Våldtäktsstatistik

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av pandersson2 » 1 april 2016, 07:11

Jag tror jag hittat skillnaden i statistiken på dödligt våld. Den ena, den ökande, är anmälda fall och den andra (sjunkande) är konstaterade. Detta innebär t.ex. att misstänkta mord som inte bevisats vara mord ingår i den ena och inte i den andra. Ett misstänkt hedersmord ingår i ena fallet men inte i det andra om det inte funnits bevis för mord etc då självmord ju inte ingår i statistiken. Det är alltså inte ens lätt att tolka trender på dödligt våld då det inte är säkert vilka fall som ingår eller ej. Polisen ändrade sin hantering av detta i början på 90-talet då färre anmälningar kontrollerades manuellt vilket kan delvis förklara varför trenderna skiljer sig.
http://www.bra.se/bra/publikationer/ark ... -vald.html

"Diskrepansen mellan antalet anmälda brott och faktiska brott har ökat över tid. Det kan delvis förklaras av att det ärendehanteringssystem för registrering av anmälda brott som Polisen införde i början av 1990-talet medförde att färre anmälningar kontrollerades manuellt. Tidigare granskningar av polisanmälningar från 2000-talet har visat att mellan hälften och cirka två tredjedelar av de anmälda brotten avser annat än dödligt våld. Sammantaget innebär dessa omständigheter att statistiken över anmälda brott är olämplig att använda som mått på det dödliga våldet, vad gäller både omfattning och utveckling."

I BRÅs senaste rapport, klickbart på länken, har vi haft en ökning till 112 dödade under fjolåret. Ökningen beror på Västsverige som haft 34 mord jämfört med 14 året innan. Man konstaterar ånyo att trenden är fallande jämfört med 90-talet. Vi har inte haft fler dödade sedan början av 90-talet så vi får se om det var slump eller om vi nu fått ett trendbrott.

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av Gott » 1 april 2016, 08:11

Trenden ang dödligt våld är t o m stark minskande vs tidigt 90-tal om man relaterar till folkmängden. Vi är ca 1 miljon fler människor i Sverige nu jämfört med 1990.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av pandersson2 » 1 april 2016, 11:16

Gott,
tack för påpekandet. Toppen på ca 120 skulle idag motsvara ca 130 dödade.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5103
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av koroshiya » 1 april 2016, 17:18

pandersson2 skrev:Gott,
tack för påpekandet. Toppen på ca 120 skulle idag motsvara ca 130 dödade.
Det verkar ändå ha varit något av ett trendbrott förra året. Vi får hoppas att det dör färre i år.

Hur som helst; varför kurvan har varit sjunkande under många år är något som det har funderats en hel del över. Förbättrad sjukvård är något som ofta nämns. Mobiltelefoni och annan kommunikation bör också vara en faktor. Två andra faktorer är sociala förändringar och dryckesvanor. Kanske är det så att rent råsupande har blivit ovanligare med åren. Man kan jämföra med vad systemet säljer.

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av Gott » 2 april 2016, 14:41

Ändrade alkoholvanor brukar lyftas upp som en av förklaringarna, speciellt hos ungdomar. Alkoholdebuten sker tydligen allt senare. Enligt http://www.brottsrummet.se/sv/alkohol-och-droger uppger 43 procent av pojkarna och 50 procent av flickorna i årskurs nio att de druckit alkohol under de senaste 12 månaderna (2014). Siffran är den lägsta som uppmäts sedan mätningarna startade 1971.

Det stämmer rätt bra med den bild jag har från bekanta med tonårsbarn - de sitter hemma fram framför datorn istället för att trimma moppar, dricka sig berusade på folköl och stöka runt på stan som man gjorde på min tid. Ingen ordning på dagens ungdom...

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5103
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av koroshiya » 2 april 2016, 17:35

Gott skrev:Ändrade alkoholvanor brukar lyftas upp som en av förklaringarna, speciellt hos ungdomar. Alkoholdebuten sker tydligen allt senare. Enligt http://www.brottsrummet.se/sv/alkohol-och-droger uppger 43 procent av pojkarna och 50 procent av flickorna i årskurs nio att de druckit alkohol under de senaste 12 månaderna (2014). Siffran är den lägsta som uppmäts sedan mätningarna startade 1971.

Det stämmer rätt bra med den bild jag har från bekanta med tonårsbarn - de sitter hemma fram framför datorn istället för att trimma moppar, dricka sig berusade på folköl och stöka runt på stan som man gjorde på min tid. Ingen ordning på dagens ungdom...
Jag tror att det inte bara handlar om ungdom - den ekonomiska och tekniska samhällsutvecklingen synes mig leda till att det finns mindre och mindre plats för superi.

