsfararna inte alls blev rika, snarare tvärt om pekar de flesta källor på att deltagarna ruinerade sig så ställer jag mig tveksam till det påståendet.
Visst, många italienska handelsmän gjorde sig en förtjänst på krigen, men vid tiden för det första korståget torde deras inflytande över det hela varit tämligen begränsat.
UrsusRex skrev:Detta ledde till att lycksökare och tjuvar i stora mängder också anslöt sig till korsfararhären.
Det är möjligt att en del av deltagarna var lyckosökare, men med tanke på att man traskade runt i en ogästvänlig öken i nästan tre år så tror jag de flesta vid det laget tappat det intresset för guld och rikedomar.
Det är inte orimligt att anta att många av ledarna för det första korståget hade det som mål, deras agerande tyder på det, men att gemene man hade som slutmål att vinna rikedom finner jag faktiskt absurd.
UrsusRex skrev:Men självklart fanns det ju de som begav sig till Jerusalem för att befrias från sina synder och gå ut i krig för Guds skull.
Vilket jag är tämligen övertygade om att majoriteten av de som deltog i de tidiga korstågen också hade som mål. Jag har svårt att tro att majoriteten av deltagarna (vilka inte var riddare) traskade igenom Europa och Mindre Asien i nästan två år utan mat och vatten utan att ha något annat mål än rikedom.
UrsusRex skrev:Så sammanfattningsvis tror jag att de faktorer som bildar bakgrunden till korstågen är politiska motiv, ekonomiskt uppsving, handelsintressen, de europeiska riddarnas militära slagkraft, social oro inom adelsståndet, påvemaktens ansträngningar att hävda sig och skapa fred i Europa, religiös hänförelse och den islamiska världens splittring.
Givetvis finns det en rad olika anledningar till varför korstågsrörelsen startar när den startar, men att föringra deltagarnas religiösa övertygelse som du gör är grovt felaktig.
UrsusRex skrev:Först och främst så skedde det en politisk maktförskjutning.
Fast den maktförskjutningen hade redan påbörjats under Karl den Stores tid, och det bysantiska riket var redan innan 1090-talet på allvarlig dekis både politiskt, ekonomiskt och kulturellt.
UrsusRex skrev:Västeuropa fick mer och mer en plats som Europas ledande kristna område och för all framtid förstördes den värdefulla balansen mellan grekisk och romersk kultur. Och väst är ju än idag det "allrådande" (JAG TYCKER DET INTE)
Splittringen mellan "romersk" och "grekisk" kultur skedde redan under Pippins tid och bekräftades med Karl den Stores kröning och kanske tom tidigare.
UrsusRex skrev:Kulturellt sett kan man säga att kristendomen upptäckte en helt ny kultur och en helt ny religion.
Hur kunde man upptäcka en ny kultur som redan fanns i Europa sedan drygt 300 år tillbaka???
Visst, för många av deltagarna var det givetvis en inblick i en ny kultur, men kristendomen och islam hade redan långt tidigare kommit i kontakt med varandra bl.a. i Spanien och på Scilien.
UrsusRex skrev:Många kristna stannade kvar i Det heliga landet och konverterade till Islam.
Nu är iofs ordet "många" svår definierat, men med tanke på att Outremer ständigt led akut brist på soldater och europeer så betvivlar jag ditt påstående.
Jag skulle också vilja se bevis för att MÅNGA kristna verkligen konverterade (frivilligt) till islam.
UrsusRex skrev:I vetenskapen så drog Europa en klar fördel av arabernas kunnande. Orienten var nämligen långt före västerlandet i fråga om vetenskap. Européerna tog det arabiska siffersystemet (siffra = sifr = siffran 0 på arabiska). I Europa startades också många vetenskapscentrum på samma sätt som i Orienten.
Fast den utvecklingen hade redan inletts långt innan Korstågen, det fanns redan sedan lång tid tillbaka universitet i Europa.
UrsusRex skrev:Många arabiska ord togs med hem till Europa. T.ex. aprikos, indigo, saffran, spenat, jasmin, schalottenlök, haschisch, lemonad, gas, damasker, madrass, magasin, arsenal, gitarr och maskerad är bara några av orden som är av arabiskt ursprung.
Fast de orden hade nog, om de inte redan letat sig in i Europa, kommit ändå med tanke på bl.a. Reconquistan i Spanien.
UrsusRex skrev:Efter fiaskon med de sista korstågen så förlorade påven sitt anseende och det var kanske där grunden till protestantismen lades.....
Det tror jag inte ett dugg på. Dessutom verkar du helt missat det faktum att korstågen inte bara koncentrerades till Mellersta Östern utan även till Baltikum och inte minst till Spanien.
Och jag är egentligen tveksam till om man kan kalla korstågen fiaskon när man bevisligen "befriade" Spanien och kristnade Baltikum.
Att man nu förlorade Outremer anser inte jag var någon större förlust, området var klent försvarat och intresset från Europa var under de sista 100 åren tämligen klent-
UrsusRex skrev:Varför Jihad?
Av samma anledning som drev bönder från norra Europa att gå igenom hela Europa, delar av Mindre Asien o.s.v., en religiös övertygelse om ett bättre liv efter?