Var det billigare förr?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 juni 2006, 02:48

Sonderlings post om 'inbuilt obsolecense' i industrivarorna idag - är en otäck aspekt av kapitalismens
seger över förnuftet. Och retar gallfeber på millioner människor inkl. mig. Köp-Slit-Slängandet - har
blivit 'naturligt'. Inte minst sedan Kina börjat dränka världen i skitbilliga produkter. Varav många är
så bristfälliga - att 'engångs'-etiketten är relevant. Billigvarornas framgångar måste vara att söka i
just den trängda ekonomi han beskriver...där varje 'oförutsedd utgift' lätt blir en torped under vatten-
linjen! Och ju mera av västvärldens industribas - som flyttas över till Kina, ju värre blir Det Nya
Kinasyndromet, en ekonomisk härdsmälta som på sikt kommer att utarma arbetarklassen i Europa
och USA/Canada. Förhoppningsvis dock inte - till den nivå jag beskrev i en tidigare post :roll:, Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 10 juni 2006, 13:42

Tack Varjag för att du tar bort det romantiska skimmret från dåtiden som vi yngre målat upp.

Rent teoretiskt så kan 2+2 klara sig på en vanlig lön ca 18000mån.
men till priset av sämre boende, kosthushållning och lyx som datorer och bredband.
förmodligen kan man ha det bättre om ena parten dessutom jobbar svart eller stämplar.

Så länge som man slipper tvätta kläderna för hand så har man en hygglig levnadstandard.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 juni 2006, 13:59

Det är bara roligt att dela med sig - av den verklighet som jag sett med egna ögon - till de
som inte gjort det!
Sen är det ju så - att 'allt välstånd börjar med en arbetande fru...'. När nativiteten kommer
i vägen och statusen går från 'två på två löner' - till 'tre på en lön' kraschar den moderna
ekonomin välståndet och fritiden och - kort sagt, levnadsstandarden sjunker. Hetsen mot mera
pengar, fritid, friheten som pengarna ger....hotar hela vår civilisations framtid....Varjag

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 10 juni 2006, 15:25

När man diskuterar prisförändringar får man komma ihåg att det handlar om relativa jämförelser. Det finns på marknaden inte objektiva priser utan allt handlar om vad man är beredd att för stunden ge för någonting. På den tiden tyckte man priserna var rimliga för vad man fick, vi tycker våra priser är rimliga (annars köper man inte).

Man kan dock definitvt säga att det var dyrare förr - människor lade stor del av sina inkomst på saker som vi idag inte ens skulle kunna tänka oss köpa idag. Skulle man till exempel kunna tänka sig att lägga ungefär halva lönen på att hyra in sig i en kall och dragig lägenhet på 30 kvadrat för en familj med utedass på gården - och lägga andra hälften på att köpa potatis och salt fisk?

Idag lägger vi kanske också halva vår inkomst på bostaden - jag gör till exempel det. Men jag får inte en kall och dragig lägenhet med dass på gården utan en nybyggd hyresrätt i centrala Göteborg med centraldammsugare, bastu i källaren och alltifrån TV med tio kanaler till bredband (med en hastighet som USAs armé drömde om för 15 år sedan) - saker som jag tar som självklara.

Det är fortfarande tufft att nå upp till vad man ser som dräglig livsnivå om man är heltidsarbetande, men det beror främst på att man själv har höga krav på sin livsnivå. Skulle man hålla sig på samma livsnivå som på 40-talet så skulle det kännas som man badade i pengar. Problemet är att vi har så höga krav på våra liv att det känns för tufft att nå upp till dessa.

Vad som är viktigt att komma ihåg är också att man måste se till helhetskonsumtionen, olika varor kan variera väldigt mycket i prisutveckling. Till exempel så har bostäder blivit en allt större utgiftspost för hushållen, samtidigt som maten blivit mycket billigare. Kollar man därför bara på en eller några varor kan man få väldigt sneda uppfattningar om hur levnadsstandarden och priserna har förändrats över tid.

Vad gäller teknikens livslängd så handlar det om andra saker än konsumentprisutvecklingsmekanismer, det handlar mer om vad marknaden vill ha. Prisutvecklingen för teknik har fullkomligt rasat. Ekonomihistoriker pratar ibland om Moore's lag, att priset på datakraft är i konstant fall - tumregeln (som dock är väldigt generell och snarare illustrativ) är att priset på datakraft halveras var artonde månad.