Du talar om dagens ungdom - min egen erfarenhet är att fyllegubbarna har blivit färre med åren, kanske super de hemma, men kanske är det också så att superiet rent allmänt har blivit mer ovanligt: känns konstigt att skriva det, för andra tecken tyder kanske på att vi dricker mer än förut, alltså per capita.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1893
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av loop » 6 april 2016, 01:51

Det brukar väl även lyftas fram en annan sak. Polisanmälandet av tex slagsmål i skolan. Det kommer i mitten av 90-talet.
Men en mer stillasittande och icke-ute på stan, ungdomskultur, brukar räknas som det stora.

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av Gott » 7 april 2016, 18:11

koroshiya skrev: Du talar om dagens ungdom - min egen erfarenhet är att fyllegubbarna har blivit färre med åren, kanske super de hemma, men kanske är det också så att superiet rent allmänt har blivit mer ovanligt: känns konstigt att skriva det, för andra tecken tyder kanske på att vi dricker mer än förut, alltså per capita.
Tror du har rätt angående fyllegubbarna. Har inte hittat någon statistik som stödjer det, men jag har samma intryck.

Däremot är det tydligt att dödligheten pga alkoholmissbruk minskat. Enligt IOG-NTO http://www.accentmagasin.se/politik/del ... sorsakerna
I Sverige har antalet dödsfall halverats sedan 1979. Då räknade man att 21 dödsfall per 100.000 invånare var alkoholrelaterade, i dag är siffran 12.
Detta trots att alkoholkonsumtionen per capita ökat under samma tid.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av pandersson2 » 14 oktober 2016, 09:38

Gott,
har letat efter statistik över mord som väl får ses som den statistik som bör ha minst felkälla i form av anmälningsfrekvens. Det är statistik från FBI. Jag tror att den bygger på dömda för mord, knappt 40% av mord i USA ingår. Jag skall försöka hitta äldre statistik.

För USA 2013
https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/20 ... r_2013.xls

Offer
Vita 3005 (52%), Svarta 2491 (42%).

Förövare
Vita 2755 (48%), Svarta 2698 (47%)

Noterbart är att våldet håller sig till stor del inom respektive ras* och etnicitet. 79% vita dödas av vita, 90% svarta av svarta och 75% latinos av latinos. Svarta står för hälften av morden trots att de enbart utgör 12,6% av befolkningen.

*Ras är numera inte korrekt att använda på svenska och kan ses som olämpligt, men det är det som används i rapporten.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av pandersson2 » 14 oktober 2016, 10:41

Här finns en studie över USA från 1980-2008.
http://www.bjs.gov/content/pub/pdf/htus8008.pdf

Generellt kan konstateras att man ser en halvering av mord från 1980 till 2008. Däremot ser man tydliga skillnader mellan olika grupper.

För vita syns en jämn nedåtgående trend där man 2008 har 3,4 mord/100 000 (2-3x mot Sverige idag). För svarta är kurvan helt annorlunda. Först kan noteras att att svarta har ca 7x högre mordfrekvens både 1980 och 2008. Skillnaden är dock att under början av 80-talet minskade mord bland svarta snabbt, men under slutet av 80-talet började de öka drastiskt till samma nivå igen (Fig 18). Ser vi på kön kan vi konstatera att samma skillnad finns mellan män och kvinnor. Kvinnor som offer och förövare har halverats medan män hade en topp i början av 90-talet (Fig 16). Ökningen av mord runt 1990 får alltså tillskrivas svarta män som dödar svarta män.Ur statistisk synvinkel kan även konstateras att män står för 90% av offren (Tab 5).

Jag minns att jag läst artiklar där det hävdats att anledningen till minskade mord i New York skulle vara att polisen skulle vara bättre på att preventivt ingripa i familjebråk. Eftersom kvinnor står för en försumbar del av offren så kan den teorin utslutas. Även om det är bidragande så är det inte tillräckligt för att påverka trenden. Dock, ser man separat på mord av kvinnor så blir 58% mördade inom familjen (motsvarande för män är 18%) (Tab 6). Män mördas främst av bekanta (56%) eller främlingar (25%).

Orsaken till morden varierar. För vita är stora majoriten relaterade till arbetet (71%) medan svartas mord är relaterade till narkota (66%) (Tab 7).

Skjutvapens användade har minskat. Från 70% 1980 till 50% 2008 (Tab 25a). Detta betyder att mord med skjutvapen minskat med två tredjedelar under 30 år. Övriga vapen har minskat med en tredjedel. Detta kan eventuellt relateras till tillgången till skjutvapen.

Dödade poliser har följt samma trend med en halvering från 100 till 50 per år. Som jämförelse kan nämnas att knappt 1000 personer dödas av polisen/år.

