Varför föds det så få barn?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
HJ
Stödjande medlem 2026

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av HJ » 10 juli 2025, 13:19

Skribenten Anna Björklund som skall ingå i den expertgrupp regeringen nyligen tillsatt försöker besvara frågan i gp:
https://www.gp.se/kultur/kommentar/darf ... 1207606ca5

Bakom betalväggen skriver hon en del intressant som kopplar ihop till en del som skrivits i denna tråd.
Barnafödandet i Sverige har aldrig varit så lågt, någonsin, och i princip hela den industrialiserade världen följer det långvariga mönstret. Lokala företeelser som förlossningsvård, feminism och fördelningspolitik duger inte som förklaring, fenomenet är globalt.
(detta har sagts av andra tidigare)

Men jag tycker hon för fram en annan intressant tes: Vi människor (i takt med informationssamhället utveckling) har ändrats från att ständigt anpassa oss, till att förvänta oss att kunna styra, planera, kontrollera och förutsäga. Barn blir ett direkt hot mot detta, och de som får barn vill ha dem i "färre, i mer lättstyrda enheter" (dvs absolut inte tre eller fler barn).

Min egen reflektion kring detta är att det ökade behovet av kontroll och planering känner jag mig mycket träffad av (förr kunde jag bara stå still och vänta på bussen, kompisen eller vädret imorgon. Idag måste jag innan jag kommer fram till hållplatsen ta reda på exakt när bussen kommer, kompisen anländer eller precis vilka timmar som det blir solsken imorgon). Och på ett bredare plan; tänk jordbrukssamhället där hela livet verkligen styrdes av vädret (och det bara var att anpassa sig), fabriksjobben där den enskilde hade mycket lite att styra över själv, sjukdomar och annat. Och barn som något man "får", inte något som "skaffas". Människorna förr hade såklart val, och kunde mer eller mindre effektivt anpassa sig, men jag tror att man hade långt ifrån dagens allmänna förväntan att kunna styra (jag tror nog att akademiseringen av breda folklager också är en del i denna ökande förväntan att kunna styra).

Och i allt detta finns ju ingen plats för "oplanerade" barn.

/Håkan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 10 juli 2025, 13:23

Jag ja tror på synergi effekter. Håller med om att den moderna människan är något av en kontroll freak. Jobbar man på kommun får man ta emot mängde av samtal från främst människor i 30-års åldern som är arga för att saker inte blev som de hade tänkt. (Senast ett träd som blåste ner i en park där de skulle ha ett bröllop.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 14 juli 2025, 11:01

Wilderäng har lagt sig i diskussionen:

https://cornucopia.se/2025/07/barnfodse ... rdnat-sig/

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 14 juli 2025, 17:20

Min personliga iakttagelse är att de inte vill...

Liksom, på fredagskvällen bubblar det, och man går på Vågen.

Snackar med en tjej. Då säger hon... tvätta dig.

Det är vad de gör.

Inte konstigt att det inte blir några barn.

Jag tänker att sänkta alkoholpriser kan vara en metod för att få upp barnaalstrandet.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 14 juli 2025, 19:01

Relaterat från DN:

I det offentliga samtalet talas det ofta om att kvinnor dragit ifrån män i utbildning och därför skulle ha svårt att bilda par.

– Den mekanismen kan vi helt och hållet avfärda. Högutbildade kvinnor med hög socioekonomisk ställning får i större grad barn än lågutbildade kvinnor. Den tendensen har förstärkts i Sverige de senaste 20 åren, säger Glenn Sandström, docent i historisk demografi vid Umeå universitet, till TT.

https://www.dn.se/sverige/studie-sprack ... oder-barn/

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 14 juli 2025, 20:04

Vad jag har läst är att det tycks vara svårare för män.

Någon gång såg jag en artikel om Hong Kong och Singapore, att gubbarna där också letade efter kvinnor från Thailand och Filippinerna, för det var svårt att lyckas vara bra nog för en av de inomsocknes.

Framgångsrika kvinnor har det nog både lättare att hitta en partner och större möjligheter att föda upp ungarna.

Ett problem för intelligenta är att det kan vara svårare att hitta en partner som passar, intelligensmässigt. Som en kompis sade, "nu kommer jag vinna det här spelet varje gång", vilket var avtändande för honom. Genetiskt sett är det kanske lite lättare för kvinnor, då iq-kurvan tycks vara plattare för män, alltså mer människor ute i kanterna, både dumma som smarta.

I äktenskapsbranschen - eller vad man skall kalla det - kan det vara en nackdel att vara väldigt intelligent.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 4 september 2025, 23:58

I grunden beror väl de låga födelsetalen i Sverige just nu på att det finns relativt få 90-talister, samt att 80-talisterna får få sladdbarn.