Eftersom utvecklingen av datorer, mobiler, tv-apparater, DVD-spelare, tvättmaskiner, vad som helst, sker med rasande fart så blir varje teknikpryl bisarrt omodern så fort nästa har släppts. Parallellt med det så har världsekonomin fullkomligt exploderat - den har aldrig varit större och den blir större för varje år. Vi får mer och mer pengar att göra av med och vi skaffar oss en högre och högre levnadstandard (idag är det inte ovanligt att man har två, kanske tre datorer i varje hushåll - för tio år sedan var det ganska ovanligt att folk ens hade datorer hemma).

Det gör att vårt sug efter teknikprylar ökar - inte över hela brädet och bland alla, men de flesta har någon fetisch. Man vill ha den största och senaste TVn, eller den senaste mobiltelefonen eller en massa käcka köksredskap. Och eftersom suget ökar köper vi på oss fler och fler grejer. Men trots att teknikutvecklingen har exploderat så har inte vi människor hängt med. Vi kan fortfarande bara titta på en tv åt gången, använda en mobiltelefon eller orka arbeta med en dator (alla vet hur bisarrt jobbigt det är när halva ens skolarbete eller dokument till jobbet ligger på datorn hemma och andra halvan på skolan eller jobbets server).

Vi använder alltså teknikprylarna i allt kortare perioder - varför producenterna kan korta ner kvalitén på livslängden, företagen uppfattar inte att marknaden efterfrågar livslängd inte i någon större utsträckning. När man förut köpte en tv-apparat så tänkte man sig ha den i tio år (förmodligen hade man dessutom bara råd att köpa en tv var tionde år) - då fick producenterna bygga produkter som höll i tio år. Köper du en TV nu så, handen på hjärtat, kommer du förmodligen ha tröttnat på den efter fem år, kanske till och med tidigare. Då behöver inte producenterna heller lägga ner pengar på att ha hög livslängd i produkterna, ingen kommer glädjas av det ändå.

Tyvärr så går det där överstyr ibland, och TVn håller inte ens de förväntade fem åren utan pajar efter två år. Då har producenten antingen sparat för mycket i livslängdskvalité, eller så har producenten missförstått konsument och trott att man bara var intresserad av att ha tvn i dryga året.

Lågprismärken som LG är exempel på det första - man håller ett väldigt lågt pris, till priset av väldigt dålig livslängd - helt okey dock om man vill ha en tv med de senaste funktionerna till ett bra pris och tänker köpa en ny tv med ännu mer funktioner om något år.

Bang & Olufsen är det klassiska exemplet på det senare. Man gör produkter som märks ut av "god" (nåja) design som alltid är av senaste snitt - och det är det man tar betalt för av kunden. Och eftersom B&O antar att kunderna efterfrågar den goda designen antar man också att kunderna som köpte TVn 2006, 2008 kommer tycka TVn är så grå och trist och "så 2006" att de inte vill se den i sitt hem längre utan sticka till affären och köpa en TV av 2008 års modell, med snyggare design och det senaste av funktioner att visa upp för polarna. Så långt alla nöjda.

Kruxet kommer när folk missuppfattar vad B&O står för och tar den exklusiva designen och priset som indikationer på att det är hög kvalité som man betalar för - att köper man en Bang & Olufsen tv så får man en slithäst som kommer hålla över tre sommar-OS. Och har man de förväntningarna så blir man givetvis fly förbannad över att ha betalat väldigt mycket pengar för en TV som sedan lägger av redan långt innan det andra OS.

Därför blir det, ju mer konsumtionen ökar, allt viktigare för producenterna att dels kommunicera ut vad deras produkter faktiskt är, samtidigt som producenterna också måste bli bättre på att läsa av vad marknaden vill ha.

Det är dock inte så att företagen gör dålig kvalité för att folk skall behöva köpa nya prylar stup i kvarten - folk är inte dummare än att om de blir besvikna på ett märke så köper de ett annat nästa gång.

(edit: språkligt)
Senast redigerad av 1 Wooster, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 juni 2006, 13:34

http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_12910526.asp

Här är nått annat som defenetivt inte blivit billigare. Själv har man sucktat efter ett eget hem i flera år medans man fått lyssna till själgoda 40-talister som betalat av sina lån och myser.
Alla som köper hus idag kommer aldrig nånsin att kunna göra det samma. Åtminstone inte i storstadsregionerna. (viklet är en av anledningarna till att jag flyttat till Småland.)

