Svensk ghettofiering

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28790
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svensk ghettofiering

Inlägg av Hans » 15 maj 2021, 15:08

Du har säkert rätt men jag föreslår att vi håller oss till 2000 som senaste tidpunkt vi diskuterar, annars kommer tråden inte bli långvarig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Svensk ghettofiering

Inlägg av a81 » 19 maj 2021, 23:52

hilbert skrev:
13 maj 2021, 14:33
Jag skulle vilja koppla ghettofieringen till miljonprogrammets betongförorter. Det byggdes områden där ingen ville bo varför de som inte kunde välja blev kvar där.
Jag håller inte med om att ingen ville bo där.
Man måste utgå från hur situationen var i Sverige i början av 60-talet, det var en omfattande bostadsbrist, och många av de bostäder som fanns var omoderna med endast kallvatten och i en del fall utedass.
Det fanns lägenheter med utedass ända till slutet av 70-talet i Göteborg.

Om man då erbjöds en modern lägenhet med varmvatten och badrum så såg nog de flesta det som ett framsteg även om det var i ett 10 våningshus.
Det framgår också av länken att det var ungefär en tredjedel av miljonprogrammet som var de här betongområdena.

Sedan har jag ett favoritcitat från en sociolog i Göteborg.
Hon skrev att mycket av kritiken mot miljonprogrammet handlar om den bildade medelklassens föreställningar om hur andra människor skall leva, mera sällan de själva.
Men beror inte det delvis på vilken stad man tittar på. I arbetarstäder som Göteborg, eller för den delen Gävle som jag har bättre koll på, fanns nog en mer utpräglad arbetarklass som "mindre ogärna" flyttade in i miljonprogrammet*. I Uppsalatrakten får jag intrycket att många arbetare redan för 50 år sedan levde mer lägre medelklassliv och ville undvika miljonprogrammet*.

Jag tror att det mycket handlar om social bakgrund. En bondson från Uppland som var i 20-/30-årsåldern kring 1970 och jobbade som hantverkare drömde knappast om miljonprogrammet*. För en ung arbetare i Göteborg vars förfäder levt i små lägenheter i stan i generationer var kanske världsbilden annorlunda, även om han hade samma jobb som upplänningen.

* Med miljonprogrammet avser jag här det som idag förknippas med miljonprogrammet, alltså monotona, modernistiska flerfamiljshus en bit från stadskärnan, inte de villor och radhus som också byggdes inom ramen för miljonprogrammet.

Skriv svar