Teorier kring Internationella relationer.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Luonas Taemrem
Medlem

Inlägg av Luonas Taemrem » 21 november 2004, 13:08

Mm, det är de tre som är de tre viktigast så långt jag har förstått. Utmärkt bok för den som vill läsa in sig på ämnet(kursbok på Statskunskap A):

Nye, Joseph (2003). Understanding International Conflict. New York

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 21 november 2004, 14:50

Om man skall tala om något "paradigm" idag, har jag med fått uppfattningen att det är Konstruktivismen som gäller!

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 12 november 2006, 18:07

Kan inflika att jag förra året läste IR på gymnasiet och vi berörde nästan inget annat än dem liberala, realistiska och konstruktivistiska teorierna. Enligt vår lärare (jag håller med) så är det dem två senaste som man bör utgå från.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 november 2006, 10:26

Hur menade han då? Alla är viktiga men lägger tyngdpunkten på olika saker. Att sedan vissa är populärare än andra har ingen betydelse.

/Martin

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 13 november 2006, 12:35

Det enda som kan göra en (vetenskaplig) teori till mer lämplig än någon annan (vetenskaplig teori) är markant högre förklaringskraft. Det senare är i sista hand alltid upp till den som skall forska att avgöra troligheten i och för vederbörandes därpå kommande forskning att belägga eller vederlägga sanningen i.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 13 november 2006, 17:57

Tack för trevliga uppräkningar av teoriskolorna, en spontan känsla är att man bordeplocka lite från alla. Men inte helt otippat kanske förespråkar jag en konstruktivistisk-marxistisk beroende studie! ;-)

Har själv använt Beroendeskolan som metodvägledning på en b-uppsats, låt mig säga så mycekt som att min handledare tyckte det var kommunistsmörja, medans min sydamerikanska examinator tyckte jag höll igen på USA-kritiken.

/Robert SKöld

Skriv svar