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 17 juni 2006, 18:22

Har verkligen kvaliteten på olika produkter blivit så mycket sämre? I vissa fall är det säkert så, men när det gäller till exempel bilar är det definitivt inte så. En modern bil går alldeles utmärkt att använda som bruksbil (det vill säga inte bara som veteran) efter 15-20 år och 30000-40000 mil. För 40 år sedan var en bil slut efter kanske 10 år och 15000 mil. Idag finns mängder av fungerande TV-apparater som är både 20 och 30 år gamla. När jag var liten på 1980-talet har jag inget minne av TV-apparater från 1950-talet. Min poäng är att kvaliteten höjts för vissa produkter och sänkts för andra. Det finns ingen entydig trend åt något håll.

Varför upplever då så många att kvaliteten överlag sjunker? Delvis tror jag det har att göra med att tiden "går fortare" när man blir äldre. Är man liten tycker man en tio år gammal TV är jättegammal, medan en vuxen person inte tycker att det var särskilt längesedan man köpte den. Dessutom tror jag att många som växte upp under efterkrigstiden och all samhällsförändring den förde med sig, inte riktigt inser att tiden mellan 1975 och 2006 är lika lång som perioden 1944-1975, eller att det är lika långt mellan 1994 och 2006 som mellan 1958 och 1970, och så vidare. I och med att samhället förändrades så mycket är det lätt att uppleva tidsperioder på 1950-, 1960-, eller 1970-talen som längre än tidsperioder i modern tid.

/a81

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 juni 2006, 00:00

En anledning till att folk upplever att kvalitén blir sämre - detta är jag fast förvissad om - är att tidens tand samarbetar med vår inre nostalgiska strävan. Eftersom sämre varor från förr faller ifrån så återstår efter 20, 40 eller 60 år naturligtvis bara de bättre sorteringarna, och så är det bara att visa upp för folk, "såna DÄR bilar görs inte nuförtiden!" (Samtidigt som man passar på att glömma bort de timmar som lagts ner på att få bilen i det aktuella skicket?)

Ofta får man ju dessutom vad man betalar för. Var möbler bättre förr? Mycket möjligt - men måhända får man liknande kvalité idag om man betalar jämförbart pris? Särskilt många mjukhörnade masonitlådor från IKEA lär inte överleva det första seklet. Bilar är nog jämförbara, av samma anledning.

Då kommer jag även in på oskicket att "bygga in" en begränsad livslängd i bilar... Så här har jag fått det framställt (ur minnet): Om man vill ha en bil som kan gå 50.000, 100.000 eller 250.000 mil så ska man ha möjlighet att välja, att betala för det man får och få det man betalar för. Varför skulle den som vill ha förstnämnda behöva betala för detaljer med femdubbla livslängden? Om växellådan rasar efter X tusen mil så lönar det sig ju inte att byta den om kopplingen håller ytterligare några tusen mil, utan bilens livslängd avgörs i det fallet av den mest kortlivade kritiska delen.
Det är därför som moderna bilar tenderar att gå sönder överallt samtidigt - om ni inte märkt det så finns det andra som gjort. Detta är förvisso en välvillig tolkning, men jag tycker nog ändå att det förefaller schysstare än ex.vis korvbröd i 8-pack och korvar i 10-pack, eller hur det nu var. Eller klockor som tål "30 m", för att nämna en annan favorit...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 juni 2006, 04:25

Är inte en annan aspekt av 'teknohetsen' den - att varor 'at the cutting edge of technology' som
spinndoktorerna älskar säga....av konkurrenshänsyn - släpps på marknaden långt innan de är
ordentligt utprovade? Av fruktan för att en konkurrent skall komma först med samma grej.....
Plasma TV, åtminstone här är ett exempel...dyra grejor som allt för ofta INTE funkar....men
'the cutting edge' - ligger långt för om serviceorganisationen, som oftast INTE kan reparera
grejorna när de mankerar. Resultat, oändliga klagoköer och tandagnisslan bland gräsrötterna...
Samma gäller f.ö. även för en massa bilteknologi.....'svarta boxar' - byts helt enkelt och ofta till
astronomiska priser....men inte alltid 'rätt box' vilket leder till ännu mera irritation och utgifter.
Varjag