Ökningen runt 1990 var huvudsakligen beroende på större städer (Fig 45).

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av Gott » 14 oktober 2016, 15:59

Intressant data.

En detalj i sammanhanget - Ang antalet som dödas av polisen per år, sk justified homocide, så utläser jag att det är runt 400 fall/år

Jag vill jag minnas att det i samband med senaste årets uppmärksammade dödssjutningar av till synes obeväpnande svarta män pratades en del om detta (antalet sådana fall ska sjunkit kraftigt jämfört med 10 år sedan).

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av pandersson2 » 14 oktober 2016, 16:55

Gott,
justified homocide av poliser är inte samma som antalet som dödats av poliser. Det är de som dödats av polisen under skyddande av liv, ex för att de attackerat människor. Exakt var gränsdragningen går vet jag inte då det är en lägre siffra än vad jag set på annat håll.

Förra året sköts enligt Washington Post 991 ihjäl.Statistiken bygger på officiella källor.
https://www.washingtonpost.com/graphics ... shootings/

Av dessa var 782 beväpnade, 34 med falska vapen/leksaksvapen, 55 i fordon, 93 obeväpnade och 28 okänt. 730 dödades under pågående attacker. )42 var män. De flesta skjutna var vita, 495 stycken (50%). Därefter svarta 258 (26%) och latino 172 (17%). Observera att detta inte direkt kan jämföras med FBI:s statistik då latino kan vara både vit och svart (med en majoritet räknad som vit). Övriga/okänd etnicitet 66.

Hur detta skall tolkas går isär. Prosvarta grupper hävdar att det är ett exempel på rasism då 26% (+svarta latinos) är dubbelt så stort som andelen på 13%. Antisvarta grupper hävdar att svarta är underrepresenterade (Dvs vita överrepresenterade) eftersom de står för hälften av morden och oftare arresteras.

Ett exempel såg jag i min sökning från en prosvart sida som använde FBI:s statistik från 2014 för att påvisa rasismen.
http://racisminamerica.org/truth-fbi-cr ... tics-race/

Tolkningen är upp till var och en, men jag nämner några siffror.

För våldtäkter så är de svartas överrepresentation betydligt lägre, 30% av totala antalet. Om detta beror på skillnader i anmälningsbenägenhet har jag ingen aning om (inte heller åt vilket håll det i sådana fall skulle förskjutas), statistiken från mordfall tyder ju på att det bör tolkas som separata samhällen och vid våldtäkter så är det ju en faktor som ofta nämns. Noterbart är även att svarta har samma andel av brott för narkotikainnehav (30%), vilket känns som förvånande då detta var främsta orsaken till mord bland svarta. Detta tyder ju på att förhållningen till droger är annorlunda bland vita och svarta. Att det är olika droger som används eller om det är relaterat till kriminalitet runt försäljningen är mina första spekulationer. Det enda jag känner till är från filmer och de har nog en mycket friserad bild. Totalt så står svarta för 28% av brottsfallen. Det kan vara en slump. men den siffran överrensstämmer väldigt bra med andelen som dödas av poliser (Drygt 26%).

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av pandersson2 » 14 oktober 2016, 17:24

Jag har tyvärr inte hittat någon bra sammanställning över våldtäktsstatistik. Dömda för våldtäkt verkar följa samma trend som för mord med en halvering. Anmälningar verkar inte ha en lika tydlig bild.

Här är en tabell med utvald statistik från 1980 till 2014. Den har med Forcible rape (penetrerande vaginal våldtäkt, motsvarar inte det svenska begreppet).
http://www.infoplease.com/ipa/A0778268.html

År Våldtäkter/100 000
1980 36.8
1985 37.1
1990 41.2
1995 37.1
2000 32.0
2005 32.2
2010 27.7
2012 26.9
2013 25.2
2014 36.6

Noterbart är att alla brott följer en liknande kurva som mord med en halvering under tiden. Våldtäkter minskar enbart med en tredjedel fram till 2013 varefter de ökar med 50% under ett år. Denna stora variation känns som att den enbart kan förklaras med att definitionen/arbetssättet förändrats eller för att det skett något med stor massmedial uppmärksamhet som skulle förändrat anmälningsbenägenheten drastiskt. Att det skall vara en 50% reel ökning under ett år känns som orealistiskt.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av Stefan » 14 oktober 2016, 21:02

pandersson2 skrev:Jag har flera gånger sett amerikansk statistik där man visar hur antalet våldtäkter minskat drastiskt från början av 70-talet. Från 2,5 till 0,5 per 100 000 fram till 2003 varefter den planat ut. De europeiska länderna jag kollat har haft en motsatt utveckling. Tyskland från 7,6 1995 till 9 2009. Frankrike från 2,0 1971 till 16,2 2009. Sverige är inte enkelt då vi ändrade definitionen 2005. Från 2005 till 2012 ökade anmälningarna med 50%. Wikipedia hade inte äldre statistik, men ser vi på sexbrott så ökade de kontunuerligt från 1997. Från 1993 har Sverige haft en fördubbling av sexbrotten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rape_in_the_United_States
https://en.wikipedia.org/wiki/Rape_in_Germany
https://en.wikipedia.org/wiki/Rape_in_France
https://en.wikipedia.org/wiki/Rape_in_Sweden
https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Sweden

