Brännvin som lön

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2046
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Brännvin som lön

Inlägg av masase » 17 augusti 2014, 22:07

I IT sektorn så var (är?) det fortfarande vanligt med pubkvällar med gratis dricka.

Här i Holland så bjuder min arbetsgivare på gratis öl och tilltugg varje fredag. Ett relativt enkelt sätt att få konsulterna att dyka upp på kontoret. Eftersom det händer varje vecka så är det inte fylleslag a la svensk julfest utan lite mer civilicerat.

Yngve
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: 5 januari 2006, 11:14
Ort: Östergötland

Re: Brännvin som lön

Inlägg av Yngve » 18 augusti 2014, 22:48

Med personlig erfarenhet kan jag berätta att alla lyx-fringisar i IT-sektorn är helt borta. Glömda är alla personalfester eller konferensresor. Ingen får längre julklappar eller skjortor med projektnamn. Branschen går på marginalen och är lika pressad som alla andra.

De billiga/enklare IT-jobben flyttade först till Polen, sen i tur och ordning Kroatien, Ukraina, Indien, Malaysia och nu Kina. Kvar finns de kvalificerade uppgifterna (än så länge), men ve den som idag tror sig kunna göra en hacka på webdesign. Möjligen går det fortfarande att smida sin lycka genom app-utveckling.

Som fotnot kan jag nämna att jag tycker detta är en lycklig och sund utveckling. Välstånd sprids över världen, utan några fejkade åtgärder såsom u-hjälp. Men jag saknar personalfesterna :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Brännvin som lön

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 september 2014, 20:58

Nu har jag gått igenom bilagan till Gustav Utterströms bok "Jordbrukets arbetare" från 1957 som handlar om tjänstefolkets årslöner, det gick inte att se om någon gav sin dräng som lön och på några ställen så står det följande anmärkning; "i allt för ett", om då innefattade brännvin.
Exempelvis Roslags-Kulla socken i Stockholms län fick drängen en årslön på 100 riksdaler 1847 (krona kom i början av 1870-talet) och som anmärkning så stod det "I allt för ett". Drängarna i Roslags-Kulla socken tjänade drygt 25 riksdaler mer än vad drängarna gjorde i Lidingö socken under samma år. I Klövedal socken (Bohuslän) tjänade kunde en dräng tjäna 50 riksdaler 1848 och som anmärkning står det "Utgår vanligen i klädespersedlar, någon gång kontant. I Väse socken i Värmland kunde en dräng tjäna mellan 100-140 riksdaler 1859 och årslönen/vad de fick varierar i stort sett över landet. Men på många håll fick tjänstefolket också kost av husbonden.
Ett tips är att titta i Utterströms verk i två band och dessa finns nog på bibliotek eller antikvarie/loppmarknad.

Stefan

Skriv svar