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 18 juni 2006, 09:20

varjag skrev:Är inte en annan aspekt av 'teknohetsen' den - att varor 'at the cutting edge of technology' som
spinndoktorerna älskar säga....av konkurrenshänsyn - släpps på marknaden långt innan de är
ordentligt utprovade? Av fruktan för att en konkurrent skall komma först med samma grej.....
Plasma TV, åtminstone här är ett exempel...dyra grejor som allt för ofta INTE funkar....men
'the cutting edge' - ligger långt för om serviceorganisationen, som oftast INTE kan reparera
grejorna när de mankerar. Resultat, oändliga klagoköer och tandagnisslan bland gräsrötterna...
Samma gäller f.ö. även för en massa bilteknologi.....'svarta boxar' - byts helt enkelt och ofta till
astronomiska priser....men inte alltid 'rätt box' vilket leder till ännu mera irritation och utgifter.
Varjag
Lika ofta hör man rykten om att företag väntar med att släppa produkter, eller släpper produkter med bara en del av den senaste tekniken för att sedan kunna släppa ytterligare en "cutting edge" pryl någon månad senare, med teknik som lika gärna kunnat bakats in i den första prylen.

Det finns väl ibland tendenser åt det hållet, men jag har aldrig sett några bevis på att ett företag medvetet skulle ha det som strategi. Det är en väldigt dum strategi.

Som varjag skriver, släpper man produkter som ligger före vad man egentligen kan hantera så blir resultatet oändliga klagoköer och tandgnisslan från de som sitter på pengarna - konsumenterna - och du tjänar inga pengar på att få klagomålen på dig. Släpper du å andra sidan inte produkten tillräckligt snabbt så kommer bara någon konkurrent släppa produkten istället och då gör du inga pengar heller.

Sedan ligger givetvis mycket av känslan att saker var av "bättre kvalitet" förr i att man lätt glömmer grejerna som pajade snabbt och minns slitvargarna som hållit ut i 30 år, väl vårdade av sina ägare. Alla tekniska prylar, från bilar till kylskåp är idag betydligt billigare eller mer prisvärda än de var för 10 eller 20 år sedan.

Den stora skillnaden ligger, som jag skrev i ett tidigare inlägg, i hur vi konsumenter brukar och efterfrågar varor.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 18 juni 2006, 21:35

Det man märker nu är att jag har allt som mina föräldrar "velat" ha och lite till, då är jag bara en sketen lagerkille.
Kunde en knegare förr ha en Ny bil, nytt hus, köpa den mat man är sugen på, kläderna man vill ha (nästan alla) osv.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 19 juni 2006, 11:16

Den stora skillnaden gentemot tidigare var att förr lånade man inte till sina inköp. Man sparade pengar till dess man kunde köpa det man ville ha. Detta gällde till stor del även bostäder och sommarstugor. En arbetare som ville bygga ett egnahem i områden runt Stockholm typ Enskede, Hägersten eller Bromma sparade till dess man hade ett kapital. Sedan byggde man huset själv med hjälp av släkt och vänner. Och 50-talets sportstugor hade en betydligt enklare kvalitet än dagens. Om man tog banklån så var det bara till en liten del av hela kostnaden.

När vanorna förändrades från sparande till lånefinansiering så skedde det också en markant prisstegring. Eftersom folk flest kunde finansiera dyrare saker genom lån kunde också säljarna ta ut högre pris......

Slutligen. När det gäller vad man hade råd till brukar jag ibland dra följande betraktelse:

Antag att vi har en lektor vid Högre Allmänna Läroverket i en Svensk småstad.

På 30-talet bodde han i en villa. Hans fru var hemmafru med ansvar för hem och familj. Till sin hjälp hade hon ett hembiträde. På väg hem från jobbet slank vår lektor in på Stadt (vita duken avdelningen) och tog två vita och en brun och diskuterade med sina jämlikar.

På 50-talet bodde vår lektor också i en villa. Frun gick hemma men något hembiträde hade man inte längre råd med. Och de dagliga besöken på Stadt hade ersatts med att hela familjen gick dit och åt Söndagsmiddag (på bakfickan).

90-talets lektor däremot bor i en kommunal lägenhet. Både han och hustrun arbetar. Annars skulle det inte funka. Familjen har alla moderniteter inklusive ett väl tilltaget banklån. Besök på krogen kan ske högst ett par gånger om året. Och Stadt har slagit igen och ersatts av en Pizzeria som frekventeras av familjens ungdomar.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 juni 2006, 11:28

Donkeyman skrev:På 30-talet bodde han i en villa. Hans fru var hemmafru med ansvar för hem och familj. Till sin hjälp hade hon ett hembiträde. På väg hem från jobbet slank vår lektor in på Stadt (vita duken avdelningen) och tog två vita och en brun och diskuterade med sina jämlikar.
Ja, ungefär exakt just så vill jag ha det (vill vill vill). Varför skiter det sig?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 19 juni 2006, 11:59

För att fylla på.

