Etanol som drivmedel

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5945
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 4 maj 2006, 22:43

Belisarius skrev:*hrrm*, ja, och vad är miljövinsten att vi tankar E-85 med lägre energivärde som skeppas hit från Brasilien, där den odlas på sockerplantager?
Själv har jag ingen aning eftersom jag aldrig fördjupat mig i ämnet, men jag är rätt säker på att det gjorts LCA:er på olika scenarier i etanolbränsleproduktion/konsumtion. Borde gå att hitta i någon dammig utredning. ;)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 4 maj 2006, 23:10

Belisarius skrev:*hrrm*, ja, och vad är miljövinsten att vi tankar E-85 med lägre energivärde som skeppas hit från Brasilien, där den odlas på sockerplantager?
Det beror rimligen på hur energieffektiv produktion i Brasilien och transport därifrån blir totalt jämfört med om vi skulle framställa etanolen här. Enligt wiki så är produktion av etanol från sockerrör bland det effektivaste idag, eftersom det inte kräver så mycket energi som produktion från t ex majs. Eller från cellulosa.

Fartygstranspoter är rätt energieffektiva, väl?

Är det säkert att det är en förlust? Den etanol vi tankar idag är ju till största delen från Brasilien?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 4 maj 2006, 23:28

Nae, det behöver inte vara en förlust eller ens ett nollsummespel. Kan mycket väl finnas en vinst men jag är inte övertygad om att den är så stor som låter sig påskinas i medier (och i politisk argumentation). Personligen tror jag att vi i dagsläget skulle göra större vinster på dieselmotorer.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 4 maj 2006, 23:37

Belisarius skrev:Personligen tror jag att vi i dagsläget skulle göra större vinster på dieselmotorer.
Glöm inte att dieseln inte heller finns i ett hål i Jämtland. ;) Transport som transport så att säga.

Dalmas, korrekt. Bilförsäljningen indikerar att smärtgränsen för vad vi har råd med i bränslepriser inte är nådd än. Protesterna mot höga soppapriser har pågått i säkert tio år, men ändå ligger bilar med 170-200 hk i försäljningstoppen. Men det är ju OT, etanol var det vi talade om. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 5 maj 2006, 15:49

Belisarius skrev:Nae, det behöver inte vara en förlust eller ens ett nollsummespel. Kan mycket väl finnas en vinst men jag är inte övertygad om att den är så stor som låter sig påskinas i medier (och i politisk argumentation). Personligen tror jag att vi i dagsläget skulle göra större vinster på dieselmotorer.
Visst är det möjligt. Det finns ju också en del som menar att när oljan blir tillräckligt dyr så kommer dieselolja framställd ur stenkol att kunna bli ett ekonomiskt alternativ.
Inte speciellt bra för miljön, dock. Då är verkligen etanol att föredra!
Men det är något man kanske bör vara medveten om.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 5 maj 2006, 16:53

Dalmas skrev:Dagens genomsnittliga bränsleförbrukning på dagens vagnpark. Kan utan problem halveras genom en övergång till mer bränslesnåla fordon. Dieselvarianterna av Polo och Citroen C3 m fl har mindre än halva bränsleförbrukningen jämfört med bensinvarianterna av V70 eller 9-5an.

Det är där den verkliga besparingspotentialen ligger.
Jämför åtminstonde bilarna i samma storlek. :)

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 5 maj 2006, 16:57

Jag vill påminna återigen att petroliumderivat kommer att bli så pass dyr att alternativ måste fram. Dieseldrivna småbilar i Sverige kommer knappast att ändra på det, vi har ju redan europas törstigaste bilpark och nån miljon bilar i världen som halverar sin förbrukning kommer knappast att ändra på det.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 5 maj 2006, 17:03

J.K Nilsson skrev:Jag vill påminna återigen att petroliumderivat kommer att bli så pass dyr att alternativ måste fram. Dieseldrivna småbilar i Sverige kommer knappast att ändra på det, vi har ju redan europas törstigaste bilpark och nån miljon bilar i världen som halverar sin förbrukning kommer knappast att ändra på det.

