Ekonomiska krisen 1990?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem

Inlägg av Erik Hägerdal » 1 januari 2007, 22:49

Ekonomin utvecklas mest när det finns nya marknader och nya människor att sälja till. Inte för inte sker en hel del ekonomiska trubbel i länder med dålig demografisk (negativ) utveckling som Tyskland och Italien - Antagligen för att ständig expansion utgör ett kännetecken för marknadens utveckling. Vi får se hur världsekonomin utvecklas när den exponentiella befolkningstillväxten planat ut...

jornmark
Medlem
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 2 januari 2007, 00:53

Erik Hägerdal skrev:Ekonomin utvecklas mest när det finns nya marknader och nya människor att sälja till. Inte för inte sker en hel del ekonomiska trubbel i länder med dålig demografisk (negativ) utveckling som Tyskland och Italien - Antagligen för att ständig expansion utgör ett kännetecken för marknadens utveckling. Vi får se hur världsekonomin utvecklas när den exponentiella befolkningstillväxten planat ut...
Sant, helt sant. En kapitalism utan växande marknader faller snabbt sönder, som den t ex gjorde efter 1929.
Efter 1945 fick vi frihandel, rörligare arbetsmarknader, tuffare tillämpning av amerikanska trustlagstiftning som t ex ledde till att transistorn släpptes ut på en fri marknad efter med mera. Expansionen återkom, marknaderna växte. Jämför gärna med dagens situation, när Östeuropa är på väg att ge det gamla stagnerande Västeuropa starka tillväxtimpulser.
För den intresserade bifogar jag en länk till Allyn Youngs klassiska artikel om marknadernas tillväxt. En av de få artiklar jag läst som jag blivit så upphetsad av att jag inte klarat att lösa rätt igenom. Observera att artikeln skrevs 1927, två år före den stora depressionen bröt ut.
http://junon.u-3mrs.fr/afa10w21/lien/bi ... ogress.pdf
Observera dock att bara befolkningstillväxt inet löser något. I sådant fall vore Afrika på väg att bli världens rikaste kontinent. Den institutionella strukturen är ruskigt viktig också, med andra ord.

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem

Inlägg av Erik Hägerdal » 5 januari 2007, 19:59

jornmark skrev: Observera dock att bara befolkningstillväxt inet löser något. I sådant fall vore Afrika på väg att bli världens rikaste kontinent. Den institutionella strukturen är ruskigt viktig också, med andra ord.

Nej, det är ju klart. Men å andra sidan expanderar även den svarta sektorn väldigt snabbt, i Afrika förmodligen snabbare än den vita. Alla dessa människor som bosatt sig i de nya miljonstäderna t.ex. - Hur skulle de överleva, om de inte odlade sina haschplantor och sålde dem, eller sysslade med andra småverksamheter som gav inkomster?

Skriv svar