Min far tillhörde flygvapnet och såsom ung fänrik kunde han i början av sextiotalet försörja hustru och två barn. Vi hade ett litet nybyggt hus, tv och bil. Inga flådiga utlandsemstrar men tältsemester i Sverige. När jag tittade på min situation i början av 90-talet som kapten i armén med 14 500 före skatt i lön insåg jag fort att det inte fanns den blekaste chans till att uppnå samma nivå som min far.

F.ö. är det väldigt praktiskt att bo i €-land - en € idag måste ganska precis i köpkraft motsvara en krona mot slutet av sextiotalet - då jag började få en uppfattning om pengar.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 juni 2006, 12:00

Donkeyman skrev:Den stora skillnaden gentemot tidigare var att förr lånade man inte till sina inköp. Man sparade pengar till dess man kunde köpa det man ville ha. Detta gällde till stor del även bostäder och sommarstugor. En arbetare som ville bygga ett egnahem i områden runt Stockholm typ Enskede, Hägersten eller Bromma sparade till dess man hade ett kapital. Sedan byggde man huset själv med hjälp av släkt och vänner. Och 50-talets sportstugor hade en betydligt enklare kvalitet än dagens. Om man tog banklån så var det bara till en liten del av hela kostnaden.

När vanorna förändrades från sparande till lånefinansiering så skedde det också en markant prisstegring. Eftersom folk flest kunde finansiera dyrare saker genom lån kunde också säljarna ta ut högre pris......

Slutligen. När det gäller vad man hade råd till brukar jag ibland dra följande betraktelse:

Antag att vi har en lektor vid Högre Allmänna Läroverket i en Svensk småstad.

På 30-talet bodde han i en villa. Hans fru var hemmafru med ansvar för hem och familj. Till sin hjälp hade hon ett hembiträde. På väg hem från jobbet slank vår lektor in på Stadt (vita duken avdelningen) och tog två vita och en brun och diskuterade med sina jämlikar.

På 50-talet bodde vår lektor också i en villa. Frun gick hemma men något hembiträde hade man inte längre råd med. Och de dagliga besöken på Stadt hade ersatts med att hela familjen gick dit och åt Söndagsmiddag (på bakfickan).

90-talets lektor däremot bor i en kommunal lägenhet. Både han och hustrun arbetar. Annars skulle det inte funka. Familjen har alla moderniteter inklusive ett väl tilltaget banklån. Besök på krogen kan ske högst ett par gånger om året. Och Stadt har slagit igen och ersatts av en Pizzeria som frekventeras av familjens ungdomar.
VA~? - kände du verkligen Lektor S. vid L.H.A.L???? :lol: - för den där beskrivningen var en Femetta!

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 19 juni 2006, 14:10

Att man i en yrkesgrupp upplever sig få högre eller lägre levnadsstandard ger givetvis indikationer om hur prisutvecklingen sker. Men precis som man inte kan titta på prisutveckling för en enskild vara för att få den totala utvecklingen kan man inte se på en enskild yrkesgrupp för att få hela löneutvecklingen.

En arbetare anser sig ha en betydligt högre levnadsstandard än sina föräldrar som också var arbetare, en akademiker eller statlig tjänsteman anser sig ha lägre standard än akademiker eller tjänstemän för en generation sedan.

Mycket beror på olika löneutveckling, arbetarna har fått högre lön och bättre arbetsvillkor, tjänstemän och akademiker har generellt fått lägre lön (relativt sett). Dessutom har många tjänstemän och akademikers "status" försvunnit - förut var det fint att vara akademiker, idag tar många högskolepoäng för att de är arbetslösa och inte vill gå hemma och dega.

Status är också väldigt varierat, lärares status får nog sägas ha sjunkit riktigt rejält, medan till exempel läkare fortfarande har hög status i samhället. Sedan handlar det mycket om vad vi anser vara generell levnadsstandard - dagens lärare har inte råd med hembiträde men den kommunala lägenheten håller en långt mycket högre standard än vad lektorns hus hade på 50-talet.

Att ha hembiträde och hemmafru eller inte handlar för övrigt om mer än bara "att ha råd" eller inte, det är ju inte precis politiskt korrekt att ha hembiträde eller hemmafru i dagens Sverige.

Skriv svar