Quiz: Ekonomisk historia
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Eftersom Martin verkar ha seglat ut på de sju haven och kommer tillbaks efter en okänd tidsrymd med kistorna full av dukater, och tog G:son med sig, tar jag mig friheten och ställer en interimsfråga i ämnet ekonomi.
En svensk politiker satt i början på 80-talet och diktade i riksdagen vilket ledde till skandal. Vad skrev han och vad blev det av hela affären?
En svensk politiker satt i början på 80-talet och diktade i riksdagen vilket ledde till skandal. Vad skrev han och vad blev det av hela affären?
Går bra det. Har haft en fråga på gång, men det blev inget.cats skrev:Eftersom Martin verkar ha seglat ut på de sju haven och kommer tillbaks efter en okänd tidsrymd med kistorna full av dukater, och tog G:son med sig, tar jag mig friheten och ställer en interimsfråga i ämnet ekonomi.
Gissar på Kjell-Olof Feldt; "löntagarfonder är ett jävla skit, men nu har vi baxat dom ända hit" En modern klassiker.
Fonderna kom och försvann, men Feldt satt väl kvar?
Så gick det till -82 och kvar satt Feldt, precis som du skrev. Men så hade han inte heller smak för Toblerone
vilket är ett mycket allvarligare brott i modernare tider än att verka för något man inte själv tror på
Pengarna från fonderna flyttades hit och dit och de sista inbesparade slantarna användes till att förstärka pensionssystemet och 10 miljarder delades ut till tre forskningsstiftelser för att främja forskning
Ok, min fråga; vem uttryckte sig så här när det begav sig:
“We must find new lands from which we can easily obtain raw materials and at the same time exploit the cheap slave labour that is available from the natives of the colonies. The colonies would also provide a dumping ground for the surplus goods produced in our factories.”
“We must find new lands from which we can easily obtain raw materials and at the same time exploit the cheap slave labour that is available from the natives of the colonies. The colonies would also provide a dumping ground for the surplus goods produced in our factories.”
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag ger svaret på frågan och hoppas att någon annan har en fråga på lager.
Saxkrisen inträffade under NEP, priset på jordbruksprodukter sjönk (statligt lågt satta) medan priset på industriprodukter steg. Vilket ledde till oro för att bönderna skulle sluta sälja sina produkter och istället endast odla för självhushåll.
Frågan är fri.
/Martin
Saxkrisen inträffade under NEP, priset på jordbruksprodukter sjönk (statligt lågt satta) medan priset på industriprodukter steg. Vilket ledde till oro för att bönderna skulle sluta sälja sina produkter och istället endast odla för självhushåll.
Frågan är fri.
/Martin