Implementeringen av 1984

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av erep » 4 november 2018, 22:09

hilbert skrev:
26 oktober 2018, 14:34
Man ska inte glömma att i 1984 är det medelklassen och partikadern i Oceania som övervakas och utsätts - den stora majoriteten av befolkningen, proles, bryr sig ingen om då de anses för dumma/outbildade/initiativlösa för att åstadkomma någon slags förändring. De lever relativt fria liv och är inte alls utsatta för samma övervakning eller press.

Intressant, jag har inte läst boken, men kan det vara en avspegling av Orwells syn på tillståndet i England?
Nej, det är mera om stalinismens totalitära kontroll över individerna. Jag har läst boken för länge sedan och såg på filmen från 1984 på nytt nyligen. Vissa element är aktuella även idag, d.v.s newspeak, hur historien omformas för dagens politik (här tänker jag främst på Ryssland) och individkontrollen (som i väst mest sker via some och i marknadsföringens intressen). I Kina är det sedan staten som redan har börjat använda sociala poäng i värsta Black Mirror stil (det finns en episod på Black Mirror ang sociala poäng).

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7183
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av sonderling » 5 november 2018, 16:58

Och även i det avsnittet av "black mirror" så kunde man skita i allt och leva utanför samhället. Tänker på den äldre "lantis" damen som huvudpersonen träffar på. Undrar om samma gäller för Kina?

Sonderling

Ps Black Mirror ger mig stora obehags känslor och det går inte ett avsnitt utan att jag grubblar ett tag på hur jag skulle gjort. Den rekommenderas skarpt men jag får se den pö om pö.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av mrsund » 6 november 2018, 10:49

sonderling skrev:
5 november 2018, 16:58
Och även i det avsnittet av "black mirror" så kunde man skita i allt och leva utanför samhället. Tänker på den äldre "lantis" damen som huvudpersonen träffar på. Undrar om samma gäller för Kina?

Sonderling

Ps Black Mirror ger mig stora obehags känslor och det går inte ett avsnitt utan att jag grubblar ett tag på hur jag skulle gjort. Den rekommenderas skarpt men jag får se den pö om pö.
Det innebär nackdelar att hålla sig utanför, de hade ett inslag på Agenda ang Kina häromdagen, det kan handla om saker som mindre kreditmöjligheter eller nekande till att köpa biljetter till kollektivtrafik, det finns säkert värre nackdelar som kommer senare och att inte ha appen kan göra det omöjligt att leva ett normalt liv, Jag kan tänka mig att utan app och bra poäng, inget bra jobb eller att ens barn inte får gå i den där fina skolan.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7183
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av sonderling » 9 november 2018, 11:03

Har inte saudierna kommit långt på detta område också? Vill minnas nånform av röntgen grej på flygplatser alá Total Recall (den med Arnold).

Sonderling

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Implementeringen av 1984

Inlägg av erep » 10 november 2018, 23:10

Längst har Kina kommit i Öst-Turkestan, som av kineserna kallas Xinjiang (vilket betyder "nytt territorium).

Denna artikel är läsvärd:
https://meduza.io/en/feature/2018/10/01 ... on-uyghurs

Kina har exporterat sin övervakningsteknik till afrikanska länder, men där uppstår problemet att teknologin inte är byggd för så mörka ansikten. Nu försöker kineserna adaptera teknologin för mörka ansikten. Se
https://foreignpolicy.com/2018/07/24/be ... can-faces/

Skriv svar