Vad skapar min politiska åsikt?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 11 augusti 2006, 16:21

Jag undrar om ekonomisk bakgrund verkligen spelar så stor roll. Se bara på USA där arbetare (kanske lite gammaldags begrepp) tenderar att rösta på republikanerna, medan välbärgade interlektuella röstar på demokraterna. Minoritetsgrupper röstar också oftast på demokraterna, men generellt sett har demokraterna rikare väljare än republikanerna. Jag misstänker att en liknande utveckling är på gång i Sverige i och med att båda blocken idag är relativt eniga om välfärdspolitiken. Det blir då andra frågor som avgör, till exempel folkpartiets krav på språktest för medborgarskap, ett förslag som säkert var/är mer populärt bland arbetare än bland interlektuella.

Ekonomisk bakgrund hade säkert en mycket större betydelse förr, men idag är antagligen grundläggande värderingar (hemifrån) och rena sakfrågor viktigare. Problemet är också att ekonomisk och social bakgrund knappast hör ihop längre. Idag avgörs lönen framför allt av i vilken sektor man arbetar, inte vilken "socialgrupp" man tillhör eller vilken utbildning man har. En byggnadsarbetare tjänar till exempel ofta mer än en akademiker, speciellt om man ser över hela arbetslivet. Dessutom visar undersökningar att det i Sverige i praktiken inte finns något samband mellan inkomst och förmögenhet.

Jag tror alltså att det är väldigt svårt att bestämma vad som skapar en viss persons politiska åsikter, men omgivningens värderingar under uppväxten spelar säkert stor roll. Sedan kan säkert en stor sakfråga under uppväxttiden kan vara viktig för en persons politiska åsikter. Om någon som växte upp på 1990-talet exempelvis var emot EU, kan detta säkert ha påverkat personens politiska åsikter åt ett visst håll.

/a81

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 11 augusti 2006, 19:53

a81 skrev:Se bara på USA där arbetare (kanske lite gammaldags begrepp) tenderar att rösta på republikanerna, medan välbärgade interlektuella röstar på demokraterna.
Om jag inte glömt bort min statsvetenskapliga utbildning helt, så är det väl snarare tvärtom: republikanerna är de välbärgades parti, och demokraterna är för arbetare och intellektuella?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 11 augusti 2006, 20:21

a81 skrev:Jag undrar om ekonomisk bakgrund verkligen spelar så stor roll. Se bara på USA där arbetare (kanske lite gammaldags begrepp) tenderar att rösta på republikanerna, medan välbärgade interlektuella röstar på demokraterna.
Tendensen om än grov är att det är välbärgade (företagare) och arbetare som röstar på republikanerna, intellektuella och akademiker på demokraterna.

Att tendenserna ens finns talar ju för att ekonomisk bakgrund spelar roll, om än i splittrad form (dvs både rika och fattiga kan välja ett parti - men ändå göra det på grund av sin ekonomiska bakgrund).

Man kan dock inte förenkla det och säga att folk endast röstar på grund av sina ekonomiska bakgrund, men visst spelar den in - dock kanske inte alltid som man först anar.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 11 augusti 2006, 20:49

Jag tror ändå inte att jag är övertygad, Wooster.

Så här säger en engelsk lärare i History och Politics sedan 26 år:
Though it is a generalisation, there is some truth in the equation that middling to upper rich, white, Protestant conservatives vote for the Republicans. Minority groups, Jews, families with an annual income of <$30,000, African Americans and those who consider themselves "liberal" vote for the Democrats.
http://www.historylearningsite.co.uk/vo ... merica.htm

CREST - Centre for Research into Elections and Social Trends fastslår, att:
Social class persists as a key influence on the way people vote.
http://www.strath.ac.uk/Other/CREST/main.htm

Generellt sett röstar alltså arbetare och intellektuella på demokraterna, och "ekonomisk bakgrund" (vad är det för ett uttryck egentligen?) är den viktigaste agenten för att förutse hur folk kommer att rösta.

Skriv svar