Faktafel i Zeitgeist-the movie

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Faktafel i Zeitgeist-the movie

Inlägg av Dag den vise » 20 maj 2013, 11:52

Roger Viklund skrev: Likaså kan konstateras att flera av gudarna ansågs vara ömsesidigt utbytbara. Så framgår av exempelvis Egyptiska dödsboken:
“...I am Horus the Elder on the Day of Accession, I am Anubis of Sepa, I am the Lord of All, I am Osiris.” (Egyptiska dödsboken 69)
Mvh, Roger
Så du bara vet det ansågs de egyptiska faronerna (senare även alla människor) vara Horus i mänsklig gestalt när de levde och Osiris i mänsklig gestalt efter döden. Anubis var den döda människans ledsagare till det eviga livet och därför var han också balsameringskonstens gud. Dödsboken är förövrigt inte någon slags fornegyptisk Bibel som var tänkt läsas när som helst, utan den ska ses som en slags instruktionsbok för hur man når det eviga livet i dödsriket (för vägen dit var farlig, och om man skulle misslyckas med att nå dödsriket fick man inget evigt liv efter döden) som skulle läsas efter att man hade dött. Alltså är meningen du som visar upp en kortfattad beskrivning av vad egyptierna trodde skulle hända efter döden om inget skulle gå fel på vägen. Frasen "I am Horus the Elder on the Day of Accession," betyder alltså med all trolighet bara "Jag lever", "I am Anubis of Sepa," betyder "Jag har dött, och är på väg till dödsriket" och "I am the Lord of All, I am Osiris.” betyder "Jag har nått det eviga livet i dödsriket".

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Faktafel i Zeitgeist-the movie

Inlägg av Dag den vise » 20 maj 2013, 12:16

Roger Viklund skrev:
“In Egyptian, Apollo is Horus, Demeter is Isis, Artemis is Bubastis...." (Herodotus 2.144, 156)
Här är ännu ett exempel på hur felaktiga grekernas tolkningar kunde vara. Bubastis (eller Bastet, som hon hette på egyptiska) var inte alls någon jakt-, fruktbarhets- eller kyskhetsgudinna så som Artemis var, utan hon var en slags allmän skyddsgudinna, som ursprungligen var en lejongudinna som skyddade faraonerna, men som senare kom att bli en kattgudinna som skyddade matförråden från skadedjur.

Roger Viklund
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 november 2005, 23:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Faktafel i Zeitgeist-the movie

Inlägg av Roger Viklund » 20 maj 2013, 22:00

Hej igen Dag den vise!

Du kommenterade enbart den del där Horus sägs vara en solgud och då enbart två av de exempel jag återgav och överhuvudtaget inte de källor som skulle kunna tolkas så att man firade hans födelse vid vintersolståndet (25/12).

Vad gäller detta med att “...I am Horus the Elder on the Day of Accession, I am Anubis of Sepa, I am the Lord of All, I am Osiris”, så är det säkert en beskrivning av dödsprocessen. Men det var ju inte detta som jag avsåg att framlägga, utan att gudarna (enligt det som sägs i dokumentären) var delvis utbytbara. För att ånyo citera ur dokumentationen till dokumentären där Erik Hornung som är professor emeritus i egyptologi i Basel och en av de ledande egyptologerna, åberopas:
”These gods are often interchangeable, and their attributes and stories may overlap. As stated by Egyptologist Dr. Erik Hornung:

Many Egyptian gods can be the sun god, especially Re, Atum, Amun, and manifestations of Horus. Even Osiris appears as the night form of the sun god in the New Kingdom. It is often not defined which particular sun god is meant in a given instance.”
Detta skulle då motsäga din uppfattning (om du nu hävdar det) att gudarna inte samtidigt skulle kunna inta olika och överlappande roller. Så skulle Horus kunna vara en solgud även om han också är en himmelsgud. Det ena utesluter inte det andra.

Förstår jag dig vidare rätt om du menar att grekerna felaktigt tolkat de egyptiska föreställningarna, och det faktum att Horus sägs vara en motsvarighet till solguden Apollon inte innebär att Horus också var en solgud, eftersom Bubastis sägs motsvara Artemis utan att för den skull vara någon jakt-, fruktbarhets- eller kyskhetsgudinna? I så fall kan följande invändningar göras:

1) Om gudarna samtidigt kunde fungera i olika sammanhang, kunde då inte Bubastis och Horus även fungera i de roller som Herodotos hävdar?
2) Borde inte Herodotos’ och andra grekers uppfattningar om de föreställningar som närdes i mysterierna i hans samtid och det nära förgångna, betraktas som trovärdigare än våra eventuellt avvikande uppfattningar?
3) Vad som är sant eller inte i verkligheten har väl ingen betydelse för vår uppgift, som väl rimligen bara har med antikens trosföreställningar att göra?
4) Även om Herodotos och andra greker har missuppfattat de egyptiska gudarnas roller, visar det väl likväl vad grekerna ansåg om dessa gudars funktioner?

Man ska inte glömma att många av religionerna och kulterna var synkretiska, dvs. att man genom kompromisser sammanjämkade olika religiösa föreställningar och därmed delvis skapade nya religionsformer där de gamla gudarna samtidigt också fick nya roller. Så det som gäller i Egypten vid en viss tid behöver alls inte ha gällt på andra platser i en senare tid även om där förekommer gudar med samma namn.

Med detta vill jag ha sagt att om vissa grekiska författare påstod att den och den guden var en solgud som föddes vid vintersolståndet kan vi nog utgå från att många, många andra ansåg detsamma – även om guden inte hade den rollen ursprungligen i sitt ursprungsland. Och vi talar här om gemensamma föreställningar som utövat påverkan på kommande föreställningar vilka i sin tur utövat påverkan på ännu senare föreställningar etc.

Så, att grekernas felaktiga tolkningar skulle falsifiera paralleller till exempelvis kristna föreställningar, är inte ett giltigt argument. Trodde de det så fanns dessa föreställningar. Jag kan med andra ord inte se att du än så länge påvisat att Horus inte (av vissa) betraktades som en solgud som föddes vid vintersolståndet. Det kanske går att motbevisa den saken, men så har ännu inte skett.

Mvh, Roger (som egentligen inte argumenterar för Horus som solgud född den 25/12, utan bara efterfrågar fakta, alternativt ett trovärdigt resonemang, som vederlägger dessa påståenden)

Skriv svar