Hexmaster skrev:
Lätt att åtgärda:
Tackar, det var faktiskt intressant.
Nazisterna (Jag antar att det första är en sådan hemsida) ser ju också på begreppet som att de själva absolut inte är PK och således är det inte de som bestämmer vad som är politiskt korrekt, utan en tredje, någolunda riktigt faktiskt, utpekad tredje part.
Kommunisterna däremot tycks ju delvis se det politiskt korrekta som ett hjälpmedel och mål där generationsskillnaden är spårsmålet. Även om man kommer fram till att det inte är så, den slutsatsen är faktiskt också politiskt korrekt.
Men jag kan faktiskt inte se att detta ger uttryck för att de båda grupperna skulle ha olika åsikt om vad som anses politiskt korrekt, tvärt om tycker jag att de beskriver konsekvenserna av den som jag uppfattar gängse uppfattningen att det politiskt korrekta är något som bestäms av en liten grupp på vänsterkanten i Sverige, men vad som är politiskt korrekt är man nog tämligen eniga om. Det är en helt annan sak att detta självklart gör att kommunisterna och säkerligen även miljöpartister förstås är betydligt mer positiva till det politiskt korrekta än vad de som inte är med och utformar förhållningssättet är. Men vad man måste komma ihåg att det som är politiskt korrekt är mycket smalt och att det därför inte går att säga något särskilt om det som inte är politiskt korrekt. Det är alltså inte hållbart att som Jan Giliou, länkad ovan, försöka lägga in en specifik åsikt eller politisk inriktning hos den som avsänder begreppet. Det är nog snare ett sätt att försöka skaka av sig ett negativt epitet genom att misstänkliggöra avsändarna än en analys av faktiska förhållanden. Begreppet är tämligen välbestämt och beskriver faktiskt hans åsikter väl, han tillhör desutom definitivt själv den definierande gruppen. Men epitetet kan naturligtvis nyttjas av vem som helst, tom nazister.
Dûrion Annûndil skrev:Olof Trätälja skrev:Dvs jag vill nog hävda att uppfattningen om vad som är PK tämligen entydig och oberoende av vem som nämner att en viss uppfattning är PK. Innebörden bestäms istället av tredje part, vilket vi varit inne på tidigare, består av en liten krets journalister och politiker.
Vill nog reservera mig mot att någon skulle kunna
bestämma vad som är PK. Politiker kan definitivt inte göra det, eftersom de antingen själva driver en politik (som då åsikter kan bedömas vara korrekta gentemot), eller motsätter sig en politik (dvs den som bedöms korrekt). Politiska skribenter i media kan däremot uttala sig om vilken av dessa man skall följa, dvs det korrekta, eller inte, och kan då sägas
försöka styra vad som är PK. Dessa kan dock då bedömas vara PK av andra i media, eller av oss i allmänheten. Så ingen kan
bestämma vad som är PK, däremot kan man kanske bedöma vad som är PK. Eller ha
åsikter om vad som är PK.
Mvh -Dan
Jo jag tycker nog det, men det är klart att definiera är nog en bättre beskrivning. Det är en stor skillnad på medias och allmännhetens inflytande. Media är med och definierar begreppet, allmännheten kan inte göra mycket mer än att bedömma om begreppet följer medias och några ytterligares definition eller inte. Naturligtvis menade jag med någon tredje part inte en eskild person utan en den smalare grupp som omnämnts.