Nu till min frågeställning. Vad är det som gjort att USA är så mycket mer framgångsika än vad Europa är? Det kanske finns undantag i Europa men det är ändå förvånande då kulturerna är likartade. Samma statistiska trender finns väl även inom mord/dråp där USA:s trend är tydligt minskande till skillnad från åtminstone Sverige (ökning ca 50% senaste 20 åren). Beror detta på skillnader i polisarbete eller är det kulturellt? Jag skulle gärna höra hur man ser på saken från andra sidan Atlanten.
Jag läste för ett tag sedan en bok av två ekonom- och statistiskt utbildade tänkare, som analyserade diverse vanliga feltänk. Ett av kapitlen var då om brottsligheten i USA, där det antogs att diverse lagändringar resp anti-brottskampanjer ledde till storartade resultat. Författarna ledde i bevis att det var till stora delar feltänk, med ganska måttlig säkerställd statistiskt samband. Men ökningar och nedgångar hade starkt samband med andra faktorer istället.
Ett av dem var abort lagstiftningen. Strikt abortförbud leder till brant ökad brottslighet 14-20 år senare... Medan relativt liberala abortlagar dämpar brottsligheten inom 14-20. Barn som föds oönskade tenderar att fara illa, och därmed tenderar att bli brottslingar. Inget hugget i sten på individnivån, men tendensen är klar sedda i tusental. En annan faktor är att man kunde se att de flesta aktiva brottslingar var 14-20 år, men som vuxna tenderade de att stadga sig om de inte blev riktigt framgångsrika. Det är ett farligt leverne att vara "menig soldat" som gatusäljare av narkotika... Så långe de var unga hoppades de på en "enkel" karriär inom langning mm, men slog förhoppningarna slint, lönade det sig inte längre... Så det var viktigt att de hade alternativ att hoppa på; instegsjobb, kvällskurser mm... Fanns det gott om såna, stadgade de sig och blev hyggliga samhällsmedborgare de allra flesta av dem. Fanns det inte fortsatte eländet....

Fanns flera exempel, men det är de jag minns just nu...

En annan tankeställare är att i USA är den mest aktiva brottslingaåldern ynglingaåren. Hos oss däremot behandlas unga brottslingar med silkesvantar, och straffsystemet går igång på allvar först efter 20+. Vid en tidpunkt när enligt amerikanska rön börjar det i själva verket lugna ner sig...
Nja, de yrkeskriminella är kvar förstås.
Men iaf. Lite OT, men jag tror att vi tappar tempot här. Bättre stämma i bäcken än i ån. Jourdomstolar med snabb handläggning inom ett par dygn, snabba och tydliga påföljder skulle troligen göra rätt mycket. Speciellt som vi inte har samma typ av vanebrottslighet.
Rättsäkerhet? OK, låt då utredningen fortsätta även efter domen, iaf i oklara fall. Var yngligen mindre skyldig än det verkade i första ögonblicken kan han ju få strafflindring i efterhand.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av pandersson2 » 14 oktober 2016, 22:56

Stefan,
jag tycker om ditt inlägg om att brottslingar är unga. Medianåldern för arresterade i USA är 18 år. För mord och våldtäkt 19 år.

Däremot så vill jag hävda att dina ekonomers slutsater om abort inte har statistiskt stöd.

De hävdade att att man skulle få en effekt 10-14 år efter en förändring av antalet oönskade aborter. Om aborter går upp så bör följaktligen morden minska 10-14 år senare.

Abortstatistik 1973-2015
http://www.mccl.org/us-abortion-stats.html

Ser vi på abortstatistiken så ser vi att antalet aborter ökar 1973-1980. Detta skulle betyda att 1985 till 1992 borde vi ha en minskning vilket är precis motsatsen till vad som syns i mordstatistik. Efter 1990 minskar aborterna, vilket borde betyda en ökning i brottslighet under början av 2000-talet men statistiken visar att all brottsligheten minskar. Sambandet verkar därför vara det motsatta vad författarna hävdar, åtminstone de sista 40 åren. När aborter ökar så ökar morden 10 år senare, när aborter minskar så minskar morden 10 år senare. '

Skriv svar