Dessutom gjorde förmodligen pandemin att många kom efter med sina planer vad de skulle göra före barnen. Det har säkert gjort att ganska många har skjutit upp barnafödandet ett par år.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 23 oktober 2025, 08:37

Här är en artikel i the Guardian om Polen. Deras fruktsamhet är nere på 1,1. Kvinnor utbildar sig i vad det verkar mycket högre grad än män, och det finns ett överskott av dem i städerna.

https://www.theguardian.com/commentisfr ... cant-solve

Så här står det i artikeln:
And so, Poland’s baby deficit is not something that can be remedied with cash bonuses, cheaper mortgages or subsidised creches. What’s faltering in the first place is not the willingness to raise a child but the capacity to build a life with someone.
Jag citerar ett längre stycke också.
Behind these intimate dramas lies a paradox peculiar to post-communist Europe: it is at once more and less gender-equal than the west. Communism, in rejecting the bourgeois model of the family, propelled women into full employment and higher education, a policy that left Poland with one of the EU’s smallest gender-pay gaps. By the 1980s, women already outnumbered men at universities. Yet in the private sphere – marriage, domestic labour, child-rearing – conservative norms endured. When women still seek partners with equal or higher status, but in a society where they get two out of three university diplomas, the numbers no longer add up.
Det blir svårt att finna någon lösning på det där, för man kan ju inte tvinga folk att skaffa barn.

Kanske skulle två kvinnor kunna leva ihop som kompisar och skaffa barn som de kommer överens om att ta hand om. Men det blir väl inte så lätt, och särskilt inte om männen ska bidra till skapandet på plats. De kommer naturligtvis att vilja vara med om barnets uppväxt, och inte bara vara en som bidrar med sperma.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 23 oktober 2025, 08:52

En personlig reflektion med en polskfödd hustru.

Hon är ett av 10 syskon, numera är en syster avliden.
Hon född 1973 har 1 (ett) barn.

Jag född 1961 i Sverige har en (halv) bror.
Min far född 1937 var ensamt barn.
Jag har tre. Tror jag, fanns det inte statistik på att ~5% skickar farsdagskort till fel person.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 24 oktober 2025, 11:22

Jag gissar att de extremt låga födelsetalen i vissa länder delvis hänger ihop med att man har större släkt någon generation bakåt. Att vi i Sverige ändå har lite högre födelsetal än Syd- och Östeuropa tror jag delvis hänger samman med att vi hade lägre födelsetal än Syd- och Östeuropa under senare delen av 1900-talet. Människor försöker nog instinktivt se till att ha i alla fall några yngre efterkommande. Det är liksom lättare att vara barnlös om man har fyra syskon och sju syskonbarn...

Utbildning tror jag spelar mindre roll. I alla fall i Sverige har högutbildade fler barn än lågutbildade. Här i Sverige är min bild är huvudorsaken till de låga födelsetalen är att unga vuxna har svårt att bilda stabila relationer och att inträdet i Svensson-livet kommer allt senare. Folk köper liksom sin första bil som 35-åringar, köper hus när de är 40+, etc. Då blir det "två snabba" barn när man är i 35-årsåldern och mycket få sladdbarn. Jag gissar också att det har blivit allt ovanligare att kvinnan i familjen är väsentligt yngre än mannen, vilket nog också minskar antalet trebarnsfamiljer.

Gissningsvis kommer vi att få se olika ekonomiska incitament i europeiska länder för att folk ska få fler barn, men jag tror att det viktigaste i Sverige är att få igång småhusbyggandet som har varit mycket lågt i över 30 år. Här i Sverige (och övriga Norden) finns liksom bra system för småbarnsfamiljer redan på plats. Problemet är nog inte ekonomin utan mera logistiken och trivseln. Jag skulle gissa att en högre andel av Sveriges 80-åringar (kanske t.o.m. 85-åringar eller rent av 90-åringar) bor i villa jämfört med Sveriges 35-åringar...

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 24 oktober 2025, 12:31

Det kan ju vara olika i olika länder - kanske är det lättare för högutbildade kvinnor i Sverige att finna någon att skaffa barn med?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 24 oktober 2025, 13:19

Ja, så är det nog. Nu blir det anekdotiskt, men min bild är att många svenska barn idag har en svensk mamma och en pappa från ett annat europeiskt land. Det är dock mer sällan man ser en svensk pappa och en europeisk mamma...

Jag gissar att det här mönstret går igen i andra nordvästeuropeiska länder med bra ekonomin och välfärd och det är säkert en orsak till att födelsetalen inte är lika låga i Skandinavien, Storbritannien, etc. som i Syd- och Östeuropa.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 24 oktober 2025, 14:49

Tror att det kan vara likadant för mannen.

Men vem vet.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 24 oktober 2025, 15:09

Absolut, både svenska kvinnor och män har lättare att locka till sig en partner från ett annat land p.g.a. hög ekonomisk levnadsstandard och god välfärd.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 24 oktober 2025, 16:43

Ytterligare en personlig reflektion. För många finns det prestige i att ha en svensk, helst blond, kvinna.

Att ha en svensk man är bevisligen inte helt fel. Har några innan innan min hustru konstaterat.

Det finns lite prestige att vara nordisk och inte från annorstädes.

MVH

Hans

Skriv svar