J.K Nilsson
Som sagt, det finns de som hävdar att diesel framställt ur stenkol kan bli mycket billigt, runt $30-35/fat. Nu hänger väl detta på att det blir produktion i enorm skala.
Och det är givetvis inte hållbart i längden, det skjuter ju bara upp problemet i 80-100 år eller något.... ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fuel

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 5 maj 2006, 17:28

J.K Nilsson skrev:
Dalmas skrev:Dagens genomsnittliga bränsleförbrukning på dagens vagnpark. Kan utan problem halveras genom en övergång till mer bränslesnåla fordon. Dieselvarianterna av Polo och Citroen C3 m fl har mindre än halva bränsleförbrukningen jämfört med bensinvarianterna av V70 eller 9-5an.

Det är där den verkliga besparingspotentialen ligger.
Jämför åtminstonde bilarna i samma storlek. :)

J.K Nilsson
Få saker som V70 kan som inte C3 kan.

En halvering av bränsleförbrukning på alla världens bilar skulle göra skillnad.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 5 maj 2006, 17:40

Dalmas skrev:Få saker som V70 kan som inte C3 kan.

En halvering av bränsleförbrukning på alla världens bilar skulle göra skillnad.
Polon då.

Sedan skall vi inte vara alltför snara på att ta på martyrtröjorna i detta land. Det skulle inte skada om andra länder utanför EU gick före. Dessutom måste vi ställa lika höga krav på dieselbilarna som bensinarna.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 5 maj 2006, 19:47

J.K Nilsson skrev:
Dalmas skrev:Få saker som V70 kan som inte C3 kan.

En halvering av bränsleförbrukning på alla världens bilar skulle göra skillnad.
Polon då.

Sedan skall vi inte vara alltför snara på att ta på martyrtröjorna i detta land. Det skulle inte skada om andra länder utanför EU gick före. Dessutom måste vi ställa lika höga krav på dieselbilarna som bensinarna.

J.K Nilsson
Samma med polon - om den funnits som kombi.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

ExxonMobil - Good News!

Inlägg av varjag » 6 maj 2006, 23:05

Mitt i bedrövelsen om bränslekris - kommer Goda Nyheter från ExxonMobil;

Jordens sammanlagda ber. tillgång på olja är omkring 3300 Miljarder fat.
Lägg till oljeskiffrar och annat, ytterligare omkring 1100 Miljarder fat.

The Good Nues....sedan historiens gryning - har vi hittills bara bränt upp omkring
1000 miljarder fat! Så än 'ser vi inte botten i tanken....', Varjag

http://www.exxonmobil.com/corporate/

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 7 maj 2006, 00:47

Istället för etanolimport kanske det blir tillverkning här (även om jag hört från vissa kretsar att socker från Kuba vore att föredra framför inhemska betor). :roll: :? Goda nyheter från den svenska sockerfronten har ju inte växt på träd den senaste tiden. Numera finns det snart bara ett "riktigt" sockerbruk kvar i Sverige (Örtofta) efter att Köpingebro stängs 2006-2007. Roma på Gotland tillverkar numera (gott?)snus och Arlöv raffinerar bara råsocker.
Produktion av sockerbetsetanol utreds

Nu startar ett projekt i Uppsala som ska undersöka förutsättningarna för ett nytt och mer energieffektivt sätt att utvinna etanol ur sockerbetor i Sverige. Om forskarna vid JTI - Institutet för jordbruks- och miljöteknik och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) hittar bra lösningar, kan etanolframställning med denna metod prövas i full skala år 2010.
http://www.jti.slu.se/publikat/notiser06/etanol.htm

Mvh, Sören

Edit: Vid närmare eftertanke kan det väl inte täcka hela behovet (hur mycket det nu är?)även om hela Sverige skulle börja odla sockerbetor.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Inlägg av Ragnar Svedje » 10 maj 2006, 11:43

Mitt i etanoldebatten får vi inte glömma att bensin och diesel fortfarande är billigare än etanol, innan skatter lagts på.

Timon
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 januari 2005, 19:59
Ort: Sverige

Inlägg av Timon » 1 oktober 2006, 20:45

Glöm inte väte, den är förmodligen framtidens drivmedel. Problem är bara att vi har inte tillräcklig kunskap om teknik kring främställande av väte och motorteknik ligger idag på experimentnivå.

Men om 10-15 år så...

Skriv svar