Ekonomisk kollaps var 20-40:e år?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Ekonomisk kollaps var 20-40:e år?

Inlägg av von Adler » 28 oktober 2014, 15:06

Jag har för mig att så gott som hela den japanska statsskulden ägs av japanska medborgare, vilket gör att den inte alls är samma problem som statsskulder som till stor del ägs av utländska intressen.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 28 oktober 2014, 21:17

von Adler skrev:Jag har för mig att så gott som hela den japanska statsskulden ägs av japanska medborgare, vilket gör att den inte alls är samma problem som statsskulder som till stor del ägs av utländska intressen.
Så gott som hela EU:s statsskuld lär väl också ägas av europeiska medborgare. Om eurozonen ville agera som en verklig ekonomisk union vore problemen inte så stora.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 29 oktober 2014, 17:10

von Adler skrev:Jag har för mig att så gott som hela den japanska statsskulden ägs av japanska medborgare, vilket gör att den inte alls är samma problem som statsskulder som till stor del ägs av utländska intressen.
Japan (och många andra) har länge sett det som ett styrkebesked att staten kunnat låna upp pengar inom landet, men sedan några år är det slut med det har jag för mig, lånebehovet ökar hela tiden samtidigt som det blir för dyrt att låna på hemmaplan. Egentligen spelar det ju ingen större roll, valutaförändringar kan ju lika gärna minska som öka skulderna, lite gambling kan man säga. I övrigt kan jag inte se någon uppenbar fördel med att ha alla lån på hemmaplan, möjligtvis att staten lättare kan manipulera marknaden på politisk väg med ränte eller skattepolitik? Att ha tillgång till den internationella kreditmarknaden bör ge bättre villkor.

Om jag förstått det rätt har japanska företag historiskt sett i utbyte mot en mycket gynnsam näringspolitik ansvarat för en stor del av välfärdspolitiken för de anställda och deras anhöriga, detta kontrakt verkar inte fungera längre och staten har svårigheter att genomdriva de skattehöjningar eller strukturförändringar som krävs.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 29 oktober 2014, 17:28

Göstring skrev: Om eurozonen ville agera som en verklig ekonomisk union vore problemen inte så stora.
Ja! Men frågan är om man kan ha en ekonomisk union utan att samtidigt ha en politisk union som är betydligt mer genomgripande än dagens (till viss del lobbystyrda) EU-parlament?

Skriv svar